Confortul este poate cea mai apreciata caracteristica a unui automobil, iar Citroen ne demonstreaza cu C5 cat de bine a inteles acest lucru.
Cu ceva vreme in urma, confortul, in adevaratul lui sens, era rezervat doar automobilelor de lux, restul masinilor fiind doar simple mijloace de transport fara pretentii. In ultimul timp, modelele populare au cautat mereu calea de mijloc intre performante, siguranta si confort, acesta din urma schimbandu-si oarecum sensul in ultima vreme. De la lansarea modelului DS in 1955, Citroen a facut in mod constant exceptie de la acesta regula, doar ca in functie de perioada, acest lucru nu a fost mereu evident. C5 este insa un exemplu foarte bun in acest sens prin felul in care isi trateaza pasagerii, si prin faptul ca se concentreaza in special pe ideea de confort. lansat in 2008, acesta a primit un facelift pentru a ramane in ton cu moda care a adaugat cateva elemente „moderne”.
Design/Confort
Citroen a adoptat pentru C5 un stil de design usor de recunoscut, accentuat de luminile LED pozitionate in partea de jos a farurilor. Linia caroseriei isi pastreaza eleganta chiar si pentru versiunea Tourer, care reuseste sa aibe acelasi succes la public. Nici un element al caroseriei nu lasa senzatia de sportivitate, totul fiind fluid si elegant, marcat de ornamente cromate discrete. Acelasi aer elegant ne-a intampinat si la interior, unde materialele alese sunt de buna calitate. Pozitia optima la volan este usor de gasit gratie comenzilor electrice ale scaunului, iar confortul oferit de acestea este peste medie.
Problemele incep sa apara cand ne indreptam atentia spre consola centrala si volan, unde cu greu ne putem orienta printre multitudinea de butoane. Pur si simplu sunt prea multe, iar Citroen trebuia sa acorde ceva mai mult atentie gruparii lor pentru o utilizare intuitiva. Spatiile de depozitare nu sunt multe si ofera destul de putin loc pentru obiectele personale, iar cand vine vorba de clasicul suport pentru pahare lucrurile se complica si mai mult pentru ca C5 ofera loc pentru un singur pahar, si acela pozitionat incomod in cotiera centrala.
C5 a ramas singurul model din gama Citroen care are centrul volanului fix, acest lucru ar trebui sa fie folositor in teorie, dar in realitate au fost si momente cand nu am apreciat acest lucru. Confortul foarte bun oferit ocupantilor habitaclului nu este limitat la locurile din fata, si pasagerii din spate dispun de un spatiu extrem de generos pentru picioare si cap, iar bancheta ofera loc suficient pentru ca trei adulti sa calotoreasca in conditii foarte bune. Volumul destinat bagajelor este in mod normal de 505 litri, iar prin rabatarea banchetei, care formeaza astfel o suprafata aproape plana, volumul util ajunge la 1,462 litri. Hayonul beneficiaza pentru acest model de deschidere si inchidere eletrica, mult mai elegant si mai practic atunci cand aveti mainile ocupate cu bagaje.
C5 Tourer si-a luat in serios rolul de caraus, in ciuda aerului premium pe care il afiseaza. Pragul de incarcare al portbagajului este larg si nu foarte inalt, manevrarea bagajelor facandu-se cu usurinta. O data instalat la volanul lui C5 Tourer, veti observa ca foarte putine zgomote din exterior patrund in habitaclu pentru ca Citroen a avut grija ca antifonarea sa fie facuta asa cum trebuie. Nici macar zgomotul motorului diesel nu reuseste sa strice atmosfera, desi cei sase cilindri au un „glas” placut. Versiunile superioare de echipare dispun de o dotare bogata, caz in care si aspectul habitaclului se schimba destul de mult. C5 Tourer V6 HDi este disponibil doar in echipare superioara Excpusive asadar clientii acestui model nu au motive sa-si faca griji ca ceva lipseste. In partea de sus o consolei centrale se afla ecranul sistemului de navigatie, iar instalatia multimedia beneficiaza de tehnologia Bluetooth.
Elementul principal care face ca C5 Tourer sa fie un model special este suspensia pneumatica, o traditie pentru Citroen. Denumita Hydractive 3, aceasta este singura de acest fel disponibila in acest segment de pret. Sunt disponibile doua setari, Normal si Sport, dar judecand dupa comportamentul masinii, mai indicata era denumirea lor Confort si Normal. Cum probabil v-ati dat sema, modul Normal se refera la viziunea Citroen a acestui termen, care se traduce prin confort total. Masina pare sa pluteasca deasupra asfaltuli, iar denivelarile se fac foarte putin simtite in habitaclu. Cu alte cuvinte, veti avea senzatia ca toate drumurile au fost reasfaltate peste noapte. Acesta este modul in care masina se simte cel mai bine si care se potriveste perfect cu directia foarte usoara.
Senzatia de „masina americana” este foarte placuta, aceasta reusind sa ne „convinga” sa nu ne mai grabim. Senzatia este deosebita la drum intins, insa pe un drum virajat abordat in forta veti observa ca masina incepe sa se balanseze, iar directia nu comunica aproape nimic destre aderenta rotilor din fata. Situatia se poate corecta alegand modul Sport al suspensiei, acesta aducand setarile oarecum aproape de cele ale modelelor concurente. Masina sta mai bine pe drum si este mai usor de controlat, dar farmecul dispare. Daca sunteti din categoria celor „grabiti”, acesta masina nu vi se potriveste nici macar pe modul Sport. Pentru ceilalti insa, C5 Tourer este o alternativa mai confortabila la berlinele germane din aceeasi categorie.
Dinamica/Performante
Citroen C5 Tourer este foarte placut la condus, iar cutia de viteze automata este cea mai potrivita alegere pentru acest model, altfel confortul soferului ar fi avut de suferit. Suspensia nu face fata unui stil de condus mai agresiv, si nu reactioneaza placut la schimbarile bruste de directie. In afara de acest aspect, care oricum nu se justicica la o astfel de masina, cei aflati la bor vor avea parte de o calatorie foarte „lina”. Garda la sol poate fi reglata in cinci pozitii, insa pozitia maxima si cea minima sunt disponibile doar la viteze foarte mici, fiind destinate doar depasirii eventualelor obstacole. O data cu cresterea vitezei, masina tinde sa revina la pozitia normala, iar garda la sol coboara o treapta in regim de autostrada. Gabaritul masinii nu este chiar ce ne-am fi dorit pentru aglomeratiile din Bucuresti, unde senzorii de parcare au fost solicitati la maximum. Cei peste 4,83 m lungime ai masinii ofera, in colaborare cu ampatamentul de 2,81 m reteta perfecta pentru un automobil de vacanta.
Motor/Cutie de viteze
Cei 241 cai putere sunt suficienti pentru ca masina sa accelereze pana la 100 km/h in 7,9 secunde, iar viteza maxima pe care o poate atinge acest model este de 242 km/h. Sunetul celor sase cilindri este foarte placut si patrunde in habitaclu doar cat e nevoie pentru a se face remarcat. Cutia de viteze automata cu sese trepte gestioneaza foarte bine cuplul motor de 450 Nm si, tinand cont de caracterul masinii, micile intarzieri aparute la schimbarea vitezelor, in special la retrogradar, nu reprezinta o problema. Valoarea constanta a cuplului intre 1.600 rpm si 3.600 rpm da insa posibilitatea cutie de viteze sa nu schimbe treptele foarte des. Exista un mod Sport si pentru cutia de viteze, care nu se grabeste sa urce in trepte si lasa mai mult motorul sa-si arate puterile si glasul. Este util in anumite situatii dar, ca si in cazul suspensiei setate pe Sport, iese prea mult in evidenta. Cum cele doua moduri Sport, unul pentru cutie si unul pentru suspensie, nu prea au nici un sens cand sunt activate separat, poate era mai bine sa existe un singur buton Sport care sa le cuprinda pe amandoua. Era mai usor de activat, si insemna un buton in minus pe consola. Consumul comunicat de Citroen pentru un parcurs urban este de 9,9 litri, cam optimist pentru aglomeratiile din Bucuresti, insa acesta valoare nu a fost depasita cu mult. Consumul extraurban de 6,7 litri insa se apropie mai mult de valorile reale. Cu o masa totala de 1836 kg, C5 Tourer V6 HDi nu este tocmai usor, dar motorul are suficienta putere pentru a compensa acest lucru.
Concluzie
Acest segment este dominat de berlinele germane si cum este imposibil ca acestia sa fie baturi cu propriile arme, Citroen a ales, foarte insirat, o abordare diferita ce are la baza ideea de confort. Din pacate, valoare scazuta de ravanzare a acestr masini a impiedicat modelul C5 sa devina popular dar daca nu tinem cont de acest lucru, atunci C5 are toate sansele sa fie o optiune mai buna. Citroen C5 Tourer ofera o experienta de condus unica, ce nu se regaseste pe nici un model concurent, si un design elegant. Motorul diesel de 240 CP este foarte placul in utilizare, si are rolul lui care contureza personalitatea acestui model, dar Citroen are in oferta si motoare mai economice de 1,6 litri sau 2 litri.