Teste

Drumul schimbarii – Test cu Kia Rio

De 8 iulie 2012No Comments

Cea de a treia generatie propune un design si tehnologii moderne si are scopul precis de a incanta numarul mare al clientilor de subcompacte. Comparandu-l cu vechiul model, noul Rio exprima perfect evolutia brandului coreean, pretentiile lui si nu in ultimul rand know-how-ul pe care l-a castigat in ultimii ani.

Kia si-a cultivat un nume pe piata europeana prin Cee’d, nascut si vandut cu precadere pe Batranul Continent. Marca coreeana a dorit sa fie mai combativa in clasa mica, motiv pentru care a revolutionat imaginea modelului Rio. Voom.ro a testat, pe traseul Bucuresti-Cluj si retur, noul Kia Rio echipat cu motor 1.4 DSL cu 90 de cai putere.

Motor

Pentru un drum atat de lung, un diesel a parut alegerea perfecta, chiar daca a trebuit sa ne descurcam cu doar 90 de cai putere pe serpentinele de pe Valea Prahovei la dus sau pe cele de pe Valea Oltului la intors. Kia pune la dispozitia clientilor patru motorizari, doua diesel si doua pe benzina. Asa cum am precizat mai sus, am testat versiunea cea mai puternica a motorizarilor diesel.

Asa cum ii sta bine unui motor diesel, propulsorul a dat  dovada de agilitate pe plaja de turatii unde se realizeaza cuplul maxim, in cazul lui Rio intre 1.750 si 2.750 rpm. Motorul este destul de fasnet in mediul urban, mai ales in orasele mici si intinse ale Transilvaniei, dar si in aglomeratiile urbane precum Clujul sau Bucurestiul. Cei 90 de cai putere sunt disponibili in totalitate la 4.000 rpm, locul unde noul Rio diesel arata tot ce poate mai mult cand vine vorba despre motor. Propulsorul lucreaza in tandem cu o cutie manuala cu 6 trepte, o transmisie destul de corecta daca este sa luam in calcul pretentiile segmentului. Cursa schimbatorului este una precisa, iar relatia dintre motor si cutie este una eleganta. Kia anunta un consum mediu de 4,1 litri la 100 km pentru aceasta versiune a modelului Rio.

Pe o distanta de aproape 1000 km, cei drept una in care micile portiuni de autostrada care au mazgalit harta pe ici pe colo se impletesc cu drumurile virajate care strabat Carpatii pentru a ajunge in inima Ardealului, tovarasul nostru de companiei a scos o medie de 5.9 litri la 100 km. E o medie decenta daca luam in considerare cei 4 pasageri plus bagaje si functionarea non-stop a aerului conditionat. Un drum intins, abordat cu o viteza medie de circa 100 km/h in treapta a sasea a cutiei ar putea aduce un consum mediu de sub 5 litri la 100 km. In mediul urban, nivelul oficial al consumului este de 4.9 litri la 100 km, iar nivelul real pe care modelul testat de noi l-a arata a fost de 7,5 litri la 100 km (Bucuresti). In Cluj, unde traficul urban este unul normal, consumul urban a scazut pana la 6.5 litri la 100 km.

Dinamica & Comportament

Daca luam performantele unei subcompacte sa le comparam cu nivelul nostru de asteptare, sigur ca vom fi dezamagiti de faptul ca Rio poate sa strabata prima suta in 14,2 secunde. Totusi in materie de viteza maxima Kia recompenseaza prin cei 172 km/h. Versiunea pe benzina 1.4 este mult mai decenta din acest punct de vedere, pentru ca reuseste un sprint de 11.5 si o viteza maxima de 183 km/h. In materie de dinamica, modelul coreean s-a dovedit a fi impresionant pe complicatele serpentine existente pe cele doua variante de drum catre Cluj (via Sibiu sau via Brasov). Modul aproape spectaculos in care sta pe virajele stranse, felul in care iese din viraj si lipsa aproape totala a ruliului indica o suspensie configurata sportiv. Acest lucru este confirmat si de comportamentul ei in mediul urban, unde gropile si trecerile de nivel sunt absolut obositoare pentru fizic si stresante pentru psihic.

Pe autostrada, stabilitatea modelului prevazut cu McPherson  pe fata si bara semirigida pe spate s-a dovedit a fi una corecta, motiv pentru care senzatia de siguranta creste. Daca tinuta de drum este un plus evident, nu acelasi lucru se poate spune despre zgomotul de fond de pe autostrada, semn ca antifonarea nu este inca una dintre artele detinute de inginerii coreeni. Pe drumurile intinse ale Transilvaniei, Rio a dat dovada de un comportament ireprosabil, insa numeroase neregularitati ale asfaltului intrau violent in contact cu suspensia rigida, rezultand zgomote deranjante.

Design

A doua generatie a modelului Rio era o relicva estetica printre masinile lumii auto. Kia a dat dovada ca a castigat enorm la capitolul design in ultimii ani, iar Rio intruchipeaza aceasta evolutie. Oamenii de pe strada o privesc cu un amestec ciudat de mirare si admiratie. Desi multi recunosc in Rio un Kia, se gandesc ca este un import pur coreean si nu o masina care isi face veacul si pe aceste meleaguri ale lumii, semn ca departamentul de marketing al companiei coreene ar fi trebuit sa investeasca mai mult in imaginea modelului. Revenind la subiect, Rio este atragator, da dovada de o brutalitate estetica in sensul bun, in mod special datorita texturii speciale a grilei sau mai ales formei extrem de agresive. Blocurile optice cu LED-uri fac legatura cu profilul musculos al masinii. Un ochi avizat ar putea vedea lesne ca filosofia de design a modelului Rio continua linia companiei inceputa cu Cee’d si Sportage.

Interior

Circa 1000 de km petrecuti la bordul lui Rio iti pot oferi o imagine exacta asupra confortului pe care habitaclul il ofera. Din punct de vedere estetic, forma sportiva a exteriorului nu se mai repeta si in cazul interiorului, unde o oarecare tenta de clasicism si dorinta de a oferi o usoara eleganta au fost decisive. Calitatea materialelor este un prim argument in acest sens, versiunea de top Confort oferind o piele foarte placuta la atingere. Tema bordului se rasfrange pe intreg habitaclul iar consola centrala un pic prea simpla este pusa totusi in valoare de butoanele din platic de tip clapeta, o gaselnita originala si surprinzatoare a designerilor de interior. O rama foto amplasata pe bord, locul unde poti pune o amintire fotografica nu poate ascunde lipsa unui LCD dar dovedeste un plus de imaginatie bine-venit. Modelul de peste 4 metri lungime ofera un spatiu interior mai mult decat suficient daca judecam dupa criteriile clasei mici iar finisajele sunt la inaltime. Portbagajul ofera un volum de stocare putin sub 300 litri, care s-a dovedit a fi suficient pentru bagajele celor patru calatori.

Concluzie

Noul Kia Rio este o masina cu adevarat europeana. Chiar daca singura fabrica de pe Batranul Continent unde este asamblata se afla undeva la marginea continentului, in Rusia, modelul coreean a facut progrese senzationale pentru a putea agata publicul tot mai numeros de subcompacte. Interiorul nu este perfect dar poate fi numit confortabil si placut, exteriorul este frumos si sportiv si mai ales are darul de a ascunde neajunsurile partii tehnice. Feelingul prea sportiv nu este neaparat un avantaj in cazul noului model, mai ales daca vorbim despre un diesel de la care ne asteptam la mai mult confort si mai putina dinamica, mai putin consum si mai multa lentoare.

 

Marele castig o reprezinta transformarea. Nu e o evolutie, o maturizare, precum in cazul brandului, este o schimbare in bine de care ne-am putut bucura pe un drum care aproape ca traversat tara. Kia Romauto comerciliazeaza in Romania noul Rio incepand de la un pret 10.097 euro cu TVA pentru versiunea de baza si motorul de 1.2 litri. Modelul testat de Voom.ro, echipat cu motorul diesel de 1.4 litri DSL, echipat in varianata de top Confort si cu o cutie manuala de 6 trepte are un pret de plecare de 13.692  euro cu TVA. Peste toate acestea atarna mai greu ca orice garantia de 7 ani.

Share

Leave a Reply

9 + 18 =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373