Una dintre cele mai mari probleme ale traficului pe soselele Romaniei este lipsa unei infrastructuri adecvate volumului actual de transporturi. Cum transportul rutier a crescut mult in detrimentul celui feroviar iar infrastructura a stagnat, traficul extra-urban a intrat intr-un cerc vicios care scoate la iveala nivelul de educatie rutiera a soferilor, atat cei amatori, cat si cei profesionisti.
Norvegienii au probleme cu soferii est-europeni
Aglomeratia de TIR-uri de pe drumuri nu este insa doar o problema locala. Chiar si in regiuni cu o infrastructura mult mai bogata, calitatea si siguranta traficului este afectata de comportamentul uman din spatele volanului. Cum soferii de TIR-uri sunt numerosi peste tot in Europa, ei devin o problema care a intrat sub lupa unor autoritati responsabile.
Astfel de autoritati pot fi gasite tocmai in Norvegia, unde a fost sesizata o problema de comportament rutier cu soferii proveniti din Europa de Est. Circa 3000 de camioane intra zilnic in Norvegia iar multe dintre ele sunt din estul continentului. Autoritatile scandinave au observat ca acesti soferi nu sunt chiar pregatiti sa faca fata rigorilor de circulatie din tara lor, motiv pentru care sunt de trei ori mai expusi accidentelor rutiere decat alte categorii de camionagii.
Cum doresc norvegienii sa rezvolve problema
O campanie publica lansata de autoritatile norvegiene adopta o solutie neortodoxa. Daca nu se inteleg cu soferii indisciplinati, autoritatea rutiera apeleaza la mamele lor. Anna Gorzynik, mama unui sofer de TIR din Polonia, a fost invitata de autoritatile norvegiene sa ia parte la aceasta campanie. Ea a fost filmata alaturi de fiul ei Lukasz intr-un clip de promovare prin care se spera ca soferii straini vor respecta regulile si conditiile rutiere diferite ale Norvegiei, stat care nu este membru al Uniunii Europene si are cateva reguli rutiere particulare.
Prin acest clip viral – Mother presents -, autoritatea norvegiana intentioneaza sa deschida un dialog cu soferii straini de camioane. Multi dintre acesti soferi sunt angajati ai companiilor norvegiene dar au salarii mult mai mici deoarece nu-si cunosc foarte bine drepturile, spune Ingrid Finboe Svendsen, director al Inspectoratului Muncii din Norvegia.
Soferii proveniti din tarile slab dezvoltate economic accepta salarii mai mici in conditii grele de munca avand in vedere drumurile inzapezite din nordul Norvegiei. Totodata, ei nu sunt atat de disciplinati ca soferii scandinavi si provoaca, conform statisticilor, de trei ori mai multe accidente rutiere soldate cu victime. Cand autoritatile trag linie si socotesc, Norvegia ajunge astfel sa aiba cu 35% mai multe victime per cap de locuitor, provenite din accidente rutiere, decat media din Uniunea Europeana.
Necunoscandu-si drepturile si necunoscand conditiile speciale de circulatie pe timp de iarna, autoritatile norvegiene au ales sa creeze o campanie in care apeleaza, cu ghilimelele de rigoare, la mamele soferilor straini.