Ce model occidental poate fi mai cunoscut publicului roman decat legendarul Volkswagen Golf?! Cea mai de succes masina nemteasca este mai putin cunoscuta pentru versiunea ei decapotabila, insa Volkswagen a „descoperit” Golf-ul inca din 1979. Mai putin popular la romani, VW Golf Cabrio a debutat odata cu sezonul estival si a devenit in scurt timp o promisiune pentru distractie.
Se ia conservatorul Golf german, adanc implementat in mentalul colectiv romanesc ca un gentilom al soselelor, se dezbraca de acoperis si obtinem nonconformistul model Cabrio. Daca VW Golf in varianta hatchback poate fi considerat pe buna dreptate putin prea sobru, modelul topless dezvaluie latura tinereasca a ingineriei nemtesti. Volkswagen a reusit sa faca un exercitiu de design mai mult decat interesant in momentul in care printr-o simpla lovitura de maiestru a taiat acoperisul clasicului Golf, dezvaluind un model decapotabil lipsit de inhibitii. Voom.ro a testat noul VW Golf Cabrio cu propulsor 1.2 litri TSI si 105 cai putere.
Motor si comportament
Nu mare ne-a fost mirarea in momentul in care am luat contact cu noul Golf Cabrio, vazand ca sub capota se regaseste versiunea standard de motorizare: 1.2 TSI cu 105 CP. Contrar asteptarilor, s-a dovedit a fi o intamplare fericita, deoarece am putut constata ca in compania a doar 105 cai putere se poate trai si fara acoperis deasupra capului. Cu alte cuvinte, nu ai nevoie de 160 de cai putere, cat ofere celelalte versiuni pe benzina, pentru a simti ca explorezi o experienta deosebita la volanul unei decapotabile. Motorul TSI este un simbol al ingineriei germane iar versiunea sa cea mai mica nu dezamageste deloc. Cei 105 cai putere sunt disponibili la 5.000 rpm iar cuplul maxim de 175 Nm este furnizat in totalitate inca de la 1.500 rpm. Nu sunt cifre considerabile, insa ceea ce conteaza este raspunsul motorului si senzatia oferita celui aflat in spatele volanului. Din acest punct de vedere, Golf Cabrio nu dezamageste. Pedala de acceleratie primeste un raspuns prompt din partea motorului iar cutia manuala cu 6 rapoarte este etajata perfect si are o precizie de luat in seama. Versiune standard sau nu, Golf Cabrio 1.2 TSI este oferta perfecta pentru o decapotabila de oras care promite un consum urban de 6,9 litri la 100 km si unul extra-urban de 5,5 litri la 100 km. Realitatea din teren este putin diferita, in contextul in care Golf “inghite” 7,7 litri la 100 km in mediul urban. Consumul urban redus este serios ajutat de tehnologiile BlueMotion care cuprind pe langa unitatea ECU recalibrata sistemul start-stop, indicator de schimb al vitezelor, pneuri speciale sau tehnologia de recuperare a energiei de la franare.
Nu este indicat unui model cabrio sa fie un exemplu de cumintenie, chiar daca versiunea testata de Voom.ro asa pare judecand dupa cifrele performantelor. Timpul de acceleratie de la 0 la 100 km/h ajunge pana la 11,7 secunde, iar viteza maxima este de 188 km/h. Desi se dovedeste un pic cam lent, la plecare de pe loc nu vei mai tine cont de talentul de sprinter si vei fi multumit cu simplul fapt ca vantul iti trece puternic prin par. Judecand in raport cu o unitate de motorizare de 1.2 litri, Golf Cabrio da dovada de o agilitate surprinzatoare, insa senzatia nu se mai pastreaza in momentul in care ajungem la viteza mai mari de 50-60 km/h, cand micutul TSI incepe sa gafaie. Este nevoie de un control calculat al vehiculului, cu o crestere progresiva a vitezei, astfel incat raspunsul pedalei sa multumeasca si pe iubitorii de senzatii tari. VW Golf Cabrio incepe sa impresioneze in momentul in care il pui la treaba pe un drum virajat, asa cum sunt falezele aflate pe serpentine. Descoperit, cu tratamentul natural oferit de briza marii, soferul se va simti lipit de sosea pe virajele stranse, unde suspensia demonstreaza ca merita sa suferi “trancanelile” drumurilor urbane. Un plus evident il ofera si directia electromecanica, care sporeste considerabil manevrabilitatea vehiculului in orice fel de situatii si chiar la viteze mai mari. Comportamentul modelului decapotabil are menirea de a inabusi senzatia de masina limitata pe care o ofera motorul entry-level.
Design german, atractiv pentru romani
Publicul larg din Romania iubeste Golf-ul si este greu de convins ca parerile specialistilor in materie de design conteaza. Atitudinea de masina serioasa, cu care ne-a obisnuit de generatii, pare sa fie ingredientul ideal la nivel aspirational pentru clientul roman, insa la capitolul design nici hatchback-ul, nici versiunea cabrio nu exceleaza. Decapotabila reuseste, atunci cand este privita ca un tot unitar, sa aduca mai multa culoare, insa designul frontal tradeaza originile teutone. Daca fata este identica cu ceea ce regasim pe fratele mai celebru, partea din spate a fost adaptata pentru a incorpora acoperisul retractabil soft-top. Ideea de masina decapotabila este perfect accentuata de designul posteriorului, unde unghiurile creeaza o armonie deplina in lipsa acoperisului iar LED-urile stopurilor de lumini dau personalitatea necesara. Golf Cabrio este o raritate pe strazile de la noi, motiv pentru care de cate ori se “descopera” devine un punct de maxima audienta. Chiar si in versiunea capotata, unde panza acoperisului vine ca o palarie perfecta pe capul grizonat al unui domn german, modelul este privit cu respectul cuvenit si plin de admiratie al publicului roman.
Interior suta la suta VW
Din start trebuie sa spunem ca daca termenul de “masina corecta” ar avea o poza in dictionar, acea poza ar infatisa un Golf. Acelasi lucru il exprima si interiorul care este tocmai cum ar trebui sa fie, nimic mai mult, nimic mai putin. Tocmai din acest punct de vedere, modelul german si-a atras critici. Desenul unui habitaclu VW pleaca de la ideea ca nimic sa nu fie gresit, cand o greseala ar putea da prilej de atat de multe noi posibilitati. Insa, nu vorbim despre arta, ci despre un interior de masina, iar interioul lui Golf Cabrio nu putea fi decat unul impecabil. Se disting materialele de calitate, plasticul moale de pe bord ne reaminteste ca suntem pana la urma intr-o masina VW, ecranul LCD vine si ne spune ca vorbim de o masina a secolului XXI iar ergonomia este calitatea numarul unu al unui habitaclu nemtesc. In 10 secunde panza acoperisului retractabil se ruleaza cuminte si interiorul este invadat fie de lumina soarelui, fie de stralucirea stelelor – optional dupa cum prefera fiecare. Locurile din spate pastreaza sufiecient spatiu pentru doi pasageri adulti, care din cauza curentilor de aer nu vor avea parte de acelasi tratament precum pasagerii din fata la 120 km/h. Cu toate acestea, in varianta descoperita modelul german da dovada de mult mai mult sex-appeal si devine un tratament perfect pentru stresul cotidian. La viteze care se invart in jurul cifrei de 100 km/h nu este necesar sa ridicati geamurile laterale, insa daca se insista mai mult cu acceleratia aceasta masura de precautie devine obligatorie. Volkswagen a reusit o treaba extraordinara cu noul Golf Cabrio, care la viteze de 130 km/h pe autostrada, cu geamurile ridicate, nu creeaza nicio problema celor de la interior, care se pot bucura fara griji de albastrul cerului.
Verdict
Nu se poate spune despre o versiune cabrio ca este o masina de zi cu zi pentru o tara cu clima temperat-continentala. Zilele insorite de vara si noptile albe ale anotimpului petrecerilor sunt perfecte pentru un automobil decapotabil. Volkswagen a reusit sa strecoare pe langa celebrul sau model cu cinci usi un nou Golf Cabrio care da dovada de mai multa personalitate decat oricand. Vorbim despe o masina de vacanta, o masina ideala pentru sufletul celor ce iubesc petrecerile. Un cabrio este un “statement” pe care doar o anumita clasa de clienti il poate avea, iar pentru aceasta clasa nu va conta ca pretul noului Golf Cabrio este mai mare decat cel al versiunii hatchback. Astfel, iubitorii acestui segment de automobile vor trebui sa scoata din buzunar 21.056 de euro cu TVA pentru versiunea standard, in timp ce modelul prevazut cu pachet BlueMotion, testat de noi, ajunge la 21.530 euro cu TVA. Dincolo de aceste detalii, trebuie spus ca modelul VW Golf Cabrio pastreaza ADN-ul companiei, remarcandu-se ca o masina impecabila din punctul de vedere al corectitudinii pe care o ofera.