Iata-ne fata in fata cu cel mai nou produs marca Dacia, Duster! Pretul competitiv pentru acest segment, precum si abilitatile in mediul off-road, sunt principalele avantaje cu care Duster abordeaza piata autohtona si nu numai. Dar sa vedem care sunt si celelalte aspecte care ies la iveala dupa o analiza mai atenta.
Design indraznet
De regula, atunci cand alegi o masina mai ieftina faci un compromis in ceea ce priveste aspectul. In cazul lui Duster aceasta regula nescrisa nu isi are rostul. Si asta pentru ca Dacia i-a oferit lui Duster un design original care, pur si simplu, atrage. Iar aripile, cu pasaje foarte pronuntate, sustin „uniforma” impunatoare. Caroseria compacta este completata, in functie de echipare, de numeroase elemente de detaliu care fac diferenta dintre o masina bine proportionata si una carismatica. Iar aceste elemente se regasesc in pachetul Look, ce include oglinzi retrovizoare, bare de portbagaj pentru plafon si protectie praguri – toate cu aspect crom satinat, jante din aluminiu de 16 toli si geamuri cu tenta fumurie. Pachetul Look costa 700 de euro, cu TVA inclus.
In cifre, dimensiunile compacte ale lui Duster se evidentiaza mai bine decat in realitate: 4,31 m lungime, 1,82 m latime, 1,69 m inaltime si 2,67 m ampatament. Spre deosebire de celelalte modele din gama Dacia, Duster are un coeficient aerodinamic mai slab – 0,42, iar acest lucru poate genera un nivel mai ridicat al zgomotului produs de vant, la viteze mari, precum si un consum mai mare de combustibil.
http://www.youtube.com/watch?v=nvQyDFPHZns
In ceea ce priveste pregatirea modelului pentru off-road, tot cifrele sunt cele care ofera garantii inainte de proba practica. Garda la sol este de 210 mm, iar unghiurile de trecere sunt urmatoarele: atac – 30 de grade, degajare – 36 de grade si ventral – 23 de grade.
Interior
Duster este un model nou care s-a bucurat de succes inca de la lansare. Iar aceasta lansare putea fi momentul ideal pentru o schimbare in bine a marcii Dacia in ceea ce priveste materialele utilizate la interior, precum si pentru o serie de finisari care sa favorizeze un aspect modern.
Acest lucru nu s-a intamplat, iar bordul si panourile interioare ale portierelor sunt fabricate din aceleasi materiale plastice dure care, in timp, prezinta riscul aparitiei unor zgomote neplacute. Insa, la fel cum se intampla in cazul intregii game Dacia, aceste materiale se reflecta si in pretul atractiv de achizitie. Apoi, nu este un caz singular; am intalnit plastice dure si in unele modele cu pretentii mult mai mari si cu preturi pe masura.
Duster s-a dorit a fi un automobil care sa aduca cateva elemente noi in interior insa, in esenta, a fost pastrat acelasi stil invechit pe care l-am cunoscut inca de la debutul pe piata a primei generatii Logan. Versiunea facelift a acestuia, aparitia lui Sandero si, in cele din urma, lansarea lui Duster au adus, rand pe rand, imbunatatiri estetice subtile care nu au reusit sa reliefeze un design interior demn de tendintele actuale ale industriei auto. Cei care asteapta ca Dacia sa monteze un filtru de polen pe modelele gamei, pot astepta in continuare. Nici in cazul lui Duster nu este prezent acest element. Efectul neplacut consta in patrunderea mult mai usoara a prafului in habitaclu.
In cazul lui Duster, merita mentionate artificiile ornamentale aduse panourilor interioare ale portierelor si consolei centrale. In ceea ce priveste comenzile si butoanele, acestea sunt foarte bine pozitionate si nu prezinta dificultati in accesare. Exista doua exceptii in acest caz: claxonul pentru care apesi instinctiv pe volan, dar care se afla in extremitatea satelitului de comanda din stanga si comenzile geamurilor electrice spate, pozitionate intre cele doua scaune.
In ceea ce priveste spatiul interior, precum si structurarea acestuia, Duster merita laudat. Poate transporta patru adulti in confort si cinci fara probleme. Spatiul la nivelul capului si al picioarelor este generos indiferent de locul din masina. Spatiile de depozitare nu sunt multe la numar, dar Duster se prezinta mai bine la acest capitol comparativ cu alte modele rivale. Doar pasagerii din spate sunt dezavantajati, putand depozita obiecte doar in buzunarele cu care sunt prevazute spatarele scaunelor. Portbagajul are un volum de 443 de litri, iar prin rabatarea banchetei aceasta valoare creste pana la 1.604 litri. Pentru interior, Dacia propune pachetul Piele. Acesta costa 500 de euro, cu TVA inclus, si adauga tapiteria din piele si volanul plus ornamentul schimbatorului de viteze imbracate, de asemenea, in piele. Scaunele au un profil diferit fata de cel al celorlalte modele din gama. Cu toate acestea, structura interna nu este schimbata, asa cum poate va asteptati. Pe interior, scaunele sunt identice cu cele de Logan, spre exemplu. In afara de reglajul spatarului cu arc, si nu cu dispozitiv rotativ, aceste scaune au dezavantajul unei structuri invechite, in special la nivelul sistemului de reglaj pe inaltime.
Pe de o parte, reglajul pe inaltime poate fi actionat doar pe coborare atunci cand pe scaun se afla o persoana, procedeul bazandu-se pe greutatea acesteia. Reglajul de crestere pe inaltime se face pe baza de arc, putand fi actionat doar daca soferul se ridica total sau partial de pe scaun, eliberand greutatea. Pe de alta parte, acest sistem prezinta riscul aparitiei unui joc in scaun in timp, si spun asta din propria experienta, dupa ce am interactionat indelung cu mai multe modele Dacia. Acelasi lucru poate fi spus si despre incuietori – cel putin de la exterior, pentru ca momentan nu am demontat nicio portiera de Duster. Incuietorile si mecanismul de deschidere a usilor sunt identice cu cele prezente pe Logan si Sandero, iar despre lejeritatea cu care yalele acestor modele sunt sparte nu mai incape loc de discutie. Este un sistem deloc sigur. Daca privesti in trafic, la un semafor, cel putin 6 din 10 Logan-uri prezinta urme de spargeri la nivelul yalelor, iar din cele 10 exemplare, probabil ca doua-trei sunt tinute in garaj.
Personal, nu sunt deranjat de prezenta anumitor anomalii, pentru ca oricarui constructor de automobile i se intampla sa greseasca. Insa sunt deranjat de faptul ca odata detectate astfel de probleme, nu observ nici macar o urma de incercare de remediere, cu atat mai mult odata cu aparitia unui model nou.
Din postura de sofer
Odata ce te-ai urcat la volan, observi ca Duster este un crossover cu dimensiuni foarte intuitive. Te bucuri de o vizibilitate corecta in toate directiile si de reglaje multumitoare care te ajuta sa gasesti o pozitie optima de condus. Scaunul cu trei reglaje este completat de volanul ajustabil pe inaltime. Noul profil al scaunelor nu aduce un suport lateral pe masura asteptarilor, insa nivelul de confort este bun.
Comportament sosea/off-road
Directia este foarte comunicativa si usor greoaie, dar intr-un mod mai degraba placut decat deranjant. Transmisia, manuala cu sase rapoarte, are o timonerie bine structurata, exacta si cu trepte scurte. Am testat Duster cu tractiune integrala si motorizare de 1,6 litri, ce produce 105 CP la 5.750 si un cuplu motor de 148 Nm la 3.750. Chiar si cu o incarcatura semnificativa la bord, pe langa masa totala proprie de 1.235 de kilograme, Duster se dovedeste surprinzator de agil in mediul urban. Iar etajarea scurta a primelor trepte de viteza are un rol important, cu atat mai mult in teren accidentat.
Duster are o suspensie suficient de ferma, dar care absoarbe bine socurile, asa cum te astepti din partea unui crossover veritabil. Suspensia este independenta in cazul ambelor punti. Nu se pune problema de tangaj si de ruliu, iar tinuta de drum este impresionanta pentru acest segment – Duster fiind, din acest punct de vedere, poate cel mai echilibrat model din gama Dacia. Chiar si in modul de tractiune 4×2, tinuta de drum este corecta. Doar la incetiniri Duster lasa senzatia ca este echipat cu un sistem de franare necorespunzator (discuri ventilate fata – 269 mm si tambur spate). Consumul de carburant este destul de ridicat, si ma refer la deplasarea cu tractiune fata. Dacia declara 10,4 l/100 km in regim urban si 7 l/100 km in regim extraurban. Consumul in regim urban este apropiat de cel real, insa in extraurban, am parcurs 200 de kilometri cu o viteza constanta de 115 km/h, iar consumul a fost in jur de 9 l/100 km fara pasageri sau bagaje. Duster este primul model Dacia pentru care, optional, este disponibil sistemul ESP. Insa optiunea este valabila doar pentru motorizarea diesel. Un aspect deranjant pana in prezent al modelelor Dacia, dotate cu motorizare pe benzina, il reprezinta nivelul ridicat de zgomot de motor. Din acest punct de vedere, Duster se simte mai bine izolat fonic, motorul nefiind foarte deranjant nici cand ruleaza la turatii mari. Nu acelasi lucru poate fi spus despre zgomotul produs de vant, acesta fiind mai accentuat la viteze ridicate din cauza oglinzilor masive si a caroseriei care este mai putin aerodinamica.
Atunci cand patrunde pe teren accidentat, Duster demonstreaza multiple calitati. Intr-adevar, nu dispune de reductor sau de sisteme electronice de asistare a tractiunii integrale, insa tehnologia imprumutata de la Nissan, impreuna cu garda la sol si cu unghiurile de trecere foarte bune, confera siguranta si incredere. Duster dispune de un selector rotativ cu trei moduri: 2WD, Auto si Lock (tractiune fata, tractiune automata 4×4 si tractiune permanenta 4×4). Caroseria este rigida, asemenea intregului tren de rulare, iar Duster nu este tradat de zgomote dubioase atunci cand se intinde pe dealuri.
Preturi competitive
Dacia Duster are un pret de pornire de 10.950 euro cu TVA inclus. La acesti bani primiti versiunea „Duster” echipata cu motorul testat de noi (1,6 litri 16 supape 105 CP) si tractiune 4×2. Versiunea testata de noi, „Laureate”, cu tractiune 4×4 si cu motorizare de 1,6 litri si 105 CP, costa 14.600 euro cu TVA inclus. Dotarile standard includ, printre altele, aer conditionat manual, oglinzi electrice incalzite, proiectoare de ceata, ABS cu EBV si asistenta la franarea de urgenta, airbaguri frontale si laterale, sistem Isofix, computer de bord, geamuri electrice fata, sistem audio Radio CD 4x15W cu satelit de comanda la nivelul volanului si pachet Modularitate. Acesta din urma include bancheta rabatabila 1/3-2/3 si reglaj pe inaltime pentru scaunul soferului si volan. Pentru versiunea testata de noi, optiunile includ jande de aluminiu de 16 toli (320 de euro), geamuri electrice spate (105 euro), functie MP3 pentru sistemul audio (55 de euro), pachet Look (700 de euro), pachet Piele (500 de euro), vopsea metalizata (266 de euro) si volan imbracat in piele (105 euro). Garantia extinsa pe 12 luni, in limita a 100.000 de kilometri costa 150 de euro, iar cea pe 24 de luni 220 de euro.
Verdict
Dacia ofera prin modelul Duster un crossover competent cu tractiune integrala la pretul unei masini de clasa mica. Duster face fata cu brio si fara probleme multor provocari in teren accidentat, iar pe sosea etaleaza o tinuta de drum echilibrata si corecta. Nu iese in evidenta printr-un interior modern, acest aspect reflectandu-se in pretul mic de achizitie, insa compenseaza printr-o arhitectura exterioara originala si atractiva. Caracterul practic are valori ridicate, Duster gazduind cinci adulti plus bagajele acestora. Cu toate ca inca mai exista aspecte care asteapta imbunatatiri, Duster demonstreaza ca Dacia este pe drumul cel bun.