Teste

Detox to the Max – Test drive Opel Astra 1.5 diesel AT8

De 30 decembrie 2022No Comments
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Daca in luna iulie am testat in Germania versiunea Sports Tourer a noii generatii Opel Astra – a 12-a, ajunsa la litera L -, acum este randul hatchback-ului sa infrunte drumurile autohtone in configuratia 1.5 diesel, 130 CP, transmisie automata cu 8 trepte si echipare Ultimate. De ce “Detox to the Max”? Acesta este principiul de baza ce a stat la baza designului interior, adica furnizarea tuturor informatiilor necesare fara a asalta soferul cu functii inutile, ori comenzi complicate.

Adevarul este ca acest Astra are una dintre cele mai bune pozitii de condus din cate am exeprimentat vreodata la un model Opel. Scaunele fata sport, cu tapiterie Alcantara si certificate AGR (Aktion Gesunder Rucken), cu pana la 16 reglaje se pot pozitiona fix in locul dorit, dovedindu-se si foarte confortabile in exploatare. Si fac parte din dotarea standard. Totul in jurul meu l-am perceput natural, comenzile puse acolo unde trebuie, cotiera de pe panoul portierei si cea centrala pozitionate pentru a putea sa imi sprijin bratul relaxat, vizibilitatea foarte buna de jur-imprejur. 

Digitalizare cu componenta emotionala

Am inceput cu aceasta scurta descriere a ambiantei interioare, pentru ca habitaclul constituie marea revolutie a acestui nou Opel Astra. Noul Pure Panel complet digital cu doua ecrane de 10 inci integrate intr-o singura unitate – alaturi de gura de aerisire de pe partea soferului – integrata perfect in zona piano black a plansei de bord.

Am descoperit un Head Up Display (HUD) excelent cu o cromatica setata asa cum trebuie si multe informatii de afisat (inclusiv de la sistemul de navigatie, ori chiar Android auto si Apple Carplay). Mai greu a fost pana am gasit modul de reglare al inaltimii, de la acelasi buton care comanda si pozitia oglinzilor retrovizoare.

Climatizarea si accesarea meniului principal se poate face si prin intermediul butoanelor fizice, plasate pe doua benzi orizontale sub ecrasnul central. Tastele arata bine, au finisaje atente, insa feedback-ul la apasarea acestora (de tip “one push”) este extrem de slab si, in absenta un “click” ai deseori senzatia ca nu ai apasat bine sau ca nu a preluat comanda. In plus mini LED-urile acestor butoane care arata daca sunt on sau off nu se vad foarte bine pe timpul zilei.

Opel s-a jucat cu formele si materialele si a rezultat un mix agreabil la interior. Pe portiere sunt sase zone cu materiale diferite (cam multe, totusi), plansa de bord vine su spuma poliuretanica moale, piano black si imitatie de carbon. Calitativ vorbind, noul Astra se afla mult peste generatia anterioara, fiind unul dintre actualele modele compacte din zona mainstream cu interioarele cele mai bine lucrate. Gurile de ventilatie sunt, fiecare, desenata si plasata altfel (cea de pe centru cam jos), volanul aduce aminte de modelele Kadett. Pentru cine face analogii, bratul central, destul de subtire si profilat, preia forma celui de-al treilea stop de frana montat pe verticala in eleronul spate. 

Sunt multe locuri de depozitare si nu doar la numar, ci sunt si dimensionate generos, cu compartimente “secrete” (unul chiar sub gura de aerisire centrala) si buzunare adanci in usi. In acelasi timp, portbagajul aduce 370 de litri, cu 52 de litri mai mult decat vechiul Astra, un castig spectaculos avand in vedere ca lungimea caroseriei este mai mare cu doar 4 mm.

Ampatamentul a evoluat cu 13 mm comparativ cu generatia K, este mai mult loc pe bancheta la nivelul genunchilor, dar nu pot spune ca Astra este un performer al segmentului cand vine vorba despre spatiulm dedicat pasagerilor din spate. Pentru ca locurile de pe extreme au spatarul si sezutul destul de profilate, locul de pe centru a fost putin sacrificat, inclusiv prin prezenta micii console a sistemului de climatizare, ce rapeste spatiu in zona gleznelor.

Una dintre cele mai dinamice compacte

Construit pe platforma EMP2 a Grupului Stellantis, Astra K se conduce cu o vivacitate si placere pe care nu am mai intalnit-o la un Opel compact de multi, multi ani. Daca stau bine sa ma gandesc, la fel de mult m-a impresionat cu peste 20 de ani in urma un Kadett D GTE, o masina spectaculoasa si extrem de precisa.

Noul Astra are o “incapatanare” incredibila de a se agata si a urma de trasa impusa de volan, chiar daca uneori instinctul iti spune ca ai fortat. Comportament neutru din partea nasului masinii, fara tendinta de subvirare si o punte spate (semi-independenta) care aduce liniste celui de la volan, fara a da vreun semn de pierdere a aderentei. La randul sau, asistarea variabila intareste fix cat trebuie volanul, astfel ca simti din timp cand masina cere o mana mai forte, ori ai fortat prea mult.

Cu rotile de 18 inci traseele virajate sunt foarte bine agreate, dar marimea jantei si flancul mic al anvelopei isi iau tributul pe suprafetele cu asfalt cariat, la trecerile peste imbinarile podurilor sau sinele de tramvai (chiar ingropate bine la nivelul drumului). Acolo, suspensia nu poate filtra complet socurile, descarcand scurt si aprig, uneori cu zgomote de lucru. Dieselul de 1.5 litri si 130 CP, de provenienta PSA, este discret in toate situatiile si, in afara de functionarea la relanti ori auzit din afara masinii, nu prea stii ca ai sub capota un motor cu aprindere prin comprimare.

 

Bineinteles, mai este inca un semn specific precum plaja de turatie, care este restransa comparativ cu o “benzina”. Insa cuplul de 300 Nm disponibil la 1.750 rpm, secondat de transmisia Aisin, il ajuta la redemaraje si reprize. Sigur, peste viteze de 120 – 130 km/h, situatia se tempereaza, chiar daca se merge in programul Sport, din Drive Mode.

O nota mare pentru transmisia automata cu convertizor de cuplu si opt trepte, care aduce progresivitate si schimbari line si inspirate specifice unui model premium. Iar aici vorbesc de situatiile in care motorul este la turatii mici si sarcini mari, unde aceasta automata “clasica” se comporta mai echilibrat decat o cutie de viteze cu doua ambreiaje.

Cat priveste consumul, pe drumuri nationale se poate scadea usor sub 4,5 sau chiar 4 l/100 km, iar pe autostrada, la viteze de 120 – 130 km/h, media variaza intre 5,0 – 5,7 l/100 km. In oras, valoarea nu creste mult, astfel ca intr-un Bucuresti aglomerat, se poate lua in considerare 7 – 7,5  l/100 km.

Ultimate, o versiune de echipare completa

Modelul de fata, in echiparea Ultimate, costa 32.745 euro (TVA inclus) si ofera un standard extrem de bogat: tapiterie Alcantara, scaune fata sport certificate AGR, climatizare automata cu doua zone si sistem pentru calitatea aerului, jante de 18 inci, faruri Eco Led cu asistent faza lunga, scaune fata si volan incalzite,vedere panoramica cu head-up display si camera video Intelli-Vision cu unghi de 360°, Opel Connect NAVI.

Se mai adauga functiile ADAS: avertizare de coliziune frontala cu franare automata de urgenta, detectarea pietonilor, avertizare la parasirea benzii, recunoasterea semnelor de circulatie, detectarea oboselii, precum si adaptive cruise control. In oferta generala, Astra 1.5 diesel poorneste de la 28.280 euro, in echiparea Business Edition si, detaliu important de mentionat, aceasta motorizare este oferita exclusiv cu transmisia automata cu opt trepte.

Share

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373