
O analiza comparativa cu anul 2012, realizata de cea mai mare platforma de anunturi auto din Romania Autovit.ro, de unde ies in evidenta efectele timbrului de mediu precum si cele ale programului Rabla asupra pietei.
In calcul au fost luate datele oficiale puse la dispozitie de DRPCIV (Directia Regim Permise De Conducere Si Inmatriculare A Vehiculelor) precum si datele inregistrate de platforma Autovit.ro.
Piata masinilor noi a avut al saselea an consecutiv de scadere, in timp ce importurile de masini second-hand au crescut cu aproape 50.000 de unitati fata de 2012. Cea mai mare schimbare a fost insa la reinmatriculari, unde scaderea a fost extrem de mare: 150.000 de unitati.
Anul/Tip inmatriculari |
Masini noi |
Masini SH import |
Reinmatriculari |
2009 |
116.012 |
212.836 |
349.404 |
2010 |
94.541 |
214.606 |
377.947 |
2011 |
81.709 |
94.488 |
411.439 |
2012 |
66.436 |
174.950 |
356.607 |
2013 |
57.710 |
221.852 |
205.553 |
Piata masinilor noi a scazut incepand din 2008 si, desi la inceput de 2013 era greu de crezut ca mai este loc de scadere, cifrele finale au aratat contrariul. In trei din cele 12 luni vanzarile au fost de sub 4.000 unitati. Maximul de tranzactii a fost atins in august (6.300 de masini), aceasta fiind in general o luna slaba din punct de vedere al tranzactiilor auto. In 2013 nu s-a mai putut vorbi de o sezonalitate cu maxim de vanzari primavara si toamna si minim in mijlocul verii si in decembrie. Piata a avut o evolutie stearsa tot anul. Principalele explicatii ar fi puterea scazuta de cumparare, demararea programului Rabla abia in luna iunie, dar mai ales faptul ca peste 75% dintre masini au fost achizitionate de institutii si companii, persoanele fizice avand o pondere modesta.
Analizand inmatricularile de masini second-hand din import se poate vedea un avans de peste 47.000 de unitati, totalul de 221.000 fiind de patru ori peste valoarea pietei masinilor noi.
In primele trei luni importul de masini second hand in tara a crescut cel mai probabil ca o masura de precautie privind efectele noului timbru de mediu, nestiindu-se ce schimbari nefaste ar putea aduce. Dupa intrarea in vigoare a noii taxe au fost favorizate mai ales masinile produse inainte de 2000. Aceste masini de peste 14 ani vechime au reprezentat in unele luni si peste 30% din masinile second-hand aduse in tara, depasind 8.000 de unitati in iulie, fata de doar 5.700 inmatriculari de masini noi.
Va fi interesanta evolutia importurilor de second-hand in 2014, dat fiind ca in ultimele luni din 2013 acestea au fost sub nivelul din noiembrie si decembrie 2012, semne ale unei posibile temperari a cresterii din segment.
La reinmatriculari se vad cel mai bine efectele timbrului de mediu introdus la 15 martie fiindca, daca in 2012 nu a fost nicio luna cu mai putin de 20.000 de tranzactii cu masini second-hand pe plan intern, anul trecut doar o luna a trecut de acest prag.
Inmatriculari lunare in 2013 (sursa – DRPCIV)
Luna/Tip masini |
Masini noi |
Masini SH Import |
Reinmatriculari |
Ianuarie |
4.436 |
17.964 |
14.060 |
Februarie |
3.473 |
16.255 |
18.190 |
Martie |
3.324 |
18.810 |
16.155 |
Aprilie |
5.242 |
18.295 |
17.865 |
Mai |
4.107 |
14.637 |
15.924 |
Iunie |
3.967 |
15.774 |
15.652 |
Iulie |
5.714 |
26.769 |
20.232 |
August |
6.319 |
19.077 |
17.574 |
Septembrie |
4.491 |
18.469 |
16.886 |
Octombrie |
5.594 |
20.920 |
18.989 |
Noiembrie |
5.474 |
18.066 |
17.560 |
Decembrie |
5.569 |
16.789 |
16.466 |
Analizand cotele de piata se constata ca la masinile noi Dacia ramane lider detasat, castigand cota de piata in 2013, pe locurile urmatoare fiind Volkswagen, Skoda si Ford, marci aflate traditional pe locuri fruntase. In categoria second-hand, Volkswagen, Opel si Ford au impreuna peste jumatate din piata, iar top 5 este completat de BMW si Audi care sunt marci extrem de populare in piata second-hand unde aceste masini devin accesibile la pret si pentru cei care nu-si permit sa le achizitioneze noi.
Top 5 marci ca si numar de masini noi inmatriculate
Marca |
Cota |
1.Dacia |
30,4% |
2. Volkswagen |
10,4% |
3. Skoda |
8,9% |
4. Ford |
6,3% |
5. Renault |
5,3% |
Top 5 marci ca si numar de masini second-hand din import inmatriculate
Marca |
Cota |
1.Vokswagen |
25,8% |
2. Opel |
17,7% |
3. Ford |
11,7% |
4. Audi |
6,8% |
5. BMW |
6,2% |
Top 5 marci ca si numar de masini second-hand tranzactionate in tara
Marca |
Cota |
1.Volkswagen |
20% |
2. Opel |
12% |
3.Dacia |
10% |
4.Ford |
8% |
5.BMW |
6% |
Cele mai tranzactionate masini pe platforma Autovit.ro in 2013
Faptul ca anunturile Autovit.ro reflecta realitatile din piata second-hand se poate vedea si din lista celor mai vandute modele, unde 6 din primele 15 masini clasate sunt de la Volkswagen si Opel, marcile care de multi ani conduc in topul preferintelor romanilor cand e vorba de cumpararea unei masini rulate. In top se gasesc si marcile premium germane Audi si BMW.
Evolutia numarului de anunțuri de masini postate pe platforma Autovit.ro in 2013 si a numarului de masini inmatriculate in Romania in 2013.
Pe o piata interna in scadere, de – 27% a ofertei de masini deja inmatriculate in Romania, numarul de anunturi postate pe Autovit.ro a scazut cu 15% anul trecut. Cea mai buna luna ca numar de anunturi a fost, in mod suprinzator, decembrie, o explicatie fiind si vremea mai calda ca de obicei.
Scaderea cu 15% a numarului total al anunturilor de autoturisme reflecta foarte bine scaderea drastica reinmatricularilor ca urmare a timbrului de mediu.
In 2013 au fost postate in total 870.000 de anunturi, dintre care 466.018 au fost pentru autoturisme, iar restul pentru celelalte categorii ale platformei Autovit.to, precum utilitare si camioane, utilaje agricole, utilaje de constructii, piese din dezmembrari, motociclete.