Special

Dezmembrand Detroit-ul: orasul demolat de masinile care l-au ridicat

De 27 ianuarie 2012No Comments

„Detropia”, un film documentar lansat in urma cu cateva zile la Festivalul de Film de la Sundance, prezinta mecanismul disparitiei fizice a orasului Detroit. Voom.ro va prezinta cum este „curatata” capitala mondiala a automobilului.

Detroit, orasul despre care se spune ca a dat nastere clasei mijlocii in America, a devenit o adevarata mahala care s-ar putea raspandi pe intregul continent nord-american, sustin o serie de formatori de opinie din Statele Unite ale Americii. 
Decaderea imperiului american ar putea porni exact din locul unde s-a infiripat cea mai puternica economie a lumii. Orasul de la gura Marilor Lacuri a fost infiintat de un francez –  Antoine de La Mothe Cadillac (va suna cunoscut?) – si a trait o adevarata explozie economica dupa ce un cetatean pe nume Henry Ford punea bazele companiei Ford in 1903. Imediat, s-au alaturat alti pioneri ai industriei auto precum William C. Durant, fratii Dodge, Packard sau Walter Chrysler si au creat capitala mondiala a lumii auto.

Au ramas fabricile goale

Detroit-ul nu mai poate fi intretinut ca pe vremuri de industria auto, locuitorii sai au primit mesajul acesta si au plecat catre o lume mai buna. Detroit arata ca un oras parasit in zilele noastre, desi inca 700.000 de oameni mai convietuiesc aici. Degradarea este evidenta la fiecare colt de strada, asa cum sunt evidente si cauzele ei. La sfarsitul lui 2011, somajul din zona metropolitana, care depaseste 5 milioane de locuitori, era de 11%, iar situatia din oras este si mai grava: 20% din populatie nu are un loc de munca. Mai mult, in ultimi zece ani, statul Michigan si-a pierdut jumatate din numarul de locuri de munca, in aceeasi decada 50.000 de fabrici americane s-au inchis si sase milioane de americani si-au pierdut locurile de munca.

 Numeroasele cladiri parasite, fostele hale industriale si chiar reteaua de electricitate au devenit sursele de hrana pentru generatiile mostenitoare ale epocii de aur. Rata criminalitatii a cunosct un adevarat boom iar tot mai multi oameni au inceput sa demoleze vechile cladiri pentru a aduna fierul vechi pe care il vand la centrele specializate. Moda aceasta a inceput in urma cu cativa ani, cand oamenii furau ilegal firele de telefonie pentru a vinde pretiosul cupru din care erau facute.

Curatenia ramasitelor unui imperiu decazut

Orasul industrial nu mai supravietuieste decat prin amintirile lasate in urma. Halele, fabricile, atelierele, majoritatea derivate ale industriei auto, au devenit tinta unui nou tip de cetatean: cel care le darama ilegal pentru a scoate un ban de pe urma lor. Cuprul si otelul sunt la mare cautare. Masinile care au ridicat odata orasul, acum ajuta la demolarea lui, insa fostii “blue collars” (muncitorii – nr. red) se grabesc, fara sa se mai gandeasca la asta, pentru ca la ora zece seara inchid centrul de fier vechi si nu-si mai pot lua banii pe ziua de munca. Majoritatea se va indrepta spre bar dupa aceasta aventura cu istoria Detroit-ului, insa maine va urma o alta cladire. Multi dintre demolatori au diplome de liceu si inteleg ce se intampla, unul dintre ei recunoaste ca ei sunt echipa care face curatenie dupa un imperiu decazut. “Cineva trebuie sa o faca si pe asta”, declara tanarul care s-a lasat filmat pentru documentarul Detropia, o realizare a regizoarelor Heidi Ewing si Rachel Grady, nominalizate la Oscar in 2007 la sectiunea documentar pentru “Jesus Camp” (Tabara lui Iisus – n.red.) Unul dintre muncitorii care lucreaza la demolarea Detroit-ului, un fost miner din Kentucky, declara scarbit: “Tot ce a ramas aici sunt ramasitile a ceea ce a fost”. A doua zi cladirea nu mai era acolo. Fierul de Detroit a luat deja drumul Chinei. 

Scurt istoric

Detroit a cunoscut o adevarata epoca de aur in perioada 1940-1970, cand masinile americane erau fruntea industriei mondiale. In 1980, conventia nationala a republicanilor, tinuta la Detroit, il anunta pe Ronald Reagan candidat republican la Casa Alba. Coincidenta s-au nu, recesiunea economica si decaderea orasului Detroit incepea dupa acest eveniment. In anii ’90, regiunea din Michigan a cunoscut o usoara revigorare pe fondul cresterii economice din zona metropolitana, insa Detroit era departe de orasul din anii ‘50-’60, cand numara aproape 2 milioane de locuitori. In noua realitate economica, in conditiile in care industria auto Big Three (GM, Ford si Chrysler) se afla in pragul colapsului, populatia fugea din acest centru care nu mai cunostea mai mult de 1 milion de locuitori.

Primul deceniu al secolului XXI a fost o adevarata poveste de ramas bun a unui Detroit care nu mai avea sa aiba niciodata stralucirea de alta data. Populatia orasului a scazut cu 25% in doar cativa ani, disponibilizarile din industria auto se tineau lant, micile faceri se inchideau iar Detroit devenea o mare buba pe fata Americii. Industria auto, prospera cu cateva decenii in urma, cunoastea cea mai neagra perioada din existenta sa, perioada culminata cu venirea lui Barack Obama la putere si urmata de declararea falimentului GM si Chrysler.

GM, Chrysler si Ford sunt salvate astazi. Falimentul respectiv restructurarea le-a adus celor trei mari companii auto o gura de oxigen si un viitor, insa un sacrificiu a fost facut: orasul Detroit.

Share

Leave a Reply

four × one =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373