In ultimii ani, asiaticii au aratat lumii intregi ca ambitia sinonima cu perfectiunea este singura solutie pentru a reusi sa urci propriul brand la un statut premium. Subaru a imbratisat inca de la bun inceput aceasta filosofie si si-a tratat fanii cu o experienta a condusului deosebita pentru modelele sale, o experienta care a fost obtinuta cu ajutorul unor tehnologii definitorii pentru brandul japonez: tractiunea integrala „Symmetrical AWD”, motorul boxer pe benzina si primul propulsor boxer diesel din lume.
Echipa Voom.ro a testat Subaru Legacy Boxer Diesel, iar marile atractii ale testului au constat in identificarea performantelor modelului si a comportamentului motorului boxer diesel de 2 litri si 150 CP. Mentionam ca modelul Legacy a ajuns la a cincea generatie si la a doua echipare cu „diesel-ul minune”, iar de aceasta data isi propune sa atraga de partea sa nu numai fanii dedicati marcii, ci si un public nou, gratie unui nou limbaj de design. Piata auto a beneficiat dintotdeauna de un interes deosebit din partea europenilor, iar motoarele diesel devin tot mai populare pe aceasta piata datorita performantelor si adaptarii acestora la conditiile de trafic de pe continent.
Subaru s-a angajat ferm pe calea dezvoltarii tehnologiei diesel, fara a sacrifica vreunul dintre avantajele oferite de aceste motoare. Pentru a raspunde cerintelor clientilor din ziua de azi, integrarea unui motor Boxer Diesel pe autoturisme a reprezentat piatra de incercare a noilor provocari carora a trebuit sa le raspunda Subaru.
http://www.youtube.com/watch?v=xcf_C5jt-KM Motorul Boxer Diesel
Tehnologia motorului boxer orizontal opus si tehnologia aspiratiei fortate dezvoltata pentru Campionatul Mondial de Raliuri au fost transpuse pe noua unitate diesel pentru a se realiza primul motor diesel orizontal opus la nivel mondial pentru autoturisme. Acesta dispune de performante rutiere si performante in materie de protectia mediului inconjurator.
Distanta dintre axele cilindrilor a fost redusa, iar liniile de cilindri din stanga si din dreapta, care sustin arborele cotit, prezinta o constructie de inalta rezistenta, ce a permis utilizarea unui bloc motor din aliaj de aluminiu, cu reducerea masei motorului. Astfel, a rezultat un motor diesel usor, lider pe segmentul motoarelor de 2 litri.
Deplasarea in sens opus a pistoanelor in plan orizontal determina practic anularea vibratiilor armonice secundare (vibratiile cu frecventa egala cu dublul turatiei motorului) cu care oamenii nu se simt deloc confortabil. Dispunerea pistoanelor duce la minimizarea vibratiilor, ceea ce face ca utilizarea unui arbore de echilibrare, prezent frecvent pe motoarele clasice in linie sau in V, sa nu mai fie necesara.
Arborele cotit este scurt si robust, minimizand zgomotul vibratoriu caracteristic motoarelor diesel clasice. Echilibrarea de exceptie a motorului orizontal opus determina existenta unor forte inertiale si de frecare reduse in miscarea de rotatie a arborelui cotit. Rezulta un raspuns de exceptie al acceleratiei.
Motorul dispune de cuplul puternic caracteristic motoarelor diesel, in conditiile conformarii la normele europene Euro 5. Constructia motorului conduce, de asemenea, la cea mai eficienta utilizare a combustibilului dintre toate autoturismele din segmentul 4WD.
In concluzie, primul motor diesel orizontal opus la nivel mondial pentru autoturisme este: usor, compact, robust, asigura un nivel scazut de zgomot si vibratii precum si un raspuns prompt, toate intr-un regim de emisii impus de standardele Euro 5 (deci este si „verde”).
Desigur, atunci cand pronunti Subaru te gandesti automat la macadam, la raliuri, la sportivitate si la cele mai dificile conditii de rulare in regim sportiv. Desi noi am testat un model Legacy echipat cu un motor diesel (nicidecum un WRX STI), putem declara fara nicio ezitare ca am simtit de la prima apasare a pedalei de acceleratie ceva din mostenirea sportiva a marcii japoneze (cu riscul de a ma repeta: vorbim de un motor diesel). Ca sa ne lamurim din capul locului: senzatia de sportivitate, una dintre caracteristicile motorului orizontal opus, este disponibila si in cazul motorului Boxer Diesel.
Performante
Tradus in cifre, motorul Boxer Diesel de la Subaru este o unitate de 1.998 cmc, care dezvolta 150 CP la 3.600 rpm si un cuplu maxim de 350 Nm, realizabil inca de la 1.800 rpm. Puterea acestui motor este transmisa catre cele doua punti printr-o cutie de viteze manuala cu 6 rapoarte. Cel putin pe foaie, modelul are o viteza maxima de 206 km/h si poate sprinta pana la prima suta de kilometri in 9,3 secunde. Si daca tot a venit vorba de fisa tehnica, trebuie sa va marturisesc faptul ca Subaru Legacy este una dintre putinele masini al carei consum real de carburant este identic cu cel mentionat de producator: 7,5 l/100km in regim urban si 5,1 l/100 km in extra-urban – detaliu demn de toata lauda, avand in vedere prezenta sistemului de tractiune integrala permanenta.
La capitolul feeling, stabilitatea si tinuta de drum ale modelului Legacy sunt impecabile. Cuplul este transmis celor doua punti in raport 50/50, iar sistemul de tractiune integrala “Symmetrical AWD” si diferentialul central cu alunecare limitata (LSD) se achita cu brio de toate sarcinile. Singura bila neagra pe care am putea sa o acordam acestei masini se incadreaza in dreptul cutiei de viteze. La acest capitol trebuie mentionat ca, in ciuda reglajului optim al raporturilor de transmisie, aceasta cutie nu are o timonerie 100% precisa.
La exterior
Despre noul look al modelului Legacy s-a scris mult iar parerile sunt impartite. Exista mutle pareri care sustin ca vechiul design era mai reusit si ca punea mai bine in valoare valorile brandului Subaru. Dar exista si persoane care apreciaza noile linii ale lui Legacy, precum si noul limbaj de design adoptat de constructorul japonez.
Fata de vechea generatie, noul Legacy se deosebeste printr-un aspect frontal mai agresiv, dominat de o grila restilizata si de noile blocuri optice. In partea din spate se diferentiaza noile stopuri, iar pe lateral se observa praguri redesenate care amplifica aspectul sportiv.
La interior
Odata instalat in scaunul soferului ai sa constanti ca te simti ca intr-un adevarat model sportiv, care iti ofera in acelasi timp suficient spatiu si un nivel de confort peste medie. Soferul se va bucura de o pozitie exceptionala de condus, gratie scaunelor care beneficiaza de reglaj electric pe doua axe.
Confortul este asigurat de sistemul de climatizare bizonal, complet automatizat, de scaunele incalzite si sistemul audio HI-FI cu sase boxe si MP3. Iar totul se va desfasura intr-o siguranta deplina asigurata de airbag-urile SRS frontale-laterale si de cele tip cortina. Nu lipsesc ABS-ul, sistem de asistenta la franare si de atenuare a fortei de decelerare (TIE-ROAD) si nici sistemul de control al tractiunii (TCS).
Luxul isi face simtita prezenta prin insertiile din aluminiu si prin pielea de calitate care imbraca volanul, schimbatorul de viteze, scaunele si capitonajele usilor. Se vede clar ca inginerii Subaru au lucrat foarte mult la capitolul ergonomie, bordul si consola centrala a masinii remarcandu-se prin simplitate si prin functii care pot fi accesate cu usurita de utilizatori, iar finisajele sunt demne de tot respectul, japonezii fiind atenti la toate detaliile.
La capitoul spatiu, vorbim de o berlina care pune accent foarte mult pe confort. Interiorul lui Legacy, care are pretentii premium, este foarte generos si poate acomoda trei persoane de peste 1,80m pe bancheta fara prea mari batai de cap. Acelasi lucru este valabil si pentru ocupantii locurilor din fata, care se bucura de spatiu suficient pentru genunchi/cap si de foarte multe locasuri de depozitare, pozitionate in portiere si in consola centrala. Portbagajul care are un volum de 486 de litri asigura suficient spatiu pentru bagajele celor cinci ocupanti care vor calatori in deplin confort.
Verdict
Pretul modelului testat de noi, Legacy Diesel in varianta de echipare Emotion, este de 33.964 de euro, cu toate taxele incluse. Fara sa exageram, putem afirma despre Subaru Legacy Boxer Diesel ca este o varianta mai mult decat interesanta pentru persoanele care urmaresc segmentul de piata al berlinelor diesel (de pana in 2.000 cmc) si care isi doresc o masina care sa ii scoata din anonimat, alta decat eternele modele: Passat, A4 sau Seria3.