„Michelin sells performance, not rubber” – afirmatia poate fi considerata un simplu instrument de marketing al companiei franceze, in dorinta de a impresiona potentialii clienti folosesc de cuvinte mari pentru a descrie capabilitatile anvelopelor produse, motiv pentru care uneori substanta mesajului se pierde.
Insa o interactiune reala cu anvelopele de performanta testate in conditii extreme, sub atenta indrumare a specialistilor, releva o serie de aspecte definitorii pentru un produs realmente performant. Si Michelin stie poate mai bine decat oricine, ca testarea in conditii extreme a anvelopelor nu conduce decat la un singur rezultat : progresul continuu.
Michelin Pilot Performance Days reprezinta testul suprem pentru intreaga gama de anvelope de performanta a marcii franceze. Evenimentul de cateva zile organizat anual pe circuite din intreaga lume constituie o materializare a activitatii de cercetare si testare desfasurata zi de zi de catre pilotii si specialistii Michelin la nivel global. Iar experienta de a lua contact direct cu lumea motorsportului vazuta ca laborator de cercetare pentru noile tehnologii introduse pe anvelopele de serie potenteaza afirmatia conform careia Michelin vinde performanta, nu doar cauciucuri.
Evenimentul din acest an, organizat pentru presa europeana, s-a desfasurat pe circuitul de la Estoril, Portugalia, o pista ce pana acum cativa ani facea parte din calendarul competitional al Formulei 1. La intrebarea adresata de un jurnalist referitoare la suma investita de Michelin in cercetare, raspunsul a venit sec din partea unui oficial : peste 500 de milioane de euro anual.
In aceste conditii, notiunea de maxim devine elementul definitoriu pentru intreaga activitate desfasurata de echipa Michelin. Nu mai surprinde in aceste conditii prezenta unor bolizi de sute de mii de euro in sesiunile de teste. Nici pleiada de piloti profesionisti de care am fost asistati pe toata durata testelor.
Nici intreaga organizare impecabila a evenimentului. Nici macar discursurile oficialilor care duc cercetarea profunda in domeniul anvelopelor la rang de virtute. Ar putea parea o abordare simplista, conform careia de la bani porneste totul. Si chiar asa este, nu avem nicio indoiala, la acest nivel totul se deruleaza cu o alta viteza si intr-un alt stil.
Am accentuat toate aceste detalii aparent irelevante pentru a evidentia eforturile Michelin de a crea anvelopa perfecta. Nu putem afirma cu siguranta ca au reusit, insa toata industria din spatele unui simplu cauciuc, pe care fiecare dintre noi il “calca” zilnic in trafic, realmente impresioneaza. Si a produce o anvelopa performanta este un lucru foarte greu. Insa cel mai greu lucru este sa reusesti sa depasesti an de an performantele modelului anterior si sa imbunatatesti produsul.
Michelin considera cursele si implicarea in motorsport o investitie in inovatie. Tehnologiile exclusiviste integrate in gama Michelin Pilot Super Sport si Michelin Pilot Sport au fost validate in sporturile cu motor inainte de a fi introduse in productia de serie. Si desi de cele mai multe ori implicarea anumitor producatori de componente in motorsport are legatura cu castigul de imagine, pentru Michelin cel mai mare castig este reprezentat de experienta si gradul de inovatie obtinute.
Gama de automobile disponibile in cadrul Michelin Pilot Performance Days a inclus modele precum
Ferrari 458 Italia, Gumpert Apollo S, Wiessmann MF5, Audi R8 V10 MTM, Porsche 911 GT3 RS, Alpina B5, Nissan GT-R Novidem, Mercedes-Benz SLS, Porsche 911 GT2 sau KTM X-Bow. Anvelopele care au echipat modelele de test au fost din gama Pilot Sport, Pilot Super Sport sau Pilot Sport CUP+.
http://www.youtube.com/watch?v=sW8TTgM03A8
Michelin Pilot Super Sport
Noua gama de anvelope de ultra-performanta Michelin Pilot Super Sport, integreaza 3 tipuri de tehnologii inovatoare, disponibile in premiera pentru o anvelopa de serie:
TWARON BELT – centura de ranforsare ce permite o aderenta sporita la viteze ridicate
DUAL-COMPOUND TECHNOLOGY – implica folosirea a doua tipuri de cauciuc pentru interior si exterior pentru imbunatatirea stabilitatii in curbe – tehnologie preluata din Le Mans 24H Race.
VARIABLE CONTACT PATCH 2.0 – tehnologie ce permite pastrarea unei pete de contact cu
suprafata ridicata pentru obtinerea unei aderente optime indiferent de viteza de rulare.
Claudiu David despre Michelin Pilot Super Sport : “ Rezultatul obtinut de echipa Michelin este remarcabil prin faptul ca producatori precum Ferrari, Koenigsegg, Porsche sau tuneri precum AC Schnitzer, Alpina, Novidem sau MTM au decis sa echipeze supercar-urile produse in serie cu aceasta anvelopa. Pilot Super Sport reprezinta cea mai buna dovada a faptului ca performantele Michelin isi au la origine sporturile cu motor. “
Michelin Pilot Sport 3
Gama Michelin Pilot Sport 3 ofera o aderenta ridicata si o manevrabilitate sporita in conditii de testare la limita. Cresterea de performante poate fi cuantificabila direct de catre client, spre exemplu Michelin Pilot Sport 3 permite parcurgerea unei distante cu 10% mai mari decat oferea generatia anterioara, Pilot Sport 2. De asemenea, diferenta se traduce si printr-o distanta de franare cu 3 metri mai redusa.
Claudiu David despre Pilot Sport 3 : “ Aceasta anvelopa reprezinta cea mai accesibila si corecta varianta Michelin disponibila pentru modelele cu pretentii sportive. Apare pozitionata in gama sub Pilot Super Sport dar asta fara a fi sensibil inferior ca model. Pilot Sport 3 poate fi achizitionat intr-o paleta larga de dimensiuni, fiind cea mai buna varianta de anvelopa ce ofera o aderenta ridicata si o manevrabilitate sporita, in conditiile unui confort la rulare ridicat. O recomand pentru soferii de modele cu tenta sportiva, precum Citroen DS3, Mini Cooper S sau VW Golf R, cat si pentru cei posesori ai unor modele extrem de puternice precum Mercedes-Benz S65 AMG sau E63 AMG.”
Michelin Pilot Sport Cup+
O alta gama de anvelope testata la extrem pe circuitul de la Estoril a fost Michelin Pilot Sport. Anvelopa de ultra-performanta echipeaza gama Porsche si divizia M de la BMW. Modelele echipate in serie sunt Porsche 911 GT2 si GT3, Boxster, Cayman, Panamera precum si BMW M3/M3 CSL sau Corvette ZR1. O declinare a anvelopei Pilot Sport reprezinta gama Michelin Pilot Sport Cup+, o anvelopa semi-slick, recomandata pentru rularea pe circuit, dar si pe segmentele de drumuri publice cu asfalt perfect, virajate, unde se pot incalzi pneurile si se poate rula in forta.
Claudiu David despre Michelin Pilot Sport Cup+ : “ Avand in vedere faptul ca sunt un pilot angrenat in competitiile de circuit, Pilot Sport Cup+ ofera raportul perfect intre o anvelopa slick, de viteza, destinata circuitului, si o anvelopa de performanta, omologata pentru rularea pe sosea. Pilot Sport Cup+ se afla la limita dintre omologarea de strada si cea de curse, oferind o adevarata experienta la condusul in forta pe drumuri virajate. Odata incalzite, anvelopele de strada se pot transforma rapid in accesorii providentiale in obtinerea timpilor record pe circuit. Imediat dupa distractia pe circuit, se poate rula in siguranta pe drumurile publice cu un grad de confort ridicat. Personal consider ca asocierea dintre Porsche 911 GT3 si Pilot Sport Cup+ este una foarte reusita, masina reusind sa potenteze cu adevarat caracteristicile acestei anvelope unice, reciproca fiind intotdeauna adevarata in acest caz.”
De asemenea, testele au inclus si un workshop de testare a franarii pe suprafata uda, in care anvelopele Michelin au fost comparate cu principalii 3 concurenti. Testele au fost efectuate pe BMW M3, coupe si cabrio, diferentele fiind sesizabile comparativ cu concurenta, in favoare anvelopelor Michelin.
Alaturi de noi s-a aflat si pilotul oficial BMW, Claudiu David, pilot cu experienta ridicata in sporturile cu motor, de la NASCAR, pana la raliuri sau competitii pe circuit. Participarea unui pilot roman la un astfel de eveniment s-a dovedit benefica atat in timpul cursului cat si ulterior, la discutiile libere, unde caracteristicile anvelopelor au fost disecate de profesionalismul lui Claudiu David, pentru a ne fi explicate in detaliu. Inca o data Michelin a demonstrat ca stie sa vanda performanta odata cu fiecare anvelopa, in cadrul unui eveniment complex, care a testat atat capabilitatile cauciucurilor, cat si calitatile umane ale echipelor de organizare, cercetare si testare Michelin.