Teste

„Cu de toate” – Test cu Nissan Qashqai 2.0 dCi

De 22 octombrie 2013No Comments
; ; ; ;

Sa vezi un trib iranian, cu o populatie de origine turca in mare parte, migrand prin Europa via Anglia (Sunderland) pare o imagine imposibila chiar si pentru primele secole ale erei noastre. Nissan a facut oarecum posibila aceasta utopie.  A luat numele unui trib nomad din Iran si l-a pus unui crossover european.

Iar daca te gandesti ca lucrul asta e facut de niste japonezi, ai in fata un creuzet istoric de toata frumusetea si nebunia. Trimiterea la spiritul liber ascunde mai degraba o efuziune de ordin semantic, numele suna cool si cam atata tot. Dar dincolo de acest amestec de referinte care mai de care mai indepartate, Nissan Qashqai este un SUV compact mai mult decat asezat la locul sau, un nomad atipic carevasazica. Rolul sau a jucat in segment a fost, fara indoiala, motivul succesului iar niponii marcii Nissan nu au facut decat sa mai demonstreze inca o data ca pe partea de vehicule 4×4 sunt cu adevarat binecuvantati. Qashqai  este mai curand utilitar decat placut, nu intoarce capete pe strada, dar ascunde un miez de originalitate. Cu alte cuvinte, are rolul sau bine stabilit. Si, mai mult, este promisiunea unui inceput de bunastare, lucru de altfel valabil pentru orice posesor de SUV.  

Motor

Am testat versiunea diesel disponibila cu motor 2.0 dCi si 150 de cai putere, un propulsor care pare sa lase usor,  usor locul celui 1.6 dCi cu 130 de cai putere. Dar toate lucrurile au un sfarsit iar politica de downsizing face legea pe Batranul Continent si nu numai. Batranul propulsor de 2.0 litri si-a trait bine viata si se dovedeste si acum, la final, un campion. In buna traditie a dCi-urilor aliantei Renault-Nissan, propulsorul da dovada de elasticitate si de un comportament normal. Mai zgomotos decat fratii sai mai tineri, motorul are totusi avantajul unei cilindree mai mari, insa odata cu acest aspect intervine si dezavantajul resimtit la capitolul consum.

Cei 150 de cai putere pot fi descoperiti in totalitate la 4.000 rpm iar cuplul maxim de 320 Nm, impresionabil de altfel, este realizabil la 2.000 rpm. Insa motorul joaca rolul unui cavaler adus de spate de greutatile propriei armuri care se intalneste cu un tanar nomad svelt si ager in persoana noului diesel 1.6, cel mai puternic din lume la categoria sa. N-are nicio sansa, doar meritul de a muri frumos.

Important de mentionat este ca propulsorul vine doar in compania unei cutii automate cu 6 rapoarte.  Relatia dintre motor si cutie decurge linistit si da o senzatie de confort bine-venita, iar schimbul vitezelor ajuta mult la capitolul consum. Asa reuseste propulsorul sa ajunga la o medie de 10 litri in oras, aproape de media de 9,1 litri la 100 km trecuta pe fisa tehnica. Daca extraurban Nissan ne promite un consum de 5,8 litri la 100 km, in realitate ne vom trezi cu un 7,5 -8 litri la 100 km. Pentru cei care au rabdarea sau timpul disponibil unui stil de condus mai calm, cunoscut popular cu titlul de „batraneste”, consumul la drum intins poate ajunge si la 7 litri la 100 km. 

Dinamica & Comportament 

Cu o tractiune 4×4, Nissan Qashqai este cam obosit cand vine vorba despre acceleratia de la 0 la 100 km/h. 11 secunde si cam atat. Viteza maxima este de 188 km/h, o valoarea decenta pentru clasa modelului. Dar un model de familie este un model de familie si asta spune totul cand vine vorba despre comportament. Confortul este pe primul loc si asta vei simti de cate ori vei trece peste proeminentele si alte nebunii regasite pe asfaltul romanesc. Confortul merge mana in mana cu senzatia de siguranta iar la acest capitol Nissan exceleaza. Daca vorbim despre dinamica, lucrurile stau tocmai pe dos.

Fiind un SUV si avand o suspensie gandita in mod special sa ofere liniste pasagerilor de la interior, Qashqai ajunge sa fie pe alocuri lamentabil in unele viraje, ruliul pronuntat devenind un motiv de panica in regim 2WD. De aceea este recomandabil sa utilizati un regim de rulare 4×4 in special pentru drumurile virajate, daca nu chiar pentru orice calatorie in afara urbei. Felul inteligent in care cuplul este transmis intre cele doua punti, in regim 4×4, va corecta mult din tendinta de aplecare a vehiculului aflat la intalnirea cu un viraj.  Pentru frumusetea gestului merita apreciata bravada celor de la Nissan de a pune la dispozitie si un mod Lock, care in cazul lui Qashqai trebuie sa fie utilizat pentru urcat si coborat borduri sau maxim pe drumurile forestiere. O aventura off-road este interzisa unui SUV compact facut sa fie bun pentru asfalt.

Design

Perioada pre-facelift a fost un esec de proportii din punct de vedere estetic. Cand lucrezi pe un SUV e greu sa ai parte de forme atractive, insa Qashqai era cu adevarat lipsit de orice expresivitate. Acest lucru a fost corectat partial prin nervurile agresive aduse capotei,  si stilistica barei frontale. Grila a ramas un simplu element decorativ in care e la moda sa amplasezi sigla. Un plus evident nu vine atat din forma blocurilor optice, cat mai ales din imbinarea pe care o executa intre tendintele estetice expresive ale partii frontale si cumintenia aripilor frontale. Farurile joaca aici rolul unei treceri coerente, aproape placute ochiului.

Privit din lateral, SUV-ul Nissan este SUV si cam atat. Ba mai mult, nu promite nimic bun din punct de vedere estetic pentru spate. Aici dam cu privirea de un peisaj parca industrial, inchinat utilitarului si cam atat, cu tot efortul de a amplasa stopurile de lumini cat mai impunator. In ajutorul designerilor ar putea sari conceptul de simplitate, ideea de utilitar, motiv suficient pentru de a depuncta serios SUV-ul compact la capitolul frumos.  

Interior

Asemenea exteriorului, faceliftul a fost salvator si la interior. Putina imaginatie nu strica iar acest lucru chiar s-a vazut. Calitatea nu a crescut foarte mult, insa formele si culorile au devenit totusi mai placute. Cei care doresc unele batai de cap, in functie de sezon,  au posibilitatea de a opta chiar si pentru tapiterie din piele pe scaune, iar simulacrul de eleganta si lux vine de la sine. Plansa de bord ramane inexpresiva din punct de vedere estetic, iar consola poate fi catalogata drept utilitara si cam atat. Integrarea unui display nu pare sa faca diferenta decat atunci cand utilizezi sistemul de navigatie placut al celor de la Nissan.

De apreciat este cu adevarat nivelul ergonomic oferit de Nissan in cazul lui Qashqai. Toate comenzile sunt acolo unde trebuie iar utilizarea lor nu cunoaste cusur pentru sofer.  Cel mai mare merit al interiorului este spatiul oferit pasagerilor, atat celor din fata cat si celor din spate. Nu sunt probleme in acest sens pentru 5 ocupanti adulti iar portbagajul are loc berechet pentru bagaje multiple, circa 410 de litri. Daca volanul nu este tocmai o frumusete cand te uiti la el, se simte excelent prin captuseala sa din piele prevazuta cu cusaturi si este „user-friendly”  cand vine vorba despre amplasarea comenzilor.

Concluzie

In Qashqai s-au adunat multe. E adevarat ca nu este un model de masina care sa exceleze intr-o directie sau alta, dar sub spiritul sau utilitar, ce domneste de undeva de sus, s-au asezat  o sumedenie de caracteristici, unele dintre ele chiar placute. Faptul ca ai o tractiune 4×4, faptul ca ai o cutie automata mai mult decat decenta sau un motor  diesel sa spunem eficient pentru vremurile noastre, destul de performant pentru cifrele segmentului, sunt motive de bucurie. Nissan Qasqai nu exceleaza la niciun capitol, dar se infinge bine in rolul de vehicul obisnuit, pentru o familie obisnuita. Cu toate acestea, daca ignoram pretul versiunii de baza, care incepe de la 17.990  euro cu TVA, SUV-ul nu este tocmai ieftin. Spre exemplu, versiunea cu motor 2.0 dCi, 4×4 si cutie automata are un pret de pornire de 28.140 euro cu TVA. {gallery}Nissan Qashqai 2.0 dCi{/gallery}

Share

Leave a Reply

1 × 2 =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373