Special

Cum “a furat” Hitler ideea Broscutei

De 17 octombrie 2013No Comments

Cel mai popular model construit vreodata si poate singura idee buna a nazismului a fost Volkswagen “Broscuta”, sau “masina poporului”.

Povestea spune ca ideea unei masini populare a pornit de la Hitler, care in 1935 a schitat masina pe o foaie de hartie in timpul unei intalniri cu Ferdinad Porsche. Acesta a avut nevoie de trei ani pentru a realiza masina si a produs primele modele in 1938, dupa care productia a fost oprita din cauza celui de-Al Doilea Razboi Mondial, fiind reluata abia in 1945.

In continuare, evolutia modelului este usor de urmat, insa intrebarea cea mai importanta este urmatoarea: Ideea unei masini populare i-a apartinut in totalitate lui Hitler, sau acesta s-a “inspirat” de undeva?

In cartea sa “The Extraordinary Life of Josef Ganz” (Viata extraordinara a lui Josef Ganz), instoricul Paul Schilperoord ne prezinta un raspuns la acesta intrebare, iar acesta este pe cat de plauzibil pe atat de neasteptat. Pe scurt, Hitler ar fi furat ideea de la un inventator evreu, iar toate urmele muncii acestuia ar fi fost sterse de Gestapo. Insa Schilperoord ne spune ca jurnalistul si inventatorul Josef Ganz se plimba cu o masina realizate de el si denumita “Maikaefer”, cu trei ani inaitea intalnirii dintre Hitler si Porsche. Aceasta semana destul de mult cu masina pe care Porsche avea sa o prezinte abia in 1938 si era construita dupa aceleasi principii. Gatz dezvolta ideea unei masini ieftine inca din 1928 si a realizat numeroase desene care semanau cu Beetle. Masina lui Gatz avea un sasiu tubular, motorul montat in spate, suspensie independenta si urma sa coste nu mai mult de 1.000 de marci,  caracteristici similare cu cele cerute de Adolf Hitler. In 1935, cand a avut loc intalnirea dintre cei doi, atelierul lui Gatz erea demult inchis iar acesta avea probleme cu Gestapo-ul, fugind ulterior in Elvetia de unde a emigat in Australia, unde a murit in 1967.

Probabil Hitler a vazut masina la o expozitie, iar Porsche a condus prototipul lui Gatz in 1931, ne spune Schilperoord, care a gasit destule dovezi ca multe modele cu motor spate din anii ’30 erau similare cu masina lui Gatz. O urma de indoiala vine din tendinta generala de la acea vreme a constructorilor de a realiza masini mici si ieftine, acestea fiind un fel de moda a acelor vremuri. Diferenta este ca Porsche a avut parte de finantarea care i-a lipsit lui Ganz pentru a produce masina in serie.

Share

Leave a Reply

1 × three =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373