Teste

Fabrica de talente – Test BMW M135i xDrive

De 1 martie 2020No Comments
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Ce i-as spune prima data unui cunoscut daca ma intreaba cate ceva despre noua Seria 1? Ca nu mai este singurul hatchback compact de pe piata cu tractiune spate… Si ca acum are motoare pozitionate transversal, iar cea mai mare cilindree este de 2 litri? Da, pentru ca si varful de gama, M135i xDrive, are doar patru cilindri. Pentru cine nu stie sau a uitat, BMW a trecut de ceva vreme la o strategie a motoarelor “multiplu” de 500 cmc, asa ca acum sunt doar doua versiuni de cilindree in gama Seria 1 (benzina + diesel): 1500 si 2000, toate turbo.

Daca tot a facut aceste compromisuri, BMW a compensat prin alte masuri. De exemplu, a adus savoarea modelelor M mai aproape de clientii care nu-si permit sau nu vor un M plin. Gama care intermediaza trecerea de la modelele normale la cele M traditionale este M Performance. Aici este incadrat si M135i xDrive, care are sansa sau nesansa de a urma vechiului M140i, care avea motor cu sase cilindri, tractiune spate sau integrala. 

Sansa pentru ca noua generatie a devenit mai buna cam la toate capitolele fata de precedenta, incepand cu spatiul interior si calitatea interiorului si pana la sistemele de conectivitate, asistenta si infotainment. Nesansa pentru ca actualul model cu badge-ul M nu mai este la fel de gutural si dramatic in exploatare, plus ca in configuratia xDrive (unica) este practic in mare parte o tratiune fata ce trimite pana la 50% din cuplu la rotile spate atunci cand este nevoie (cititi cand se apasa tare pedala de acceleratie). Comparativ, modelul cu sase cilindri dezvolta 340 CP, fata de 306 CP la actual 2 litri, iar timpul necesar pentru acceleratia de la 0 la 100 km/h a crescut de la 4,4 secunde la 4,8 in prezent.

Cum este aceasta noua reteta?

Pentru un ochi neavizat M135i xDrive nu pare sa spuna multe lucruri despre furtuna de sub capota. Doua embleme discrete M pe aripile fata, un spoiler mai agresiv, doua iesiri ale esapamentului si un difuzor spate generos plus emblema de pe hayon, cam asta este tot ce te avertizeaza la nivel vizual. Comparati-l cu Mercedes-AMG A 35 4MATIC, care nu-si ascunde deloc intentiile, si nu pare mai mult de un Seria 1 cu pachet sport.

Da, M135i xDrive isi disimuleaza foarte bine performantele pentru un novice, dar are acele elemente care sa te puna pe ganduri. Jantele M, bi-colore de 18 inci (2.214 euro), printre spitele carora se intrevad discurile de frana mari cat un platou de pizza si cele doua tevi de esapament din extreme sunt detalii cu care masina trece dintr-un banal hatchback stock in registrul performance undercover. Pare mai degraba un calugar budist, linistit, dar care la nevoie poate chiar sa evite un glonte. 

„Civil” nu doar la exterior

Si asta pentru ca atmosfera pe care o gasesc cand intru in habitaclu nu epateaza. Fara picanterii de genul volan tesit sau centuri de siguranta colorate, dar niste scaune sport M (513 euro) absolut senzationale. Cu tetiera integrata si sezut ajustabil in lungime ma face sa caut manusile si casca pentru a-mi regla pozitia pentru un tur de circuit… Ce daca volanul nu este tesit, pentru ca are o forma care respira de doua ori mai mult ADN sportiv, ce daca nu sunt centuri rosii, pentru ca scaunele ofera o sustinere magnetica, iar pozitia de condus mi se potriveste de parca as fi fost inainte sa imi fac un mulaj. Asta inseamna BMW, sa te asezi in scaun, iar in secunda urmatoare sa ai senzatia ca poti controla efectiv unde va calca fiecare bavura a anvelopei. 

Plansa de bord este, in mare, aceeasi ca la orice Seria 1, cu indicatoarele de bord complet digitale in standard si display-ul central de 10,25 inci care preia toate functiile sistemului iDrive si care functioneaza ireprosabil. Apple CarPlay ruleaza fara legatura prin cablu si ma bucura faptul ca BMW a inteles ca nu e asa greu sa lasi o interfata separata, clasica (cu butoane), pentru sistemul de climatizare. Pana la urma nu este nici un avantaj pentru atentia soferului sa bifeze prin meniuri unde vrea sa directioneze aerul. Dar bavarezii raman consecventi pana la ultima particula si insista cu cele 8 butoane fizice dedicate posturilor de radio. Ma face pur si simplu sa zambesc, pentru ca regasesc acest layout de la o generatie la alta, desi nimeni nu mai apasa fizic pe buton pentru postul preferat. In schimb, butonul rotativ de volum este in majoritatea timpului preferatul meu in locul butoanelor de pe volan. Nu am inteles totusi configuratia suportului de incarcare wireless a telefonului, care obtureaza cumva ecranul, oricum as fi incercat sa il pozitionez. 

M135i xDrive este lucrat foarte atent la interior, cu materiale si plastice moi pana inspre partea inferioara. Insa unul dintre cele mai mari castiguri pentru pasageri este spatiul interior pe bancheta. In sfarsit, Seria 1 are suficient loc in spate, pentru ca la drumuri lungi sa nu mai fie bataie pe scaunul din dreapta fata. Podeaua este brazdata pe mijloc de imensul tunel al transmisiei, asa ca o a treia persoana va trebui sa atenteze la spatiul celorlalti doi, mai ales in dreptul gleznelor. Dar acum nu va mai atinge cu genunchii la orice miscare spatarul din fata. Nu ca ar conta foarte mult opentru cine cauta performantele celor 306 CP, dar este bine de stiut ca portbagajaul ofera o valoare linistitoare, de 380 de litri. Mai ciudat gasesc faptul ca pentru a avea bancheta rabatabila trebuie platit suplimentar 205 euro, iar sistemul automat de climatizare vine contra cost (564 euro). Pentru melomani ori pretentiosi BMW propune sistemul audio Harman Kardon, la 871 euro. 

Ce muzica aduce motorul de 2 litri?

Cei patru cilindri sunt mult mai civilizati decat vechiul “6 in linie” si doar la rece porneste grav si gutural. Emotia auditiva provine mai degraba din evacuare si nu de sub capota, iar esapamentul, o data incalzit, acompaniaza schimbarile de treapta, cu o mica detonatie infundata, cat sa agite putin sangele.

Ma intrebam cu naduf ce pot face cu 306 CP intr-un oras sufocat de trafic. Din fericire, intre modurile de rulare este o diferenta abrupta, asa ca in “Comfort” ma regasesc conducand relaxat, fara fanfara in esapament, cu schimbari line si o asistare a directiei balansata intre precizie, greutate si feedback la toate vitezele. Suspensia filtreaza inchegat si silentios chiar si portiunile de drum mai proaste.

Exemplarul de fata are transmisia automata Steptronic Sport de origine ZF, cu opt trepte, care vine in echiparea standard. Aceasta demonstreaza inca o data ca nu este nevoie de o cutie de viteze cu doua ambreiaje pentru a schimba extrem de rapid. Bineinteles ca modul Sport este un fel de „default” pentru o astfel de masina. Vivacitatea motorului se simte extrem de devreme, asta si pentru ca cei 450 Nm sunt disponibili la 1.750 rpm si raman in formatie completa pana la 5.000 rpm. Este o placere sa simti cum intreg ansamblul pare a fi un resort armat sa ofere instantaneu intreaga energie cinetica. Nici nu este nevoie sa intervin de la padele in schimbarea automata, pentru ca transmisia are o predictibilitate exceptionala si mentine masina in treapta si regimul de turatie optime pentru un regim sportiv. Aici isi aduce aportul si softul care anticipeaza schimbarile pe baza informatiilor primite de la sistemul de navigatie cu privire la configuratia drumului.

Senzatia este a unui tsunami care vine cu aceeasi putere, constant si fara intrerupere. Asa simti fluxul de putere pe linia dreapta, dupa fiecare schimbare de treapta, cand masina isi continua implacabil sprintul. Ciudat, dar nu am parte de prea mult dramatismul pe care o masina atat de rapida ar putea sa il genereze. Totul pare prea calculat, uneori prea linistit si nicidecum nu ma mai confrunt cu accese de furie ale puntii spate, ci din contra… uneori apare un vag fenomen de torque steer, o noutate pentru un BMW. Motorul livreaza liniar si fara accese de nervozitate intreaga putere.

Directia M sport variabila (standard), cu doar doua ture de volan de la maxim stanga la maxim dreapta si raport de demultiplicare de 14:1 (fata de 15:1 la restul gamei) aduce schimbari de directie cu acuratetea trecerii printr-un macaz. Aceasta modifica si rata de raspuns a directiei in functie de viteza si poate aduce uneori o reactie chiar prea incisiva pentru un sofer mai conservator. 

Pentru doar 154 euro, poti opta pentru suspensia adaptiva cu amortizoare cu actiune in doua etape. La randul ei, caroseria are o miscare putin pronuntata, fiind rare momentele cand simt pregnant acceleratia laterala. In orice caz, tractiunea integrala aduce o motricitate excelenta si parca sunt la un simulator in care tot ce trebuie sa face este sa aleg trasa ideala. Provocat pe asfalt uscat, cu sistemele deconectate, M135i xDrive are o incapatanare insistenta de a nu devia de la trasa descrisa, fiind in acest caz mult mai putin antrenant, insa mai sigur. In schimb, acolo unde aderenta devine precara, taxeaza neatentia si curajul de a merge in Sport+.

Stabila pe franare de la viteze mari (excelent sistemul de franare M Sport) si cu un transfer omogen al maselor, masina ofera incredere si riscul este sa te trezesti ca mergi la viteze mult prea mari pntru drumurile publice. Frana de motor functioneaza fara repros in modul manual al transmisiei, dar trebuie sa inveti putin modul in care face retrogradari multiple pentru a nu te trezi supraturat excesiv. 

Per total, M135i xDrive iti incanta simturile si te recompenseaza in cea mai mare parte a timpului. Este reactiv si mereu armat pentru a lansa sutele de cai putere si Newton metri intr-un asalt continuu, ce nu pare sa oboseasca inspre zona rosie a turometrului sau la viteze mari. Ofera precizie si un feedback realist, care sa nu te puna in fata faptului implinit, cand nu mai ai ce face. Franeaza sigur si ii poti modula asa cum simti decelerarea sa, iar transmisia schimba asa cum vrei.

Ce ii mai poate lipsi oare? Ii lipseste nebunia si adrenalina in exces, ba chiar uneori lipsa de indurare pentru soferii care nu il respecta. Nu mai are caracterul exploziv pe care il avea M140i, desi in practica este la fel de rapid. BMW M135i xDrive este in schimb mult mai echilibrat decat predecesorul, a devenit o masina mai omogena din toate punctele de vedere, iar dinamic este in topul segmentului. Saltul de calitate, spatiul interior, confortul, sistemele de infotainment si conectivitate sunt plusuri indiubitabile.

Buget

Cu un pret de pornire de 48.612 euro, BMW M135i xDrive poate fi usor customizat cu inca vreo 14.000 de euro, ca sa ajunga precum modelul testat. Doar Pachetele Business Class (care contine printre altele actionare automata a hayonului, scaune fata reglabile electric si incalzite) si ConnectedDrive Plus insumeaza aproximativ 4.400 euro, la care se adauga volanul incalzit (205 euro) farurile adaptive LED (513 euro), pilotul automat activ cu functie Stop& Go (461 euro), Head-up display (922 euro) si alte echipamente, undele dintre evocate ceva mai sus.

Pare mult pentru un hatchback compact, dar nu este un hatch normal, ci aproape un M. Principalul competitor Mercedes-AMG A35 4Matic are aproape acelasi pret de plecare, 48.790 euro. Pe de alta parte, un VW Golf R 2.0 TSI DSG7 4Motion (300 CP, 4,6 secunde) este cu 8.000 euro mai ieftin.

 

 

Share

Leave a Reply

3 × 3 =