Desi indrazneata, strategia aleasa de Citroen pentru a ne atrage atentia asupra modelelor sale a dat roade pana acum. Chiar daca la inceput DS4 nu parea sa se bucure de acelasi succces ca fratele mai mic, DS3, incet dar sigur acesta a castigat teren si sustine acum imaginea de constructor premium usor extravagant.
Ca oricare model din seria DS de la Citroen, si DS4 a ales o solutie originala de exprimare pentru segmentul din care face parte, asadar nu se poate incadra intr-o clasa anume, dar cu putina indulgenta o sa spunem ca este o compacta.
Mecanica folosita este imprumutata de la C4, fata de care este mai scurt cu sasecentimetri, insa asemanarile se opresc aici. Defapt, filozofia dupa care a fost construit DS4 este oarecum opusa celei folosite la C4. Adica primele domenii urmarite de constructorul francez au fost originalitatea si designul, restul fiind doar niste completari necesare.
Design – Confort
Din punct de vedere stilistic Citroen DS4 este o combinatie intre un crossover, un coupe si un hatchback. In mod normal, atatea ingrediente ar trebui sa dea nastere unei “struto-camile”, insa Citroen a gasit o cale de a scoate in evidenta fiecare componenta exact acolo unde trebuie.
Citroen DS4 are o statura masiva, total diferita de restul modelelor compacte, cu care reuseste sa se se faca remarcat imediat din marea de modele disponibile in segment.
Practic s-a pornit de la un C4 carui I s-au adaugat elemente de coupe si de crossover, in urma operatiei estetice rezultand o silueta boema tipic frantuzeasca, disparuta de ceva vreme din peisajul auto.
Imaginea de coupe a fost creata foarte usor prin mascarea clantelor portierelor din spate in montanti, nimic nou, insa pentru ca geamul din spate sa nu “tradeze” prezenta unei portiere a fost sacrificat mecanismul de deschidere, acesta fiind fix. Inca o dovada ca un design original are nevoie de solutii originale.
Cu aspectul de crossover a fost mai simplu, o garda la sol mai mare si bosajele accentuate ale aripilor creand senzatia ca DS4 poate intra si in teren acidentat. In realitate masina nu depaseste standardele clasei compacte la inaltime, iar lipsa tractiunii integrale face ca DS4 sa faca fata doar “terenului accidentat” din oras.
Dar, odata instalat la bordul lui DS4 ai parte de o pozitie mai inalta, specifica SUV-urilor compacte sau monovolumelor, si esti inconjurat de un habitaclu elegant si foarte bine accesorizat. Elementele originale nu lipsesc nici aici, pentru ca Citroen stie sa faca o masina deosebita chiar daca a plecat de la un C4. Plasticul este acelasi, dar pentru versiunile superioare bordul este imbracat cu un material moale si placut la atingere, iar tapiteria din piele a scaunelor ofera un confort deosebit. Un alt amanunt care face diferenta este parbrizul panoramic ce se intinde aproape pana deasupra capetelor soferului si pasagerului din dreapta. Efectul de spatiu creat in acest fel este deosebit si te face sa uiti ca, defapt, esti la bordul unei compacte.
Motor – Cutie de viteze
Motorizarea 1,4 THP se potriveste cel mai bine cu acest model deoarece rafinamentul motorului pe benzina este in ton cu stilul masinii. Cei 120 CP nu sunt foarte multi, DS4 ne fiind o sportiva in adevaratul sens al cuvantului ci mai degraba un pseudo-GT daca vreti. Asta nu inseamna ca masina duce lipsa de performante. Nu ne referim aici strict la demarajul 0-100 km/h sau viteza maxima, acestea fiind oarecum irelevante intr-un context unde nu este respectata nici o regula. Placerea demarajului in DS4 nu este data de numarul secundelor ci de rezonanta esapamentului care creste in intensitate si emite un sunet sportiv cand motorul trece de 3.000 rpm, sunet pe care trebuie neaparat sa il auzi inainte de mai urca o treapat de viteza. In felul acesta DS4 dicteaza ritmul in care sa fie condus si scoate in evidenta spiritul competitiv din oricine.
Manevrarea cutia de viteze manuala cu sase trepte nu ne-a impresionat, insa etajarea, cum am mai spus, este foatre bine alesa pentru a scote in evidenta esapamentul sport si ajuta la mentinerea unui ritm sustinut dar confortabil.
Dinamica – Performante
Suspensia lui DS4 este setata pentru confort si filtreaza foarte bine denivelarile din asfalt. Nu exista drum prea “rupt” pentru DS4, iar garda la sol mai mare este de un real folos in aceste situatii. Stabilitatea masinii pe viraje este buna, gratie centrului de greutate coborat, dar cu conditia sa nu fie impisa la limita. Pentru a pune la treaba toti cei 120 CP este nevoie ca motorul sa atinga 6.000 rpm, lucru care se va intampla destul de rar, insa chiar si la turatii “normale” de cel mult 3.500 – 4.000 rpm motorul are suficienta putere pentru a se descurca onorabil in majoritatea situatiilor. Citroen a renuntat la centrul fix, nu insa si la numarul butoanelr de pe volan, de unde se poate comanda instalatia audio, pilotul automat, car-kit-ul Bluetooth sau computerul de bord. Printre toate acestea se mai ascunde insa un buton care stinge toate luminile din bord si lasa vizibil doar vitezometrul, extrem de odihnitor pe timp de noapte.
Cei 120 CP pusi la dispozitie de motorul de 1,6 litri reusesc sa imprime masinii 100 km/h dupa 10,8 secunde si sa asigure o viteza maxima de 193 km/h. Avand in vedere ca nu este o masina sport, aceste performante ar trebui sa fie suficiente, insa Citroen s-a gandit si la cei mai pretentiosi si a creat o versiune de 200 CP.
Concluzie:
Citroen a reusit sa construiasca o masina cu care a dat nastere unei noi nise, drept pentru care nu putem vorbi de concurenti directi. Insa daca ne ghidam dupa pretul de pornire cu tot cu “ofera” de 19.583 de euro pentru echiparea Chic si motor de 120 CP, variantele sunt numeroase.
Noul stil lansat de gama DS este relativ la inceput de drum, drept pentru care imaginea premium pe care Citroen si-o doreste este inca “in constructie”. Asta inseamna o valoare mica pentru revanzare, mai ales daca masina nu este cu motor diesel.
Cu DS4, Citroen a pus accentul pe stil si se adreseaza celor care sunt dispusi sa dea mai multi bani pentru un confort deosebit si un design original.
[widgetkit id=77]