Blog

Formula 1 sau Marele Circ?

De 24 ianuarie 2014No Comments

Mai sunt cam doua luni pana la startul in prima cursa de Formula 1 din acest sezon si, in comparatie cu alti ani, abia astept sa o urmaresc.

Cu siguranta, schimbarile importante de regulament vor da peste cap ierarhia de pana acum a echipelor si sunt foarte curios sa vad cine a tras “lozul castigator” de aceasta data. Daca e sa ne luam dupa istorie, “era turbo” din Formula 1 a fost poate cea mai spectaculoasa perioada a acestui sport, insa nu prea cred ca acest lucru se va repeta, char daca de anul acesta turbina revine pe masinile de Formula 1. Diferenta este ca acum masinile au motoare V6 turbo pentru a reduce din performante, iar cele din anii ’80 aveau un scop exact opus. 

N-am sa uit niciodata cu cata nerabdare asteptam sa vad, dupa 1989, o cursa de Formula 1 la televizor. Era un moment magic ce tinea un weekend intreg si care starnea discutii inversunate in zilele ce urmau. Abia acum imi dau seama, camd privesc in urma, ca lucrurile nu erau deloc perfecte nici in organizarea curselor si nici in regulamentul acelor timpuri. Si atunci cineva era nedereptatit si altineva castiga fara sa merite, insa totul facea parte din farmecul pe care acest sport cu motor il avea, iar simpla participare la un astfel de eveniment in calitate de constructor sau pilot era o onoare. Scopul constructorilr era unul singur, sa puna la punct cea mai rapida masina si sa gaseasca un pilot suficient de talentat care sa-i puna in valoare calitatile, Eram ferm convins ca obtinerea perrformantei era unicul scop, asa cum ar trebui sa fie in orice sport, iar masinile erau mai bune de la an la an.

Dar, ca orice minune care tine trei zile, tot mirajul creat de mine in jurul acestui sport s-a risipit cand au fost introduse amnelopele cu striatii. Era anul 1998 cand a fost anuntat noul regulament, conform caruia, noile masini de Formula 1 vor avea un profil pe anvelopa, care in esenta era un fel de micsorare a suprafetei de contatct fara a unbla la latime. Decizia venea dupa ce masinile de Formula 1 din anii ’90 aveau oricum rotile mai inguste in comparatie cu ‘monstrii” anulor ’70 si ’80.

E drept ca tehnologia de ultima generatie reusise la acea vreme sa creeze diferente majore intre echipe, fapt care a dus la disparitia luptelor “roata la roata”, dar nu cred ca un “gadget” bazat pe noroc cum e DRS poate indrepta lucrurile in directia cea buna.

Din pacate, acesta a fost doar inceputul unui proces care a transformat incet un sport al gentlemen-ilor intr-un suport publicitar care isi doreste cu ardoare sa ofere spectacol. Cum poti sa mai vorbesti de performanta si strategie cand anvelopele se degradeaza in zece tururi si esti obligat de regulament sa folosessti toate compozitiile, ca sa nu mai pomenesc de DRS care pare inspirat efectiv dintr-un joc video cu masinute. Noroc ca printre toate aceste gadget-uri inutile in evolutia acestui sport in special si a automobilului in general isi mai fac loc si tehnologii de care sa beneficieze si masinile de serie, cum ar fi KERS.

Spectacolul cu siguranta a avut de castigat, dar in detrimentul unui sport care nu mai are cum sa impuna acelasi respect. Daca tot modificam regulamentul pentru a obtine spectacol, poate era si mai inetresant daca motoarele supraalimentate ar fi fost introduse in paralel cu unele aspirate, exact ca la inceputurile Formulei 1, poate ca aveam parte de si mai mult circ. 

{gallery}Formula 1{/gallery}

Share

Leave a Reply

20 + 19 =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373