Lansat in urma cu un an, Astra GTC a fost o incantare pentru piata hatchback-urilor cu trei usi, o realizare mult mai curajoasa decat se astepta oricine, un model venit sa starneasca hormonul aspirationalului printre pasionatii de masini.
Drumul catre absolut poate fi misterios si anevoios, insa calatoria merita de fiecare data. Multi nu-l gasesc iar cei mai multi se opresc infranti la marginea lui, insa important este sa incerci mereu. Poate fi o poveste despre orice sau pur si simplu o poveste despre Opel si incercarea lor nesfarsita de a preamari Astra. In hainele lui GTC, Astra nu a facut nimic altceva decat sa caute stralucirea iar noua generatie a hatchback-ului este o trimitere la vremurile glorioase in care doua usi insemnau coupe-uri.
Dar Opel a ramas infipt in segment si a cautat sa aduca o adiere proaspata printr-o versiune mai sportiva, mai atractiva si , de ce nu, mai frumoasa a modelului Astra. In sprijinul sau a stat inca de la inceput designul, care este un ditamai strigat de sex-appeal.
Motor – 180 de cai frumosi
Trebuie sa fii un matematician iscusit pentru a putea cantari o decizie inainte sa faci alegerea care te avantajeaza. Astra GTC este si el in peisajul hatchback-urilor de performanta si nu este deloc degeaba pentru ca, spre exemplu, vine cu un motor turbo de 1.6 litri si 180 de cai putere. Propulsorul iti ofera sperante imediat, inca din clipa in care il vezi crescand atat de repede in turatie. Este adevarat ca trebuie sa strabati circa 5.500 rpm pentru a ajunge la maximul de 180 cai putere, insa pe parcurs vei descoperi – la 2.200 rpm – momentul maxim calculat la fix 230 Nm.
Fara un cuplu care sa te dea spate si nici macar cu o putere care sa propuna o revolutie pe segmentul hot-hatch-urilor, Astra GTC isi face bine treaba la aceasta altitudine, in zona in care gasim granita cu taramul OPC-ului. Ca o veriga intre nivelul marii si stratosfera, GTC-ul propune o plaja de performanta mai mult decat decenta si se regaseste in orice moment pe placul celui aflat la volan. In ajutorul motorului extrem de bine antifonat si lipsit de vibratii suparacioase sare cutia manuala cu 6 trepte. Aceasta se distinge cu o buna etajare a treptelor, o timonerie buna dar cu o cursa cam prea lunga pentru gustul iubitorilor pilotajului sportiv.
Motorul lui GTC are calitatea de a oferi mai mult decat maximul la care se opresc versiunile superioare ale hatchback-urile din segment, oferind acest plus si ca putere si ca eficienta. Pentru ca Opel sustine ca Astra GTC poate consuma in regim mixt doar 7,2 litri la 100 km. In oras, media inregistrata in timpul testului nostru s-a ridicat la 9,2 litri la 100 km, iar in afara lui, GTC poate ajunge fara probleme la 7,5 litri la 100 km. Pentru o masina cu caracter sportiv, Astra GTC stie sa nu consume, la fel de bine cum stie sa consume cand pedala de acceleratie nu e deloc menajata.
Dinamica & Comportament
Cifrele performantelor ne indica exact unde anume se afla Opel Astra GTC pe harta. Printr-un sprint pe prima suta situat la 8,3 secunde si o viteza maxima de 220 km/h, modelul german este la ani lumina de ceea ce poate oferi un hot-hatch, insa se integreaza decent printre competitorii lui. Fara sa exceleze la acest capitol, Astra GTC surprinde mai ales prin dinamica de care dispune. Spuneam de la inceput ca GTC este drumul Astrei catre inalta performanta, care in cazul Opel poarta indicativul OPC. In acest detaliu se ascunde misterul care dezleaga adevarata natura a modelului. Inginerii germani au preluat o serie de elemente de pe OPC iar dinamica vehiculului a avut serios de castigat. Vorbim despre sasiul FlexRide, disponibil doar optional, care va ofera – prin doua butoane- posibilitatea de a alege intre Sport si Tour. Pe drumurile urbane nu veti sesiza cine stie ce diferenta intre modul de rulare sportiv sau cel orientat catre confort, insa unde soseua incepe sa devina mai complexa, modul sport va raspunde printr-o directie ferma si o suspensie mai tare.
Este destul ca Astra GTC sa sa iasa cu brio si din virajele mai complicate, moment in care face treaba functia HiPerStrut, o solutie regasita si la Insignia OPC. Indiferent de configuratia virajului, vehiculul raspunde corect iar cand se forteaza nota, sistemul ESP te readuce cu picioarele pe pamant. Lipsa unei suspensii Multilink pe puntea spate este un minus evident la acest capitol iar precizia directiei nu este cea mai fina din lume, lucru usor de observat daca rulati in modul normal. La drum intins, daca apasati butonul Tour veti simti placerea unei calatorii confortabile, totul lucrand in armonie chiar si la viteze care depasesc limita decentei. Taria suspensiei este un minus evident in mediul urban, unde numeroasele iregularitati ale asfaltului fac ca masina sa protesteze.
Design – pur si simplu frumos
Astra GTC a reusit un lucru mai putin obisnuit. Sa preia liniile stilistice ale lui Astra si sa devina un alt model. Senzatia de coupe, oferita in special de usile lungi, este un alt castig evident. In realitate a fost pastrata reteta de design, a fost ascutit stilul si s-a obtinut altceva nou. Ne vom intreba cum a reusit Opel acest lucru. Este simplu. GTC a mostenit de la inaintasul Astra doar trei elemente: micul eleron de pe spate, manerele usilor si carcasele oglinzilor. Restul este complet nou iar lucru asta se vede, pentru ca designul este cu adevarat exceptional. Masina este frumoasa din orice unghi am privi-o, iar acest lucru a fost reusit doar pentru ca designerii n-au ales cea mai simpla cale, cea de a taia doua usi. Imaginea generala are mult de catigat prin detaliile exteriorului, cum ar fi insertiile de LED-uri, eleronul spate, luneta mica, stopurile senzationale de pe spate, ramele din crom sau jantele care pot ajunge si la 20 inch. Agresivitatea vizuala nu este deloc deranjanta, pentru Astra GTC are meritul de a oferi o armonie stilistica. Partea frontala aduce mai mult aminte de orginea modelului, insa de la stalpul A incolo vorbim despre o masina cu totul noua. Cele doua usi extrem de lungi nu pot fi decat o placere iar spatele este raspunzator pentru orgasmul vizual la care suntem supusi.
Interior – Astra si atat
Designerii par sa-si fi consumat toate ideile la exterior. La interior, GTC nu este nimic altceva decat o simpla Astra. Din ratiuni financiare, GTC-ul trebuia sa preia plansa de bord a inaintasului sau. Insa chiar si asa, in lipsa unor ornamente sportive, care ar fi ridicat semnificativ nivelul de satisfactie, materialele moi si placute la atingere au pus stapanire pe masina germana. Nivelul finisajelor nu sufera vizbil iar amplasarea butoanelor ramane o caracteristica exclusiva la Opel. Schimbul luminii ambientale odata cu selectarea modului de rulare – pe Sport intrumentele de bord sunt luminate in rosu – este un aspect placut si laudabil. Bordul este orientat catre sofer iar configuratia consolei cu multele ei butoane ne aduce aminte de panoul de comanda al unui avion.
Volanul imbracat in piele si disponibil cu multiple comenzi sau forma placuta a schimbatorului sunt elemente care sporesc relatia dintre sofer si masina. Un aspect mai putin obisnuit pentru o masina sportiva il reprezinta numarul mare al spatiilor de depozitare. Insertiile care imita fibra de carbon, prezente la nivelul consolei si al manerelor interioare de pe usi, creeaza o atmosfera usor premium. Scaunele lui GTC sunt mai mult decat confortabile, au o sustinere latarala buna si pot fi reglate in nenumarate moduri.
Spatiul interior este la inaltime mai ales pentru locurile din fata, in timp ce in spate doar doi pasageri adulti se pot bucura de o pozitie confortabila. Volumul portbagajului a fost o surpriza placuta, prin cei 380 de litri pe care masina ii pune la dispozitie.
Concluzie
Opel a reusit sa faca din GTC o masina noua. Gandita ca o versiune a lui Astra, o versiune sportiva cu 3 usi, GTC si-a depasit conditia de baza si a devenit mai mult. Este un element de lagatura intre Astra si Astra OPC insa are propria identitate, vizibila mai ales la capitolul design. Astra GTC este o masina frumoasa, inainte de a fi orice altceva, iar felul in care este privita pe drumurile publice reflecta din plin acest lucru. Opel comercializeaza noul Astra GTC la un pret de 17.365 euro cu TVA, pretul fiind disponibil doar pentru varianta cu 100 cai putere. Pentru versiunea 1.6 turbo cu 180 de cai putere si nivelul de echipare superior, pretul modelului german incepe de la 21.140 de euro cu TVA.