Va place? Va place! Industria auto, conform unor clasamente cea mai mare din lume daca includem si industriile derivate, prospera. Umanitatea creste numeric, numarul masinilor creste – daca p atunci q, ca la logica.
Unul dintre sofismele preferate suna cam asa: timpul trece si lumea evolueaza. Si in mod evident ar fi un paradox ca tocmai lumea aceasta responsabila cu miscarea auto sa stea in loc. Dar incotro?
E greu de imaginat, la sutele de milioane de masini care furnica Globul in acest moment, toate tragand energie din panza din ce in ce mai subtire a petrolului, ca intr-o zi, nu peste mult timp, vom circula toti electric. E greu de imaginat acum ca intr-o zi nu vor mai fi soferi, ci masini care vor merge singure. Nu peste mult timp. E greu de imaginat ziua in care a fi sofer inseamna a conduce o masina pe circuit, intr-o lume auto in care masinile comunica intre ele iar singurele accidente rutiere vor fi cauzate de pietonii sinucigasi. E greu de imaginat ca placerea de a conduce va deveni un moft pentru care se vor plati bani grei. E greu de imaginat cum Europa, locul de unde s-a miscat aceasta poveste despre miscarea in viteza, nu va mai avea viteza.
Limitator de viteza in UE (110 km/h)
E greu sa vezi Autobahn-ul cu maximum posibil de 110 km/h. Unii nu cred si nu-si pot imagina, dar viitorul este aproape. Pe holurile Uniunii Europene, acolo unde zumzetul continentului se aude cel mai bine, un gand a prins aripi. Liderii europeni vor sa impuna un limitator de viteza pentru toate masinile din Comunitate.
O asemenea masura ar schimba complet modul in care functioneaza industria, ar fi o revolutie a sistemului si o revolutie a mentalitatilor. Este primul semnal al faptului ca masinile nu vor mai fi la fel si asta pentru ca omul nu mai este la fel. Evoluam, poate, dar incotro? Si mai important, ne va placea?
Masina fara sofer
Placerea de a conduce va disparea, deja dispare, si va fi inlocuita cat de repede posibil cu o noua forma de confort: masina autonoma. Va merge singura, va parca singura, nu va face accidente, nu va consuma mult. Omul nu mai este la fel, masina nu va mai fi la fel. Reducerea genocidului de pe soselele din intrega lume justifica si limitatorul de viteza, si sistemul wi-fi dintre masini si chiar masina autonoma. Dar toate aceste bune intentii, toate trendurile noi, oare nu inseamna o constrangere in acelasi timp? Limitatorul de viteza de pe masina, nu ar fi oare un fel de cip plantat in creier care va opri criminalul sa-si savarseasca fapta. Multi ar vota pentru cip, dar unde e liberul arbitru?
Limitatorul de viteza nu va fi votat maine, nu va fi votat poimaine, asa cum masina autonoma nu va fi impusa maine sau poimaine, dar vor veni si vor veni sa stea. Iar noi ne vom trai batranetile cu nostalgia masinilor de alta data, unde mirosul de benzina era miros, unde volanul si schimbatorul erau volan si schimbator, unde musca iti intra in gura daca tineai geamul deschis. Dar omenirea cauta confort, nu libertate iar industria ii ofera ce vrea.