Sa fii deschizator de drumuri pentru automobilele electrice nu este o sarcina usoara. Pe langa problemele legate de productie, pe care acest tip de automobil le ridica, mai exista si reticenta la schimbare a publicului care va trebui totusi sa se adapteze la “capriciile” de fuctionare ale noului sistem de propulsive, pe masura ce acesta va castiga in popularitate.
Pana atunci insa, trebuie sa trecem perioada de tranzitie, o sarcina grea, cum spuneam, pentru automobilele electrice, printre care se numara si Opel Ampera. Practic versiunea europeana a Chevrolet-ului Volt, Ampera are un design mai placut decat acesta, insa deosebirile se opresc aici. Partea mecanica este identica, cu exceptia cablului de alimentare de la reteaua publica ce a fost schimbat pentru a fi compatibil cu standardele europene.
Motor – Cutie de viteze
Opel Ampera este propulsat de un motor electric de 150 CP, alimentat de o baterie de 16 kWh care asigura o autonomie de 60 km. Pentru a compensa durata relativ mare de incarcare a bateriilor si lipsa statiilor specializate, Opel Ampera are la bord si un motor termic cu ajutorul caruia reuseste sa atinga o autonomie de 500 km. Acest motor termic a creat discutii daca Ampera (adica Volt) este un model electric adevarat sau nu. Exista argumente pentru ambele variante, dar un lucru e clar, daca drumurile zilnice nu depasesc 60 km iar in garaj exista o priza, atunci Ampera nu va avea nevoie nciodata de motorul termic, asadar pentru noi este un automobil electric.
Motorul electric este capabil sa faca fata tuturor situatiilor care apar in trafic, iar cuplul constant al acestuia se face simtit la acceleratii cand masina lasa senzatia ca are sub capota mai multi cai putere. Spre deosebire de o masina “normala” insa, influenta consumatorilor asupra autonomiei masinii este cu mult mai mare. De exemplu climatizarea sau instalatia multimedia, care sunt printre cei mai mari consumatori de la bord, sunt alimentati de la aceeasi baterie ca si motorul electric si daca sunt folosite “intensiv” vor reduce considerabil distanta pe care Ampera o poate parcurge in modul electric. Incarcarea bateriei dureaza 6 ore, insa nu aceasta este problema cea mai mare ci faptul ca accesul unei masini la o priza, chiar si una conventionala, este limtat.
Pentru astfel de situatii exista motorul pe benzina care ne salveaza de la “pana prostului” asigurand o autonomie suplimentara de peste 400 km. Din momentul in care bateria este complet descarcata, Ampera va functiona ca un model hibrid, recuperand energia de franare pe care o stocheaza in baterie, insa motorul termic nu va ajuta la incarcare.
Dinamica / Performante
La acest capotol Ampera sta bine, spre foarte bine. Pe langa cuplul motor constant furnizat de motorul electric, cei aflati la bord vor avea parte de cea mai linistita calatorie. Singurele zgomote care patrund in habitaclu sunt cele aerodinanice sau provenite de la trenul de rulare, dar asta se intampla cam de la 40 km/h in sus. Pana la acesta viteza insa, masina nu face nici un zgomot, iar pentru a nu “panica” pietonii cu claxonul standard, Opel a montat unul mai “bland” care poate fi actionat de la un buton montat in capatul manetei de semnalizare.
Prin combinarea puterii celor doua motoare Ampera poate accelera pana la 100 km/h in noua secunde, o performanta foarte buna avand in vedere ca masa totala a masinii este de 1.732 kg.
Pozitionarea bateriilor in tunelul median si sub bancheta spate face ca repartitia maselor sa fie buna iar centrul de greutate foarte coborat. Rezultatul este un comportament foarte bun pe viraje unde masina este surprinzator de stabila, in ciuda unei suspensii orientate mai mult spre confort, care absoarbe foarte bine toate denivelarile.
Design – Confort
Opel Ampera ofera spatiu pentru patru pasageri si un design revolutionar care, desi ascunde o configuratie clasica de hatchback, reuseste sa intoarca toate privirile. Felul in care linia farurilor se continua pe spoiler creaza o forma usor de recunoscut. Partea de jos a acestuia este realizata din cauciuc, dar si asa Opel Ampera este prea jos pentru drumurile din Romania, urcarea pe borduri fiind o manevra care trebuie evitata. Desi masoara 4,5 m lungime, Ampera ofera loc doar pentru patru persoane, bateria montata in tunelul median ocupand locul pentru piciare al scaunului din mijolc. In afara de asta, obtinerea unui coeficient aerodinamic cat mai bun a impus inclinarea accentuata a hayonului care ajunge pana in dreptul locurilor din spate, creand probleme pentru pasagerii mai inalti.
Prezenta schimbatorului de viteze pe consola centrala face ca masina sa se conduca in stilul celor clasice echipate cu cutie de viteze automata, singura diferenta fiind ca de data acesta motorul ramane oprit. Un buton pozitionat pe partea stanga a consolei centrale se ocupa de setarea modului in care motorul electric primeste ajutor in partea celui temic. Dupa ce nivelul din baterie ajunge la zero, modul exclusiv electric dispare din meniu, lasandu-ne posibilitatea sa alegem dintre “Normal”si “Sport”.
Concluzie
Opel Ampera reprezinta o tehnologie care nu a ajuns la maturitate, de aceea si pretul si exploatarea ridica ceva probleme. La 39.990 de euro, optiunile cu motorizare clasica sunt foarte multe si atractive, dar avantajele pe care le ofera Ampera sunt la fel de importante si anume exlusivitatea de a conduce un model electric, precum si sentimentul de “protector al mediului inconjurator”. Cei pentru care cuvantul ecologic nu inseamna nimic, vor aprecia pretul de exploatare echivalent unui consum de 2,5 l/100 km si asta pentru ciclul urban. Tot ce trebuie sa faceti este sa incarcati masina de la o priza conventionala dupa fiecare 60 km.
{gallery}Opel Ampera{/gallery}