Fara sa renunte la designul care l-a facut celebru, fara sa-si piarda din farmec, noul Beetle este un model care primeste o doza importanta de masculinitate, mai multa eficienta si un plus de manevrabilitate. Voom.ro a testat noul Volkswagen Beetle prevazut cu motorul 1.2 TSI cu 105 cai putere.
Cel de-al treilea Reich al lui Hitler n-a supravietuit 1000 de ani, asa cum era gandit, insa un lucru sigur o va face: Volkswagen. A fost de ajuns ca un lider nebun sa-i ceara unui geniu sa construiasca o masina a poporului astfel incat cuvantul Volkswagen sa se raspandeasca in intreaga lume, pentru eternitate. Ferdinand Porsche a primit un ordin simplu, insa imposibil: sa construiasca o masina a poporului care sa coste 1000 de marci. Pentru multi ar fi fost imposibil, insa nu si pentru el. Asa a luat nastere povestea celui mai frumos model al industriei auto, fix in momentul in care Adolf Hitler l-a intalnit pe Ferdinand Porsche. Modelul s-a numit simplu Volkswagen – dand practic numele celui mai mare producator auto din Europa – si a debutat in 1938. Construit in peste 22 de milioane de exemplare, masina raspunde la numele de Beetle, Kafer, Bug, Broscuta. Epoca de aur a Beetle-ului a inceput dupa Al Doilea Razboi Mondial si s-a terminat in 1974, cand modelul Golf ii lua locul. Chiar daca VW a continuat sa produca Beetle, broscuta nemteasca a mai intalnit succesul de alta data doar in randurile hippiotilor. Volkwagen s-a hotarat, in 1998, sa repuna in drepturi legenda. A oferit o interpretare moderna designului traditional al lui Beetle si a lansat New Beetle. Era o strategie de marketing menita sa stoarca bani dintr-o masina nemuritoare.Anii au trecut si masina poporului a devenit o masina de femei, sau cel putin o masina cumparata doar de femei. Germanii au simtit ca este timpul sa faca ceva si a lansat o noua generatie a modelului Beetle.
Motor 1.2 TSI 105 CP
Noul Beetle renunta la motorul posterior, tractiunea pe spate si face loc unui propulsor turbo. Daca vechiul Beetle deschidea trendul masinilor cu tractiune pe spate, cea mai noua interpretare a modelului german preia trendul pietei si propune motorizari turbo de mici dimensiuni, montate pe puntea fata. Am testat versiunea echipata cu motor 1.2 TSI 105 cai putere si un cuplu de 175 Nm. Piata auto cunoaste o reforma a politicii de motorizari. Adoptarea motoarelor de mici dimensiuni este o adevarata tinta, iar Beetle oricat de model iconic ar fi, nu putea ocoli mersul lumii. Dincolo de masura sa, motorul se dovedeste a fi mai mult decat se banuieste initial si da dovada de agilitate si performanta. Cuplul maxim isi face aparitia de foarte jos, de la 1.550 rpm, un motiv pentru care Beetle 1.2 TSI devine mai mult decat atragator chiar si pentru publicul masculin. Cei patru cilindri isi arata coltii pe masura ce pedala de acceleratie se indreapta catre podea. Este un propulsor vivace pe primele trepte ale cutiei manuale cu sase rapoarte, insa se linisteste odata ce viteza trece de bariera celor 100 km/h. Comportamentul sportiv al motorului este sustinut de caracteristicele unei cutii de viteze cu sase rapoarte, care se evidentiaza prin schimbul precis si timoneria excelenta. Politica de downsizing isi regaseste scopul principal la nivelul consumului. Cifrele oficiale prezinta un consum de 7,6 litri la 100 km in regim urban si 5 litri in regim extraurban. Intr-un oras aglomerat, cu toti consumatorii porniti, VW Beetle depaseste cu putin bariera celor 8 litri la 100 km, in conditiile in care am dat frau liber unui motor caruia nu-i place sa fie tinut la turatii scazute.
Comportament & Dinamica
Volkswagen a dorit un model care sa vorbeasca si pe limba barbatilor. Designul a fost corectat prin cateva linii, primind masculinitatea necesara, insa comportamentul a fost locul unde inginerii germani au facut minuni. Cifrele performantelor sunt decente: 10,9 secunde pentru 0-100 km/h; 180 km/h viteza maxima. Beetle este un model care-si serveste soferul cu ceea ce se numeste placerea de a conduce. Comportamentul sportiv primeste un suport tehnic din partea suspensiei rigide si directiei “tari”. Depasind momentele in care prezenta ruliului il facea sa roseasca, vehiculul german a devenit un expert al virajelor stranse. Fara sa exageram nota, agilitatea pe care am simtit-o in traficul urban a primit un raspuns pe masura din partea comportamentului pe viraje. Imbunatatirea suspensiei si a directiei au ridicat cu o clasa comportamentul tinutei de drum, aducand mai multa bucurie si tinerete in spatele volanului lui Beetle.
Design – redesenarea frumosului
Sunt convins ca designerii VW s-au speriat ca nu vor mai putea sa recreeze legendara Broscuta cand au aflat ca trebuie sa faca o masina care sa placa si barbatilor. In mod spectaculos, rezultatul a fost unul peste asteptari. Noul Beetle aduce si mai mult cu vechea Broscuta si de data aceasta castiga fani de ambele sexe. Designul este lovitura de gratie pe care a dat-o VW cu noua generatie, aducand aminte de incredibilul coleg de grup Porsche 911.
Volkswagen a mizat pe aceleasi linii estetice rotunjite si formele robuste ca intr-o sculptur renanscentista si n-a gresit deloc. Blocurile optice rotunde si forma cazuta a capotei descriu perfect imaginea unei broscute pe patru roti. Bara frontala creeaza front comun cu aripile din fata iar spoilerul aduce aminte de tinuta sportiva a modelului. Spatele modelului este desprins din estetica vechiului Beetle, fara ca hayonul sa preia modelul capotei de motor care in alte epoci era asezat pe puntea posterioara. Posteriorul preia aceeasi etica stilistica, cu o bara prelungita la nivelul aripilor si stopurile integrate. Mai mult, stopurile de lumini ne aduc si mai mult in universul unei broscute sportive, ce a tinut sa integreze in bara posterioara un micut deflector. Liniile modelului creeaza un tablou coerent mai mult decat placut la vedere, un adevarat magnet de priviri. Un alt element cheie al designului este capacitatea de a micsora perceptia asupra dimensiunilor. VW Beetle pare un model de clasa mica, insa dimensiunile ne spun altceva.
Interior
Interiorul reuseste, printr-un exercitiu cromatic, sa fie la fel de colorat precum exteriorul. Portierele fara rama sunt un prim indiciu al delicatetei, iar insertiile de plastic glossy rosu de la nivelul bordului fac o punte de legatura perfecta cu nuanta de la exterior. Linia rosie de la interior se extinde la nivelul fatetelor usilor dar si prin insertiile din acelasi glossy existente pe volan. Acest artificiu de imagine ne-a scos dintr-un VW traditional si ne-a introdus intr-unul iconic, facandu-ne sa ignoram simplitatea peisajului din jur. Acelasi volan marca Volkswagen, aceeasi cotiera, un schimbator care nu aduce nimic nou si plictisitoare rigoare nemteasca, cand vine vorba de ergonomia functiilor amplasate pe consola centrala, isi fac simtite prezenta. Pentru a respecta traditia, un torpedou suplimentar a fost integrat in plansa de bord, iar luminile intrumentarului de bord fac casa buna si cu cei mai obositi ochi din lume. Pe langa surplusul de sportivitate, VW a atribuit noului Beetle si un plus de utilitate. Spatiul portbagajului a ajuns la 310 litri, iar spatiul destinat celor doi pasageri din spate este unul decent, in timp ce soferul si pasagerul din fata beneficiaza de mai mult loc decat au nevoie in mod normal.
Concluzie
Volkswagen Beetle este o legenda. Masina poporului, modelul flower-power si-a gasit, odata cu noua generatie, o identitate noua. Este frumoasa. Doar si pentru acest aspect i-am fi iertat multe neajunsuri insa nu a fost cazul. Beetle a castigat o dinamica sportiva, care este in opinia noastra ADN-ul masculinitatii, atat de necesara pentru o masina care se vrea unisex. Beetle nu va mai fi niciodata masina poporului, insa dainuieste ca o interpretare a legendei, a unei creatii Ferdinand Porsche, a primei masini care a purtat numele Volkswagen. A fost un creator de curente, o masina perfecta pe care cu greu o mai poti gasi in zilele noastre, la cerintele noastre. Noul VW Beetle se comercializeaza in Romania de la un pret de 15.462 de euro cu TVA, pentru motorizarea de 1.2 TSI. In functie de nivelul de echipare si dotorile suplimentare de la interior si cu o motorizare de top, pretul lui Beetle se departeaza mult de valoarea initiala a celor 1000 de marci si bate bariera a