Desi marimea conteza, ultima moda spune ca nu se mai poarta motoarele mari .Acum e trendy sa fie mici, cat mai mici, dar la fel de puternice. Defapt, moda a fost impusa oarecum de normele de poluare pe care fiecare constructor trebuie sa le respecte, dar in loc ca randuiala sa se strice din cauza lipsei unei culturi pentru aceste motoare, iata ca avem acum numeroase modele care ne arata ca prestanta se poate pastra si cu un motor de mic litaj.
Ascuns sub denumirea EfficientDynamics, BMW introduce un motor diesel de 1,6 litri care reuseste sa obtina un consum declarat de doar 3,8 l/100 km.
Cel mai mic model din gama BMW a reusit sa aduca in segmentul compact un model deosebit, care sa ne atraga atentia prin desing si, mai ales, prin tractiunea spate, BMW fiind singurul constructor care a adoptat aceasta solutie. Motoarele de mic litraj sunt comune in acest segment, unde randamentul si functionalitatea primeaza chiar si pentru marcile premium, insa BMW a dus conceptul de eficienta ceva mai departe. Dar cum se descurca un motor mic, mai exact 116d EfficientDynamics, in a sustine imaginea BMW? Pe scurt, foarte bine.
Motor – Cutie de viteze
Patru cilindri, 1596 cmc si o putere maxima de 116 CP. Aceste valori pot fi intalnite si la alti constructori din acest segment, insa diferenta care face acest model mai deosebit este data de tot ansamblul, si este semnificativa, la care se adauga senzatia speciala creata de tractiunea spate. Toate “starile” pe care un BMW ar trebui sa le genereze sunt prezente, unele mai estompate poate. Evident, nu numai motorul contribuie la aceasta imagine, dar faptul ca vorbim de “doar” 1,6 litri nu inseamna ca “s-a terminat distractia”, mai ales ca scopul principal al acestui model nu este performanta ci economia de combustibil.
Cutia de viteze manuala cu sase trepte are o etajare ceva mai scurta pentru primele trepte pentru a compensa intr-un fel lipsa de putere, insa la capatul celalalt ofera o calaltorie placuta si linistita la viteza de croaziera pe autostrada, in timp ce consumul de combustibil se pastreaza la valoarea de 3,4 l/100 km, conform declaratiilor constructorului. In realitate consumul este ceva mai mare, dar chiar si asa valorile sunt foarte bune. 116d EfficientDynamics este cel mai economic model BMW, dar asta nu insemna ca singurul scop al inginerilor a fost reducerea consumului de combustibil, motorul dovedindu-se destul de vioi Lista de preturi BMW contine doua modele 116d, cel normal si versiunea EfficientDynamics. Desi ambele produc 116 CP, diferenta dintre ele este ca cel standard are doi litri, in timp ce al doilea are doar 1,6 litri.
Cu scopul de a reduce si mai mult consumul de combustibil, 116d EfficientDynamics este echipat cu sistem start/stop, poate recupera energia de franare, iar directia este asistat electric.
Dinamica – Performante
Caracterul modelelor BMW sta in principal in comportamentul rutier. Indiferent daca e vorba de un motor de 300 CP sau de 116CP, exista un numitor comun care le leaga si care da dependenta. Cand te afli in partea inferioara a gamei de putere “efectul” tractiunii spate iese mai greu in evidenta, dar masina s-a dovedit suficient de vioaie in trafic si in depasiri pentru a nu ne da emotii. Cei care prefera cutiile de viteze manuale vor aprecia precizia cu care se schimba cele sase trepte, insa este prezenta o senzatie de elasticitate in maneta care ne impiedica sa “simtim” schimbarile.
Jantele din aluminiu cu diametrul de 16” echipate cu anvelope cu rezistenta redusa la inaintare fac parte din “semnatura” editiei EfficientDynamics, care aduce in plus si o scadere cu 10 mm a garzii la sol. Toate acestea au fost necesare pentru obtinerea unui consum mediu de combustibil de doar 3,8 l/100 km.
Design – Confort
Din punct de vedere stilistic, noua generatie a Seriei 1 este o evolutie binevenita. Insa masina nu numai ca arata mai bine acum, dar este si mai practrica, spatiul pentru locurile din spate crescand, iar in ciuda faptului ca inca nu se ridica la standardele acestei clase, reuseste sa fie o imbunatatire majora fata de vechea generatie.
Versiunea EfficientDynamics nu se deosebeste cu minic de restul modelelor din gama din punct de vedere stilistic, reusund sa treaca neobservata de fiecare data.
Din pacate, tunelul transmisiei ocupa aproape tot locul pentru picioarelele pasagerului de pe mijloc, asadar masina poate fi folosita fara stres de catre patru persoane, desi teoretic ofera loc pentru cinci. Oricum, spatiul destinat bagajelor, care a crescut si el fata de vechea generatgie, reuseste acum sa ofere 360 l, similar cu Audi A3 Sportback.
Habitaclul este simplu dar bine finisat, iar spatiile de depozitare sunt din belsug. Nu exista obiecte personale sau sticle cu bauturi pe care sa nu ai unde sa le pui. Editia EfficientDynamics isi face simtita prezenta doar pe ceasurile de bord, in rest este prezenta aceeasi ergonomie buna ca si la restul modelelor, Functiile masinii se pot accesa foarte usor cu ajutorul butonuluirotativ plasat pe consola centrala, insa cel mai important buton din habitaclu se afla in stanga schimbatorului de viteze si ofera patru setari diferite pentru motor. Modul “Eco Pro” este destinat consumului redus de combustibil, fiind singurul care beneficiaza de “serviciile” sistemului start/stop. Celelalte schimba comportamentul masinii din confortabil in sportiv, rezultatele fiind surprinzatoare pentru cel din urma.
Concluzie:
BMW Seria 1 este un model compact provenit dintr-o familie aleasa. “Educatia” primita compenseaza, in cazul modelului de fata, puterea de 116 CP. Cu toate ca performantele nu-l recomanda drept model sport, Seria 1 EfficientDynamics reuseste sa-ti intre pe sub piele. Eternii rivali Audi si Mercedes au fiecare cate un reprezentat in acesta clasa, insa A3 si A-Class dispun de tractiune fata sau integrala, aceasta din urma fiind rezervata pentru modelele sport.
BMW Seria 1 EfficientDynamics este o optiune buna pentru cei care vor o compacta premium care pune accentul mai mult pe stil si personalitate si consum. Modelul 116d EfficientDynamics are un pret de plecare cu tot cu TVA de 26.040 euro, insa dotarile de pe listele de optionale de la BMW au darul de a mai stoarce cava bani de la fiecare client, in cazul de fata versiunea testata avand un pret de 32.724 euro.
[widgetkit id=72]