Teste

Fata de la pension – Test cu Skoda Fabia Combi

De 8 iulie 2012No Comments

Relatia dintre noi, romanii, si Skoda este veche si puternica. Skoda a reusit sa-si faca un nume pe piata romaneasca chiar si in timpul epocii comuniste, cand rarul automobil 100S facea legea alaturi de Trabant si Lada. Asta pana sa apara Dacia in peisaj.

Nu sunt multe masini de marca occidentala pe care romanul de rand sa si le poata permite, in limita in care romanul de rand isi mai poate permite o masina noua. Trecand peste analizele socio-economice vor recunoaste din start ca una dintre aceste masini este Skoda Fabia. Pentru ca hatchback-ul cehesc pare un pic prea mic pentru pretentiile generale, am ales versiunea Combi pentru cel mai nou test Voom.ro. Puterea pe care o are Skoda in zilele noastre, odata cu preluarea marcii la sanul calduros al Grupului Volkswagen, este una importanta pentru mentalul colectiv romanesc. Amestecul asta de masina cu patent nemtesc, nostalgia aspirationalului din alte epoci – Skoda 100S – si nu in ultimul rand imaginea de brand excelenta a determinat un succes real al producatorului ceh pe meleagurile noastre. Voom.ro a testat versiunea restilizata, de ceva timp, a modelului Fabia Combi prevazut cu motor 1.2 HTP si 70 de cai putere.

Motor High Torque Power

Nici nu ne-am gandit la alta motorizare pentru Fabia Combi, pentru ca aceasta cilindree pare sa vina manusa cerintelor pietii interne. Nici nu este versiunea cu 60 de cai putere a aceluiasi motor, dezvolta un numar relativ suficient de cai putere pentru o masina normala si are un cuplu maxim de 112 Nm, realizabil la 3.000 rpm. Fara sa se inscrie intr-o liga superioara fata de orice alt motor pe benzina de 1.2 litri, secretul acestui 1.2 THP ar cam trebui ascuns publicului mai putin informat. Pentru ca are doar 3 cilindri, iar epoca celor trei cilindri n-a ajuns inca in caselele tuturor clientilor. Insa singurul lucru care tradeaza acest motor privat de un cilindru este zgomotul lui de scuter. In rest se comporta ca orice motor de 1.2 litri normal, fara sa impresioneze prin reprizele sale, fara sa dea dovada nici macar de o oarecare performanta. Un motor normal, cu o putere normala, pentru oameni si cerinte normale. Un minus evident il reprezinta transmisia cu doar 5 rapoarte, care desi impresioneaza prin timoneria cutiei, se dovedeste a fi insuficienta la drumurile pe autostrada. Unul dintre elementele esentiale pentru care aceste motorizari de 1.2 litri incep sa devina cea mai populara alegere printre clientii europeni, si in special cei est-europeni, o reprezinta consumul. La acest capitol lucrurile sunt discutabile si tin in special de trafic si de sofer. Daca consumul mediu anuntat de 5,5 litri nu pare imposibil, la drum lung, consumul mediu de 4,5 litri poate fi realizat doar daca mergi in ultima treapta a cutiei de viteze, cu o viteza medie de 70-80 km/h si eventual cu consumatorii opriti. In oras, consumul anuntat de producator – 7,3 litri la 100 km- nu a fost imposibil de realizat

Dinamica & Comportament

Skoda Fabia Combi 1.2 HTP este una dintre cele mai lente masini din clasa B, pentru ca nici nu-si propune sa faca spectacol la aceasta categorie, ci mai debraba sa fie utila in alte feluri. Daca viteza maxima depaseste cu putin pragul de 160 km/h, sprintul de la 0 la 100 km/h pare sa fie extrem de dezamagitor prin cele 15 secunde pe care le cere. Este clar ca inginerii cehi au mers pe mana unui consum cat mai mic sacrificand timpii de performanta care plaseaza modelul printre ultimii din segment. Nu pot exista aspiratii sportive pentru o masina dedicata celor mai cuminti dintre soferi. Cine iubeste confortul la volan, consumul mic si calatoriile sigure, se va atasa de break-ul Skoda. Pentru ca tot comportamentul a fost gandit sa aduca satisfactie la aceste capitole. Pentru a castiga dinamica este nevoie sa mergi pe mana suratelor de platforma – VW Polo sau Seat Ibiza- pentru ca suspensiile si amortizoarele par a fi extrem de moi in cazul lui Fabia Combi. Caracterul subvirator si ruliul pronuntat pot deveni enervante pe un drum virajat, asta daca nu esti un sofer care mizeaza pe placerea unui condus cat mai linistit. La drum intins, motorul cu trei cilindri toarce numai bine daca se circula in limita vitezelor regulamentare, iar vehicul se aseaza perfect pentru un drum dus in deplina siguranta. La acest aspect ajuta mult sistemul excelent de franare si directia precisa, extrem de utila si in traficul aglomerat al oraselor.

Design

Skoda a abordat in cazul oricarui model de pana acum o viziune conservatoare. Liniile clasice par sa fie pe placul clientelei sale, iar faceliftul de acum doi ani pe care Fabia l-a suferit nu s-a indepartat de filosofia originala. Judecand dupa elementele componente nu exista prea mare expresivitate, totul este cuminte, la locul lui. Luand in bataia ochilor imaginea generala, vom vedea ca exista o interpretare destul de agresiva a unei filosofii estetice clasice. Elementele stilistice spectaculoase si-au gasit loc intr-atat incat sa nu deranjeze. Blocurile optice, grila aduc un iz de prospetime, in timp ce spatele ramane mai conservator decat era nevoie. Skoda nu mizeaza pe o politica expansiva in ceea ce priveste designul, scopul fiind intotdeauna sa-si pastreze clientii fideli, sa mearga la sigur.  

Interior

aca la exterior procesul de restilizare a fost minor, la interior n-a existat nimic. Cu o suprafata de stocare imensa pentru segmentul B, Fabia Combi continua sa fie o masina destina nevoilor imediate. Atmosfera sobra cu care ne-a obisnuit Volkswagen cand vine vorba despre habitaclu cunoaste punctul sau maxim pe modelele Skoda. Iar Fabia pare sa perfectioneze aceasta viziune. Nu putem spune ca Fabia dispune de un interior saracacios, insa nu e un mister ca designul interior este total inexpresiv. S-a mizat pe o medie buna intre calitatea materialelor, finisaje si ergonomie. Fara sa exceleze la niciun capitol, modelul cehesc isi continua linia de masina cuminte. Cand vine vorba despre spatiul de depozitare, Fabia Combi exceleaza pentru o masina de clasa B. Acelasi lucru il pot spune si pasagerii modelului ceh, care sunt rasfatati cu suficient loc pentru o masina din acest segment. In linii mari, interiorul lui Fabia nu intalneste finetea colegilor de trust de la Seat si mai ales Volkswagen, mergand mai multa pe mana pragmatismului si utilitatii decat a confortului superior.

Concluzie

 

Pragmatismul este principala caracteristica cu care Fabia Combi se poate lauda. Cu un pas inaintea gamei Dacia, Skoda incearca sa tina aproape de principala arma  vehicululelor romanesti: pretul. Modelul Skoda Fabia Combi cu motor 1.2 HTP si 70 de cai putere, prevazut cu nivelul de echipare Trend, are un pret de 11.368 euro cu TVA la Porsche Inter Auto Romania.

Share

Leave a Reply

eight − 2 =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373