Teste

Dubla personalitate – Test MINI Countryman Cooper SE plug-in hybrid

; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;
Share

Cu modelul Countryman am mai luat contact cu ceva vreme in urma, iar impresiile de condus cu versiunea Cooper SD ALL4 le gasiti aici. Acum este momentul pentru modelul plug-in hibrid, un SUV cu dimensiuni urbane, posibilitate de rulare full electric maxim 55 km si tractiune integrala.

Este o masina cu care poti foarte bine sa iti gestionezi drumurile la birou si cumparaturi in timpul saptamanii pentru a merge 100% electric, iar in weekend sa abordezi trasee oricat de lungi ai vrea. Si, bineinteles, sa pleci in vacanta fara nici un fel de range anxiety sau planificare a incarcarilor cu electricitate pe drum.  

Un hibrid eficient

Daca nu ai sti ca sub capota se afla un motor cu trei cilindri nu ti-ai da seama de acest lucru. Lipsit complet de vibratii, acest 1.5 litri turbo de 136 CP este o prezenta foarte placuta din toate punctele de vedere. Desi masina este cu aproximativ 150 kg mai grea decat echivalentul Cooper echipat exclusiv cu motorul termic, PHEV-ul ofera mai multa reactivitate, fiind mai rapid si prompt datorita asistarii electrice. Motorul electric de 88 CP si bateria de 10 kWh sunt montate in partea din spate, antrenand rotile posterioare prin intermediul unei transmisii cu o treapta. 

Practic, in regim electric (modul MAX eDrive) Countryman PHEV are tractiune spate. In momentuo in care se depaseste viteza de 120 km/h, ori se accelereaza la podea, motorul termic intra in actiune, antrenand puntea fata si lucreaza concomitent, masina devenind un 4×4.

Mini foloseste o transmisie Steptronic cu sase trepte pentru partea de motorizare conventionala, ceea ce il consider un mare plus pentru placerea de condus comparativ cu CVT-urile intalnite la Honda si Toyota. Ca si senzatie la volan, Countryman plug-in hibrid nu se deosebeste foarte mult de motorizarile “conventionale” din gama, singurul detaliu pe care il gasesc perfectibil fiind feeling-ul pedalei de frana, destul de putin modulabila la manevrele de parcare, ceva de genul on/ off.

Cu bateria full incarcata, am reusit sa merg 45 km fara sa menajez cumva masina, iar daca am ales modul AUTO eDrive, cand masina decide singura cand sa foloseasca benzina si cand electricul, ei bine, consumul nu a trecut de 3,5 l/100 km in afara orasului, pe drumuri nationale.

In SAVE, bateria nu va mai fi deloc folosita, ci incarcata si pastrata pentru a fi folosita mai tarziu. Am incercat si acest scenariu, mergand pe autostrada doar cu motorul termic, iar in 50 km, bateria s-a incarcat de la 2% la 59%, aratand o autonomie de 29 km. 

Interesant ca in modul Sport se “pompeaza” cel mai eficient energie in baterie. In Sport si modul SAVE, cand electricul nu intervine deloc, micul 1.5 litri este insa foarte gurmand: pe A3, dupa 50 km rulati cu o viteza medie de 116 km/h, consumul de benziuna a fost de 10,3 l/100 km. Iar aici trebuie sa mentionez ca exista si o victima colaterala a sistemului hibrid: rezervorul de combustibil, care s-a redus de la 51 la 36 de litri. Chiar si asa, autonomia oferita de sistemul hibrid, cand bateria este incarcata full atinge linistit 500 de km.

Cum merge

Puterea totala de 224 CP asigura un sprint de 6,8 secunde pana la 100 km/h, Countryman Cooper SE plug-in hibrid fiind aproape la fel de rapid ca versiunea John Cooper Works. Mai mult decat atat, motorul electric mascheaza perfect intarzierile native ale micului 1.5 turbo, masina plecand ca dintr-o catapulta indiferent de turatie sau treapta.

ADN-ul marcii a fost pastrat intact si chiar daca este o versiune electrificata, comunica un entuziasm excelent. Directia are incisivitate si precizie, scaunele ofera suport lateral perfect pentru a merge mai sportiv, iar peste toate acestea se suprapune un comportament care se incapataneaza sa ramana neutru in curbe. 

Marele castig al acestei generatii il reprezinta fara indoiala suspensia si modul in care lucreaza. In opinia mea este primul Mini cu care poti merge linistit sute de km, fara a te simti apoi surescitat de modul prea direct in care transmite stimulii catre habitaclu.

Desi nu are padele la volan, nu prea le-am simtit lipsa, pentru ca nici nu este nevoie sa mergi in manual. Cu modul Sport setat atat pentru raspunsul cutiei, cat si al motorului/directiei, Countryman PHEV retrogradeaza premeditat pentru a oferi rezerva cea mai buna de redemaraj in marea majoritate a cazurilor. Schimbarile de directie la viteze mari, ori intrarea sportiva in viraje nu provoaca “deranj” prea mare caroseriei, iar sasiul ramane foarte echilibrat.

Nu am simtit torque steer si nici “balbaieli” de motricitate, din acest punct de vedere, Countryman fiind, in opinia mea, cel mai sportiv SUV din segment. Dar, pentru ca exista si un “dar”, tocmai faptul ca este un SUV aduce cu sine o pozitie mai inalta la volan. Indiferent de cat de jos mi-am setat scaunul, tot exista senzatia ca nu esti suficient de aproape de asfalt, iar picioarele nu stau suficient de intinse.

Si tot de aici, de pe locurile din fata se vad duzele de stropire a parbrizului. Aplicate pe capota, aproape de mijloc, ies in evidenta imediat. Poate este o solutie retro, dar mie personal nu imi place sa le vad acolo explicit, inclusiv orificiul pe unde tasneste apa… Vizibilitatea nu este buna doar in fata, ci de jur imprejur. Al treilea geam lateral este imens, iar luneta care pare foarte mica privita din exterior ofera un camp vizual bun, neobturata de tetiere.

Cat priveste interiorul…

… acesta este aproape similar cu al celorlalte versiuni de motorizare din gama. Sunt modificari de interfata la tabloul instrumentelor (turometrul a fost inlocuit cu o scala charge/power/eboost), butonul de pornire este acum galben (in loc de rosu), tasta start/stop a disparut, iar in locul ei a aparut alta care comanda cele trei moduri de lucru ale sistemului hibrid, iar schimbatorul de viteze si rotita iDrive au devenit mai… inestetice, adica mai lung, respectiv de diametru mai mic. 

O observatie valabila pentru orice Mini care are interfata automata a climatizarii, display-urile inglobate in butoanele rotative sunt vreu lizibile cand soarele cade direct pe acea zona, pictogramele fiind la randul lor destul de mici. Materialele sunt impecabile, cu spuma poliuretanica pana la partea de jos a habitaclului, asamblarile au calitate si intreg ansamblul denota o grija specifica modelelor premium.

Spatiile de depozitare nu sunt facute sa dea doar bine la numar, ci au si volum suficient, spatiul pe inaltime este absolut enorm (deasupra mea fiind pe putin 20 cm, in conditiile prezentei trapei panoramice), iar sistemul de infotainment fara repros. 

In partea din fata exista port USB, in vreme ce pasagerii din spate trebuie sa investeasca intr-un cablu USB-C pentru a se putea lega la mufa de incarcare. Prezenta bateriei sub podea a dus la pozitionarea mai sus a banchetei si, din pacate, la pierderea capacitatii de glisare longitudinala. La randul sau, portbagajul a cedat 45 de litri, dar ofera inca un volum rezonabil de 405 litri.

Verdict

Mini Countryman Cooper SE plug-in hybrid nu este doar un hibrid eficient, ci si un SUV foarte sportiv si placut de condus. Porneste de la 37.128 de euro, cu TVA, fiind mai scump decat versiunile cu propulsie conventionala. Aduce in plus o eficienta excelenta a sistemului hibrid, dublata de un apetit sportiv specific un hot hatch, plus tractiune integrala.

Practic, unul dintre concurenti este varul BMW 225xe Active Tourer, care are practic aceleasi specificatii tehnice. Sigur, Mini-ul se preteaza mai mult escapadelor in afara asfaltului, iar BMW-ul are ADN de monovolum. Ca si concurenti ar mai putea fi nominalizat duo-ul Kia XCeed si Niro, ambele in versiunile plug-in hybrid, insa disponibile doar cu tractiune fata. 

Share

Leave a Reply

16 + 1 =