Teste

Componenta urbana – Test Skoda Octavia iV

De 29 iunie 2022No Comments
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Dupa ce am mers cu versiunile diesel de 150 CP si 115 CP, a venit momentul sa conducem noutatea absoluta a gamei Octavia. de fapt o premiera pentru modelul ceh, versiunea plug-in hybrid. Aceasta aduce sub aceeasi caroserie motorul 1.4 TSI de 150 CP, asociat cu un motor electric de 116 CP, ale caror putere si cuplu insumate sunt de 204 CP si 350 Nm.

La exterior nu sunt multe detalii care sa personalizeze versiunea PHEV, in sensul in care Skoda nu a optat pentru artificii de genul logo cu accente albastre sau alte modificari estetice. In afara de inscriptia iV de pe hayon si, evident, usita suplimentara de pe aripa stanga fata, pentru acces la porturile de incarcare, Octavia plug-in hybrid este absolut identica cu restul gamei.

Cum se descurca sistemul PHEV

Skoda anunta o autonomie electrica maxima in jurul a 55 km, insa aceasta valoare este una teoretica. In trafic urban am reusit sa parcurg 38 de km cu resursele puse la dispozitie de bateria de 13 kWh, ceea ce poate fi considerat bine, avand in vedere ca tesul s-a desfasurat intr-o perioada cand temperatura exterioara era mai scazuta. Insa cu putina grija, se mai poate urca cu inca 4-5 km de autonomie. Terminate fiind resursele bateriei, ansamblul celor doua motoare vor lucra in tandem in regim hibrid clasic, de unde va rezulta un consum urban in jurul a 5,5 l/100 km cand bateria este descarcata.

In afara orasului am testat masina fara a avea bateria incarcata, ceea ce inseamna ca nu am mers electric, ci doar am fost ajutat de asistenta electrica. Pe un parcurs mixt, autostrada 60 km/h si 40 de km drumuri nationale, incadrandu-ma in limitele legale de viteza (cu 130 km/h pe autostrada), am inregistrat un consum extraurban de 7,1 l/100 km.

In cazul incare veti merge exclusiv pe DN-uri, TSI-ul se incadreaza intr-un maxim de 5,5 – 5,8 l/100 km. Insa aici mai trebuie luata in calcul si capacitatea rezervorului de benzina, care a ceat din spatiu pachetului de baterii, trebuind sa se multumeasca cu doar 40 de litri. 

Din punct de vedere al comportamentului dinamic, Skoda Octavia iV este o masina sprintena si intotdeauna in garda. Acest lucru se datoreaza in primul rand aportului electric al motorului, care se simte imediat in acceleratii. Sunt necesare 7,7 secunde pentru a ajunge la 100 km/h, dar si mai interesanta este plecarea in repriza. Pana ce motorul TSI sa fie pus in la treaba de transmisia DSG cu sase trepte, ce actioneaza exclusiv rotile fata, cuplul instantaneu de 330 Nm al electricului deja declanseaza demarajul.

Nu sunt intarzieri specifice unui motor turbo, iar avantul imprimant de „electric” este prezent inclusiv la viteze mai mari, de autostrada. Auditiv, TSI-ul este linistit in majoriatea cazurilor, iar in acceleratie are un timbru placut. Prezenta DSG-ului face procesul de schimbare a treptelor extrem de lin si o functionare linistita a motorului in majoritatea situatiilor, comparativ cu multe modele hibrid, in general de origine asiatica, unde apar si perioade de turatie accentuata in acceleratie, caracteristica specifica transmisiilor CVT. 

Cat priveste rularea, versiunea iV si-a adaugat la masa proprie in jur de 200 kg si trebuie luat in seama ca inertia masinii a crescut putin. Skoda a compensat acest lucru prinntr-o suspensie ceva mai rigida, pentru a domoli eventualele tresariri ale caroseriei in virajele rapide sau la schimbare brusca de directie la viteze mari. Din punctul meu de vedere este un castig, pentru ca la versiunile cu motorizare conventionala raman la opinia ca amortizarea  este destul de asistata, inducand un fenomen de pompaj la aproape orice denivelare mai serioasa, gen capete de pod, sosele valurite, suprafete stricate.

Mai trebuie mentionat ca, desi in cazul motorizarilor de peste 150 CP si a versiunilor 4×4, suspensia spate este multibrat, in cazul iV-ului, probabil din motive de spatiu, s-a folosit punte cu bara de torsiune. Una peste alta, suspensia este silentioasa si absoarbe orice soc provenit de la sosea, habitaclul ramanand izolat de zgomote parazite. Asistarea directiei favorizeaza mai degraba progresivitatea decat promptitudinea, in vreme ce sistemul de franare comunica agreabil, cu pedala ce poate modula foarte precis forta de oprire. 

Interior cu ADN Skoda

Cu exceptia unor afisaje specifice modelului PHEV (nivelul de incarcare al bateriei si datele referitoare la functionarea sistemului electric), Octavia iV are acelasi habitaclu ca al restului gamei. Plansa de bord arata foarte bine, este ergonomica si lucrata din materiale de foarte buna calitate. In cazul masinii testate am avut volanul cu trei brate, in locul celui standard, cu doua. Aici sunt atat butoane capacitive, cat si doua rotite zimtate de navigare, cate una pe fiecare brat, expuse atingerii accidentale, ceee ce duce la schimbari ale meniului din bord. 

Toate informatiile si aproape toate comenzile se vizualizeaza si se lanseaza de pe display-ul central de 10 inci, care are un numar mic de butoane fizice. Sistemul are o grafica si o rapiditate excelente, singurul minus fiind acela ca trebuie sa umbli in meniu in timpul condusului pentru anumite functii uzuale.

Skoda a incercat sa simplifice actionarea cat mai mult, ba chiar a creat niste comenzi interesante ale climatizarii, de genul “Incalzeste-mi sau racoreste-mi picioarele” ori “Incalzeste-mi mainile”. La randul sau, instrumentarul de bord este tot digital, deja cunoscutul Virtual Cockpit, suficient de mare pentru a afisa aerisit si complet informatiile. Ar mai fi de amintit selectorul by-wire destinat transmisiei DSG, caree este folosit de mai multe modele din grupul VW.

Octavia ramane in continuare modelul cu cel mai spatios habitaclu din clasa, cu mentiunea ca in cazul versiunii PHEV portbagajul pierde 150 de litri din cei 600 l cat au versiunile termice, din cauza pachetului de baterii. Buzunarele din portiere sunt capitonate cu material moale, sunt agatori pentru plase si butoane pentru rabatarea spatarului banchetei (operatiunea se poate face din interior), iar lungimea obtinuta dupa rabatare depaseste cu putin 2 metri. Aceasta suprafata nu este complet dreapta, deoarece spatarul se pliaza cu un mic unghi. 

Si se pune in final intrebarea, cat de bun este PHEV-ul in comparatie cu dieselul, care este de profesie un cruiser ideal. Ei bine, latura electrica este ideala in oras, unde se poate merge aproape exclusiv cu consum zero de benzina. Cei aproximativ 40 de km ,autonomie reala, sunt de ajuns pentru navetele uzuale catre locul de munca, sala de sport sau complexul comercial. Unde oricum ai posibilitatea de a lasa masina la incarcat.

Din acest punct de vedere, comparatia nici nu se poate face cu dieselul. La drumuri lungi si foarte lungi, TDI-ul i(cel de 2.0 litri si 150 CP) isi arata menirea nativa pentru a oferi autonomii mari, in jurul a 1.000 km. iV-ul are si un rezervor mai mic decat restul gamei, iar la calatoriilr lungi, autostrada nu este terenul sau prielnic pentru consum.

Pe drumuri nationale cifrele de consum coboara foarte mult, iar daca se porneste cu bateria incarcata full, pe distante de maxim 200 km hibridul obtine valori mai bune decat dieselul. Tragand linie, in scenariul in care masina este folosita zi de zi, evident cu pondere preponderent urbana, Octavia iV este cea mai buna solutie, chiar daca exista o diferenta de pret de aproximativ 8.000 de euro intre iV si dieselul 2.0 TDI DSG in aceeasi echipare. Insa acest ecart se poate micsora cu circa 5.000 de euro, cat reprezinta prima de casare maxima in programul Rabla Plus pentru hibridele plug-in.

Share