Special

Cum sa conduci in siguranta pe timp de iarna. Sfaturi de la profesionisti

De 9 noiembrie 2018No Comments

Cand vine vremea pentru trecerea la anvelopele de iarna, trebuie sa te asiguri ca acestea sunt inca utilizabile. Pentru a verifica adancimea benzii de rulare, poti folosi moneda de 2 euro. Verificarea Indicatorului de Siguranta (DSI) este o metoda foarte simpla. Acest indicator, care se gaseste in toate produsele Nokian Tyres, este un sir de numere inscriptionat pe banda de rulare. Pe masura ce anvelopa se uzeaza, numerele incep sa se stearga. Cel mai vizibil numar care ramane pe anvelopa indica adancimea benzii de rulare.

Adancimea benzii de rulare este foarte importanta in special atunci cand se conduce pe lapovita; pe drumuri alunecoase, canelurile devin mai importante.

Cum sa monitorizezi anvelopele 

Anvelopele de iarna fara crampoane confera aderenta prin modelul si materialele benzii de rulare, de aceea utilizatorii acestor tip de anvelope trebuie sa le verifice canelurile si santurile. Aderenta se realizeaza datorita laturilor ascutite ale canelurilor si al compusului de cauciuc moale. Anvelopele isi pierd aderenta atunci cand sunt ferme in loc de flexibile si au caneluri joase, cu margini rotunjite.

In plus, autoturismele din zilele noastre au, in general, tractiune fata, sunt mai grele decat au fost vreodata, iar puterea motoarelor lor a crescut. Un stil agresiv de condus faciliteaza uzura accelerata a anvelopei. La fiecare 6.000 – 8.000 km este recomandat sa schimbi anvelopele din fata cu cele din spate, deoarece se uzeaza diferit in functie de locul in care au fost puse. Nu uita sa verifici presiunea din pneuri atunci cand le schimbi.

Stabileste din timp nivelul corect de presiune

Primele nopti geroase sunt un moment potrivit pentru trecerea la anvelopele de iarna. Pe o astfel de vreme, zonele umbroase pot fi acoperite de gheata dimineata. Trebuie sa fii foarte atent atunci cand schimbi anvelopele. Greselile pot distruge definitiv anvelopele sau pot provoca slabirea acestora in timpul condusului.

Martin Dražík, Product Manager-ul Nokian Tyres din Europa Centrala, ne reaminteste cateva masuri de precautie. Spre exemplu, anvelopele directionale au o directie specifica de rotatie. Aceste au un model in forma de sageata care trebuie sa fie asezat cu varful inainte. In cazul in care anvelopele sunt asezate gresit, acestea nu vor oferi aderenta necesara in conditii de vreme dificila de iarna.

Ar trebui sa stabilesti nivelul corect de presiune al anvelopelor inainte sa efectuezi schimbarea lor. Uneori, oamenii merg la service-ul auto pentru verificarea presiunii din pneuri abia dupa ce au trecut la anvelopele de iarna. Daca se intampla ca vreo anvelopa sa aiba presiunea foarte scazuta, drumul pana la service ii poate provoca daune iremediabile.”, ne spune Dražík.

Daca jantele folosesc piulite cu profil conic, arcul acestora ar trebui sa fie indreptat spre interior. De asemenea, ar trebui sa te aiguri ca ai mutat toate inelele de centrare necesare pentru anvelopele de iarna. In caz contrar, se va produce o vibratie in timpul condusului.

Chiar daca sunt multe detalii pe care trebuie sa le cunosti, schimbarea anvelopelor se poate invata in timp.

Sfaturi pentru schimbarea anvelopelor

  • Fa testul cu moneda: Pune o moneda de 2 euro in santul anvelopei. Daca marginea argintie ramane in afara santului, ar trebui sa-ti inlocuiesti anvelopele. Aceasta margine are 4 mm grosime, iar limita minima legala pentru adancimea beznii de rulare este de 3 mm.
  • Toate produsele Nokian Tyres au un Indicator de Siguranta (DSI) care permite soferilor sa verifice conditiile si nivelul de siguranta al anvelopelor. Acest indicator va arata adancimea santurilor principale, adica nivelul la care se afla adancimea benzii de rulare.
  • Asigura-te ca ai o cheie tubulara in cruce, o cheie dinamometrica si un cric bun. Cricul din dotarea masinii nu este facut pentru folosirea repetitiva.
  • Verifica manualul masinii pentru punctele corecte de ridicare si pentru recomandarea producatorului in ceea ce priveste presiunea anvelopelor. Anvelopele de iarna ar trebui umflate cu 0.2 bari mai mult decat cele de vara.
  • Ai nevoie de o platforma dura si stabila pentru schimbarea anvelopelor.
  • Daca masina ta are jante din aliaj, strange piulitele la fiecare 100-200 km.
  • La fiecare 6.000 – 8.000 km, ar trebui sa muti rotile de pe axele motoare, pe cele cu rotatii libere. Din acest motiv ar trebui sa marchezi ordinea in care depozitezi anvelopele.
Share

Leave a Reply

thirteen − 11 =