Care este primul cuvânt la care ne gândim când spunem Volvo? Mulți dintre noi ar spune „siguranța”. Răspuns perfect valabil. Modelele Volvo au fost și sunt renumite pentru siguranța de top oferită, atât cea pasivă, cât și cea activă. În ultimii ani însă producătorul scandinav a pus tot mai mult accent și pe latura dinamică a modelelor sale.
Pe felul în care se conduc și pe trăirile insuflate celui de la volan. Iar noul V40, lansat în premieră mondială cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din 2012, este exemplul perfect în acest sens. Mai mult decât un nou model în gama Volvo, V40 trebuie să-i deturneze pe clienții de Audi A3, BMW Seria 1, VW Golf și Mercedes-Benz A-Class din segmentul compact premium. Deși task-ul nu este deloc ușor, dacă există un singur model în gama Volvo care poate îndeplini misiunea dată, atunci V40 este acela.
Motor
Noi am testat versiunea D3, echipată cu propulsorul de 2.0 litri. Cei 5 cilindri în linie produc 150 CP și un cuplu maxim de 350 Nm, puterea fiind transferată punții față prin intermediul unei transmisii automate Geatronic cu 6 trepte și poartă secvențială. Cifrele oficiale indică un consum mediu de 5,2 l/100 km și 136 g/km emisii CO2.
Sprintul 0-100 km/h durează 9,3 secunde, în timp ce viteza maximă comunicată de producător este de 205 km/h. În practică, cifrele de mai sus se traduc printr-un răspun bun al motorului grație celor 350 Nm disponibili la doar 1500 rpm. Sistemul Start/Stop (dotare standard) este un aliat de încredere al celui de la volan în obținerea unui consum redus de carburant, mai ales la rularea în traficul urban. Ne-am convins de acest lucru atât în București, într-o zi de aglomerată de vineri, cât și pe litoral, în timpul weekend-ului.
Dinamică și comportament
Pentru un model construit plecând de la platforma mult-lăudată a Ford-ului Focus te aștepți ca noul V40 să aibă o finețe dinamică în ton cu aspectul exterior sportiv. Lucru care se și întâmplă. Servodirecția asistată electric (EPAS) regăsită la V40, chiar dacă este preluată de la Ford, a fost recalibrată pentru a oferi un feedback mai pronunțat. În plus, servodirecția oferă 3 niveluri de setare a durității, dotare opțională ce poate fi comandată pentru 94 de euro, preț cu TVA.
Agilitatea cu care V40 răspunde la input-urile șoferului îl transformă într-unul dintre cele mai dinamice modele Volvo conduse până acum. Noul V40 atacă cu încredere virajele și afișează o ținută de drum cu suficient de multe accente sportive pentru un hatchback de familie. Este notabil că șasiul dinamic „Efficiency” aduce o gardă la sol coborâtă cu 10 mm, lucru care avantajează comportamentul dinamic la viteze ridicate, pe autostradă, și pe drumuri virajate. În ceea ce privește jantele IXION de 17 țoli din aliaj, acestea oferă compromisul ideal între filtrarea neregularităților din drumurile autohtone și stabilitatea modelului.
Design
Ne-a plăcut noul V40 încă de când l-am văzut în fotografiile oficiale. L-am îndrăgit și mai mult la Salonul Auto de la Geneva din 2012, unde am avut ocazia să-l atingem, să simțim calitatea materialelor din habitaclu și să descoperim soluțiile deștepte de depozitare gândite de suedezi. Modelul testat arăta și mai agresiv grație pachetului R-Design: capace oglinzi exterioare satinate, ornamente cromate la nivelul caroseriei, două evacuări (una pe partea stângă, alta pe dreapta), spoiler față / spate R-Design, grilă față R-Design, jantele afumate de care am vorbit mai sus și eleronul posterior.
Ca imagine, V40 este unul dintre cele mai reușite modele din segmentul compact premium, fiind ultima creație a departamentului condus de Peter Horbury înainte ca acesta să plece la Geely. Liniile „curg” coerent de la partea frontală până la cea din spate, unde „umerii” caroseriei devin vizibili deasupra punții spate. Pe lângă designul sportiv, V40-ul testat a atras numeroase priviri ajutat și de culoarea „Rebel Blue” a caroseriei. A zis cineva „rebel”?
Interior
Prezența elementelor sportive R-Design continuă în habitaclu. Tapițeria piele/textil Nubuck R-Design/Charcoal este completată de pedale sport R-Design, ornamente din aluminiu, margini satinate pentru tastatura consolei centrale, volan îmbrăcat în piele cu emblema R-Design, covorașe textile R-Design și levier frână de mână îmbrăcat în piele. Atenția ne-a fost atrasă și de capul transparent al schimbătorului de viteze, un detaliu cool.
Volanul multifuncțional oferă un grip excelent, cusăturile la vedere – regăsite și la nivelul scaunelor – conferind interiorului o tușă dinamică. Ergonomia, ca și la alte modele Volvo, este de top. Un alt element care ne-a plăcut: turometrul, vitezometrul și cele două cadrane adiacente pot fi personalizate după starea de spirit a celui de la volan. Acesta are la dispoziție 3 teme – Elegance, Eco și Performance – iar modul de afișare a informațiilor variază în funcție de tema selectată.
Concluzie
Fără îndoială, V40 este un important pas făcut înainte de Volvo. Are un design plăcut, un interior ergonomic, bine executat, și o latură dinamică sesizabilă de îndată ce demarezi. Un model practic, rafinat, cu o siguranță de top și sisteme de asistare menite a face mai ușoară viața celui de la volan. A3, Golf, Seria 1 și A-Class ar trebui să-și facă griji pentru că V40 propune o experiență completă, mix-ul premium potrivit între confort, tehnologie și sportivitate. Prețul cu TVA al versiunii V40 D3 R-Design este de 31.780 de euro, modelul testat costând, cu opționalele de care beneficia, 36.652 de euro. [widgetkit id=34]
TEXT & FOTO: TEODOR STEFAN