Teste

Dinamism la puterea GT86

De 8 iulie 2012No Comments

Dupa ce am pus la incercare noul coupe Toyota GT86, nascut din colaborarea Toyota – Subaru, am realizat ca scopul comun al celor doua branduri a fost dezvoltarea unui automobil special, care sa ofere placerea pura de a conduce.

Presa internationala anunta inca din 2006 semnarea parteneriatului dintre Subaru si Toyota, intelegere ce marca punctul de start al unui proiect prin care constructorii japonezi se puneau de acord sa dezvolte impreuna un automobil sport.

Acesta trebuia sa respecte reteta clasica a unui coupe: motor pozitionat frontal, tractiune pe puntea spate si dinamica exceptionala. O reusita ar fi coincis cu reconfirmarea pozitiilor celor doi producatori in segmentul masinilor sport nascute din pasiune.

Ceea ce s-a si intamplat prin lansarea noilor Toyota GT86 si Subaru BRZ. Teoretic, vorbim de aceeasi masina exceptionala, dar care este vanduta sub sigle diferite. Ambele reprezinta reteta automobilului cu tractiune spate, simplu si distractiv, fara prea multi cai putere, dar care are darul de a reinvia placerea de a conduce si de a atrage atentia celor pasionati de tuning.

O aparitie care atrage privirile

GT86 invie legenda modelului AE-86. Vorbim insa de haine noi, adaptate tendintelor actuale, care il fac pe GT86 sa devina poate cel mai pasional model al marcii. Atat solutiile tehnice, cat si cele de design, reusesc sa alimenteze imaginatia tuturor fanilor de masini sport din lume.

Coupe-ul are o configuratie de 2+2 locuri, o lungime de 4,24 metri si etaleaza un look agresiv, chiar daca unele elemente de design par a fi imprumutate de la divizia de lux Lexus. Totul este ambalat intr-un pachet foarte compact, care schiteaza unul dintre cele mai mici modele sport cu patru locuri din lume.

Farurile ascutite si grila mare reprezinta parca un teaser pentru partea posterioara, unde gasim evacuare dubla, cromata si integrata intr-un difuzor care sustine si stopul de ceata – o solutie clasica in motorsport. Definitoriu pentru aspectul robust si distins este si eleronul, element ce ajuta la conturarea liniei de coupe clasic cu alura dinamica.

In materie de design, se poate spune ca noul GT86 reprezinta primul motiv de „panica” pentru modele precum VW Scirocco, Peugeot RCZ, Honda CR-Z sau Hyundai Veloster.

Un motiv de carcoteala este reprezentat de pneuri – 215/45 R17 – care nu pun in cea mai buna lumina demersul stilistic al designerilor care au lucrat la proiect.

Interior minimalist in spiritul „racing”

Interiorul sportiv, aproape spartan, este schitat in jurul termenului „eficienta” si definit prin combinatii interesante de culori contrastante, materiale atent alese (pentru impresia „artistica” – cu mici scapari in anumite zone ale bordului) si dominat de un volan cu insertii de piele rosie pe care figureaza logo-ul GT86 in locul siglei clasice Toyota.

Scaunele tip scoica ofera un suport lateral foarte bun si joaca un rol definitoriu in atingerea unei pozitii ideale de condus. In plus, se dovedesc confortabile chiar si dupa cateva sute de kilometri parcursi.

In esenta, interiorul demonstreaza ca inginerii Toyota s-au concentrat in special asupra soferului si a pozitiei de condus. Totul are menirea sa de a simplifica viata, de a facilita accesul catre comenzi si de a concentra atentia soferului asupra sofatului. Cativa pasionati ai motorsportului au caracterizat pozitia la volan ca fiind divina, gratie ergonomiei desavarsite si lipsei acuta de dotari inutile.

Printre dotarile absolut necesare enumeram sistem audio/GPS, cu afisaj de 6 inch, conexiune USB, pilot automat si climatizare. Configuratia dotarilor este atat de eficienta, incat prezenta scaunelor incalzite poate fi considerata exagerata.

Atat pozitia la volan, cat si scaunele, au impresionat atat de mult, incat nu ar mai conta nici daca masina ar fi livrata fara butoane si alte comenzi importante.

Experienta GT86

GT86 ascunde sub capota un motor boxer aspirat de 2 litri, care produce 200 CP si 205 Nm – valori bifate la turatii foarte mari: 7.000 rpm si, respectiv, 6.400 rpm.

Cutia de viteze este automata, cu sase rapoarte, si contribuie la performantele dinamice: sprint pana la 100 km/h in 8 secunde si viteza maxima de 210 km/h.

Dupa 600 km, computerul de bord indica un consum mediu de 7,8 l/100km.

Internetul este plin de utilizatori care s-au plans ca noua Toyota GT86 ar fi fost o masina completa daca dispunea de un motor mai puternic si nu neaparat aspirat. Este evident ca modelul japonezilor are un deficit de putere in fata majoritatii hothatch-urilor comercializate in Europa si ca performantele dinamice etalate adesea pe brosurile de prezentare sunt sub nivelul celor mai bune hothatch-uri actuale. Dar sa nu uitam ca discutam despre un model care a fost proiectat din start ca un coupe, dupa o reteta clasica, si nu are nici cea mai mica legatura cu clientii de hothatch-uri. GT86 este conceput strict pentru placerea condusului si se adreseaza direct pasionatilor de trackdays si performanta pura.

In practica, GT86 te implora sa o chinui pana la cel mai inalt nivel de turatii si sa o arunci pe viraje fara nici cea mai mica ezitare, rasplata curajului tau fiind o distractie pe cinste. (in masura in care toata povestea se intampla intr-un cadru dominat de siguranta, lucru confirmat chiar si de catre cei mai fricosi soferi)

Concluzie

Masina arata excelent, ofera o experienta dinamica desavarsita si promite 5 ani sau 160.000 km pentru o perioada de garantie lipsita de griji. Dar in toata aceasta ecuatie apare un singur inconvenient, si anume pretul: 34.338 de euro (varianta testata).

Oricate plecaciuni am fi tentati sa facem in fata coupe-ului japonez, pretul final ne-a cam pus pe ganduri si ne-a mai taiat elanul, tocmai atunci cand ne pregateam sa ii luam apararea in fata tuturor fanilor concurentei.

 

Poate ca nu am avut la dispozitie cea mai „exploziva” masina, care sa atinga viteze ametitoare, dar GT86 ne-a demonstrat ce inseamna cu adevarat sa te distrezi intr-o masina clasica sport, capabila si dispusa in orice moment la o iesire pe circuit.

Share

Leave a Reply

five + nine =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373