Teste

Dârlău – Test Nissan Navara 4×4 Cabină Dublă

De 30 august 2016No Comments
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

DSC_1365

Românii au numit-o papuc. Nu ştiu dacă asta înseamnă lipsă de imaginaţie sau dacă pur şi simplu este cel mai bun nume pe care îl poţi oferi unui pick-up. Dar Dacia Papuc suna într-un fel, numele ăsta avea harfă. Nu ne-a plăcut nouă papucul, n-aveai ce face cu el dacă nu exista exploatarea economică. Nici n-am avut noi cultura asta cu lucrurile lăsate la vedere. Dacă-ţi aruncai marfa în papuc, riscai să rămâi fără ea.

Americanii îi zic truck. Ei îşi aruncă de obicei arma de vânătoare în papuc. Mai e şi o chestiune de statemeant. Dacă conduci un truck nu eşti doar un bun american, dar eşti şi un american adevărat. Românii, mai filo-europeni, nu-s ei aşa buni americani. Cu toate acestea, maşinile pick-up încă îşi dau coate între ele pentru puţina clientelă de la noi.

Nu-i niciun secret. Pari mai degrabă ţăran, deşi nu suntem de acord cu sensul peiorativ atribuit cuvântului, dacă conduci un pick-up, dar eşti un stilat dacă mergi în schimb cu o magăoaie de SUV. Cu toate acestea, „ţăranii” care conduc pick-up sunt cetăţeni oneşti, oameni în câmpul muncii. Să nu ne ascundem, maşinile astea stil papuc sunt pur şi simplu utilitare, dar ele pot fi şi foarte mişto când drumul dă de Dracul în calea ta şi când tu ai treabă la Mama lui în praznic. Atunci un pick-up e numai bun.  E, aşadar, o maşină care se face frate cu Dracul să treacă puntea. Noi ne-am făcut frate cu noul Nissan Navara nu ca să trecem puntea, ci doar aşa, pentru frumuseţea gestului.

Motor

La o maşină masivă cum este Navara, un motor cu cilindree de 2.3 litri se potriveşte manuşă unei utilitare care n-are problema impozitului mărit fiind în altă categorie de vehicule impozabile. Motorul diesel este disponibil, pentru varianta sa cu 2 turbine, cu 190 cai putere, disponibili în totalitate la 3.750 rpm, şi un cuplu maxim de 450 Nm, realizabil foarte jos, la 1500 rpm. Graţie cuplului mare disponibil de jos, Nissan Navara devine o încântare în momentul în care drumul său încărcătura îţi cere de la maşini cuplu cât cuprinde şi cât mai repede. Când te întâlneşti cu un pick-up masiv, nu e permis să faci nazuri. Ai nevoie de feelingul acela de tractor, cum s-ar spune, de un motor potent şi nu te mai interesează că este zgomotos. Îţi faci treaba cu el şi cam asta contează.

DSC_1359

Trepidaţiile şi zgomotul fac parte din peisaj şi îţi oferă senzaţia de care ai intotdeauna nevoie, de faptul că maşina este vie, că mişcă şi că te sprijină. În off-road la acest feeling contribuie bine şi sistemul 4×4, asupra căruia vom mai reveni, dar pe şosea te împaci de la început cu ceea ce ai. Cutia manuală etajata în 6 trepte lungi schimbă fără precizie şi cu cursă lungă, dar şi acest aspect ține de principiile unui pick-up de mari dimensiuni. Cu un consum mixt de 6.4 litri la 100 km, motorul diesel pare mană cerească. E adevărat că depinde foarte mult de traseu, de încărcătură, de felul în care te decizi să exploatezi motorul. Cu bena goală, la un drum lin pe şosea şi viteze de 80-90 km/h, Navara va înghiţi circa 7-8 litri la 100 km. În oraş sau pe drumurile grele, modelul pick-up Nissan îşi cere drepturile şi sare de 10-11 litri la sută.

Dinamica & Comportament

Poate nu vă vine să credeţi, dar Nissan Navara sau NP300 cum mai este cunoscut poate accelera decent de la 0 la 100 km/h, mai precis în 10,8 secunde.  Viteza maximă este şi ea impresionantă, de 184 km/h. Sunt performanțe cu care în mod normal n-ai ce face când te afli într-o Navara, dar e bine că sunt. Mai importante sunt cifrele din dreptul unghiurilor de atac sau degajare, 30 grade în cazul primului şi 25 de grade şi jumătate în al doilea caz.  Cu aceste grade, Nissan Navara ridică foarte sus ștacheta şi se dovedeşte ideală pe drumurile accidentate. Menţionăm că modelul poate aborda şi trece cu succes de pante imposibile, ceea ce-l face cu adevărat apetisant pentru cei care meşteresc în zonele montane sau au treabă prin câmpii străbătute de râpe.

DSC_1370

În schimb, modelul nu este o încântare pentru uzul zilnic în oraşe. Este greoi, şi mai greu de parcat, cu prea mult feedback în direcţie. Motivul de bucurie este nouă suspensie Multilink de pe puntea spate, care aduce mult mai mult confort decât generaţiile anterioare ale lui Navara. În componenţa maşinii mai intră un diferenţial cu alunecare limitată care reglează cuplul în funcţie de necesităţile fiecărei roţi. Sistemul 4×4 permanent este una dintre bijuteriile Navarei, cu reductorul său pentru off-road, controlabil dintr-un buton rotativ aşezat pe consola centrală. În oraş, este indicată rularea în regim 4×2, cu tracţiunea spate, pentru un comportament cât mai fidel şoferului iar pe drumurile forestiere şi la drum lung maşina se aşează cu ale sale cauciucuri gigant frumos pe şosea în 4×4. Chiar dacă şi aşa glisează puţin din inerţia pneurilor, Navara are stabilitate şi cu bena goală şi dovedeşte o dinamică decentă. Ruliul şi tangajul fac parte din viaţa fiecărui pick-up şi fără ele aceste maşini n-ar fi la fel captivante.

Design

Un lucru este sigur. Într-un Nissan Navara vei avea parte de privirile şi celor gură-cască, şi celor mai ocupați din fire. În această maşină vei fi văzut. Nu garantăm că toate privirile sunt bine intenţionate. Estetica maşinii răspunde cerinţelor de ordin utilitar şi nu reprezintă nicio operă de artă cum cred unii. Maşina impresionează prin gigantismul său, nu prin formele sale absolut banale, cu sau fără cabină dublă. Cu cabina dublă, Nissan Navara face cu ochiul micului întreprinzător, fie de la oraş, fie de la ţară. La o adică, poate deveni şi maşină de familie în caz de necesitate. Personal, mă încântă Nissan de generaţii bune la modelele sale masive prin robusteţea pe care o prezintă.

DSC_1379

Mă incântă soluţiile moderne şi aspectul clasic, modul în care îmbină farurile cu grila şi păstrează acea linie stilistica a anilor ’80-90. Astea nu-s maşini pentru manichiurile fine, sunt maşini care exprimă în primul rând masculinitate, în cel mai arhaic sens posibil.  Sunt maşinile noroaielor, sunt maşini de chinuit. E habitatul lor natural şi nu sunt maşini de admirat. Capetele întoarse înseamnă altceva. Cu cât maşina era mai curată, cu atât numărul înjurăturilor pe metru pătrat parcă creştea. Cu cât pick-up-ul era mai murdar, cu atât simţeai bună-voința în ochii oamenilor, de un tâmp admirativ la ideea de chin şi munca, şi pentru şofer, şi pentru vehicul.

Interior

Un pick-up cu cabina dublă este şi o invitaţie la distracţie. Cumva, cu această cabină dublă dispare ceva din caracterul pur utilitar. Înseamnă şi mai mulţi cetăţeni, cu sau fără treabă, în modelul Nissan. Noul Navara suscita însă interesul când vine vorba despre cabina sa. Spiritul utilitar mai este vizbil în cazul spaţiilor de depozitare, nu exagerat de numeroase, sau mai ales al schimbătorului manual robust. Planşa de bord are o ţinută estetică uşor grosolană, ca pentru o maşină masivă, dar este vizibil modernizată. Comenzile de pe volan sau butonul rotativ se înscriu în linia soluţiilor care pot fi regăsite pe toate modelele Nissan.

DSC_1401

Dacă cu locurile regeşti din faţă nu există semne de întrebare, doar poate pentru cei care au rău de înălţime având în vedere poziţia înaltă, pentru locurile din spate am descoperit că se poate mult mai bine decât în cazul oricărui alt pick-up cu cabina dublă. Calitatea materialelor este decentă pentru planşa de bord, lucru care poate deveni o problemă dacă pui maşina la cele mai grele dintre munci. Spaţiul interior nu este unul deosebit pentru pasagerii care stau cocoţaţi în spate, însă nici Navara nu este tocmai o maşină pentru transportat persoane. Mai importantă e bena, care poate fi configurata în sute de feluri, în funcţie de necesităţi. Bena poate acumula până la 1.200 kg, ceea ce este un mizilic pentru vehicul, care este gândit să tracteze până la 3 tone jumătate. Interesantă este soluţia acoperişului retractabil pentru benă, disponibilă pe maşina de test, care va proteja mărfurile uşoare sau bena în caz de intemperii.

Concluzie

Noul Nissan Navara înseamnă în primul rând progres.  Acest lucru înseamnă mai mulţi bani, iar versiunea entry-level pleacă de la 28.880 euro cu TVA. Versiunea testată de noi, 2.3 dCi 190CP 4×4 Man Tekna Cabina Dublă, echiparea de top, ajunge la un preţ pe măsură, de 37.750 euro cu TVA.  Am tot subliniat faptul că un pick-up este o maşină care trebuie pusă la muncă, care trebuie exploatată economic, care are un rol utilitar. Este o maşină care îşi scoate banul, altfel este bună să întinzi o pătură pe benă și să privești cerul.

NOTĂDÎRLẮU, dîrlăi, s. m. (Regional; depreciativ) Flăcău, tînăr.

Share

Leave a Reply

1 × 4 =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373