Special

Ghidul Excelentei Mercedes-Benz: Interviu cu inventatorul Corneliu Birtok-Baneasa

De 13 decembrie 2013No Comments

Corneliu Birtok-Băneasa a pornit de jos, de la înălţimea unui copil. Copiii sunt singurii pe care viaţa îi aşteaptă şi de aceea doar ei au toată lumea la picioare. E a lor, doar să întindă mâna s-o ia. Nici nu-i amarnic drumul când ai plecat de acasă cu un vis şi o doză serioasă de încăpăţânare.

Când demontezi şi montezi biciclete e greu să te gândeşti la succesul în lumea întreagă. Scopul este acolo, e imediat, e aproape ridicol că trebuie să începi așa. Nu te gândeşti la stele, nici n-ai cum, bicicletele nu zboară. Nu se ştie dacă Corneliu Birtok-Băneasa a vrut să se facă cosmonaut sau vânzător la alimentară, cele mai populare meserii din comunism. Dar ceva tot a visat el să se facă. Se zice că i-a plăcut mecanica, ca lui Iorga cartea. Adolescent fiind a pornit tot de jos, din şcoala profesională. Corneliu Birtok-Băneasa nu ar fi părut să aibă prea multe şanse în viaţă, dar a putut visa. Şi nimeni nu i-a luat asta, nici măcar el.

Într-un cartier muncitoresc din Bucureşti e o dimineaţă pătrunsă de soare. Îi ţine de cald lui Corneliu mai ceva ca vesta sa Lacoste. Am terminat interviul şi îl duc către gara, la prânz pleacă trenul la Deva. Îmi spune ceva de plăcuţele mele de frâne, prefer să nu mă gândesc. Mă gândesc cum a plecat băiatul asta cu două nume de familie dintr-o şcoală profesională şi a cucerit lumea, sau măcar o parte din ea.

Nici nu ştia Corneliu prin 2000 că a dat lovitură. Ce mai poţi visa la un sfârşit de secol? Dar pentru domnul Birtok-Băneasa timpul n-avea să treacă repede până să ajungă în galeria de excelenţi reunită sub „Ghidul” Mercedes-Benz.

Pe parcursul carierei sale, Corneliu a avut parte de momente care l-au stimulat să continue cercetarea şi testarea produselor dezvoltate, convins fiind de impactul benefic al proiectelor sale. Un prim astfel de moment a fost crearea primului filtru supraaspirant, în anul 2000. Al doilea moment semnificativ a fost participarea la primul salon de inventica pentru tineret, în anul 2007. Băneasa declara că participarea la diverse simpozioane-stintifice şi saloane de inventica naţionale şi internaţionale i-a adus recunoaştere şi l-a încurajat să performeze şi să aducă noi contribuţii lumii auto. De altfel, punctul culminant în carieră excepţională a inginerului român a fost obţinerea premiului pentru cel mai bun inventator al salonului de la Moscova, în anul 2010.

Corneliu Birtok-Băneasa uită câteodată că e inventator. Vorbeşte şcolăreşte, ca un elev prea pasionat de studiu. Acum nu se mai gândeşte la anii grei, anii de aşteptare, anii de muncă. Zâmbeşte mândru, parcă din cărarea care-i împarte părul de pe cap, la interviul Ghidul Excelenţei Mercedes-Benz

Interviu exclusiv Voom.ro – Ghidul Excelentei Mercedes-Benz Romania

R: Se spune că momentul genial al unei invenţii apare, într-un fel, de nicăieri, iar noi oamenii îl numim sclipire. Pe lângă asta, mai ştim că în spate se ascunde multă muncă. Cât este sclipire şi cât este muncă şi iar muncă?

C.B-B.: Invenţia mea a plecat de la o funcţionare defectuoasă. Eu m-am gândit în situaţia mea de atunci, de tânăr absolvent, că pot să înlocuiesc piesa defectă cu alta mult mai bună, făcută de mine. Şi aşa a luat naştere filtrul de aer care reduce consumul cu 15%.

Să zic aşa, cred că e 20-30% sclipire, dar restul e o muncă asiduă. Şi din practică înveţi pentru că una e schiţa, una e produsul finit. Contează cu cine lucrezi, cu cine testezi şi te inspiri din ideile lor. E mai mult o muncă de echipa. Dar sunt momente în care creaţia te ia în cele mai neaşteptate clipe. Mă trezeam noaptea şi desenam o idee. Sau mă gândeam foarte mult la acea idee şi o săptămâna nu puneam nimic pe hârtie ca să ajung în stagiul final să pot exprima exact gândurile mele. Apoi urma cursul firesc de producere a prototipului şi bine înţeles forma finală.

R: Care a fost, pentru dumneavoastră, punctul din care aţi ştiut că nu vă mai puteţi întoarce, momentul în care aţi făcut un legământ sufletesc cu propriile dorinţe? Şi vorbim despre epoca de început, despre vremea momentelor întunecate pe care trebuia să le înfruntaţi.

C.B-B.: Da, într-adevăr, avântul de început e un moment important, dar apoi după trecerea anilor te întrebi dacă e bună direcţia în care mergi. A fost destul de greu, bine înţeles că drumul a fost presărat şi cu îndoieli, dar într-un final, datorită şi rezultatelor, ştii că mergi în direcţia bună.

R: Şi momentul exact…

C.B-B.: Din anul 2005 am văzut că erau cereri mult mai mari pentru astfel de filtre şi de atunci am hotărât să merg pe această linie. De atunci lucrez numai asta. În prima faza a fost un hobby, dar apoi, uşor-uşor am reuşit să atrag un investitor şi să pun pe picioare producţia în serie.

R: Şi ați trecut de la hobby la afacere

A fost o perioadă în care eram angajat, dar odată cu apariţia acestor soloane internaţionale (de inventinca –n.r.) şi premiile mele de acolo, apariţiile în presă, a venit şi investitorul.

R: Maşinile sunt pasiunea dumneavoastră?

C.B-B.: În copilărie n-am avut o maşină, dar reparam biciclete, aveam tendinţa asta de a repara lucrurile. Eu la şcoală profesională nu terminăm studiul când se terminau orele, mergeam la biblioteca să învăţ despre mecanică, maşini. Prin 95 am luat premiul întâi pe ţară pentru mecanic auto, ca elev. Studiam tot timpul şi din toate acestea a derivat şi invenţia.

R: La fel ca în industria auto, unde se inovează continuu, invenţia dumneavoastră a cunoscut o neîncetată luptă cu timpul, aţi inventat după care aţi continuat să inovaţi. Unde şi mai ales când se va opri acest proces, care e punctul final al invenţiei?

C.B-B.: Da, într-adevăr va veni un sfârşit. Dar acum suntem în faza de îmbunătăţire, însă la un moment dat se va ajunge la potenţial maxim şi vom trece la un produs superior, dar având la baza tot ideile iniţiale.

R:Şi când se va termină acest proces, cu filtrul de aer?

C.B-B.: Sper că în câţiva ani să ajung la definitivarea lui.

R: Ce alte idei mai aveți, ce vreți să mai inventați?

C.B-B.: Ideile mele sunt adresate în principiu motoarelor cu ardere internă, prima invenţie a fost filtru supraaspirat inversat apoi a venit un dispozitiv dinamic de transfer al aerului, un deflector integrat, iar toate aceste invenţii sau inovaţii vin în perfecţionarea şi crearea unui mediu propice pentru menţinerea calităţii filtrului în anumite anotimpuri. Lucrăm şi pentru mediul de compeții sportive, cercetăm şi pe baza rezultatelor obţinute în motorsport vom putea face transferul de tehnologie şi pentru maşinile de zi cu zi.

R: Motorul electric vă interesează?

C.B-B.: Da, e o idee veche şi normal că mă interesează. E un principiu excelent, aş avea şi eu câteva idei, dar din cauza fondurilor nu le pot pune în practică. E clar, el (motorul electric –n.r.) va fi viitorul.

Despre inventatorul roman Corneliu Birtok-Băneasa

Corneliu Birtok-Băneasa se bucură de recunoaştere internaţională prin participarea la saloanele de inventică din întreaga lume, printre care Inventika, Proinvent, Bruxelles, Geneva, Moscova, Zagreb şi Kuweit, în cadrul cărora a obţinut numeroase premii şi medalii: 14 medalii de aur, trei medalii de argint şi două medalii de bronz.

Băneasa este fondatorul Asociaţiei Corneliugroup Cercetare – Inovare (www.corneliugroup.ro), având ca obiect de activitate cercetarea în domeniul industriei auto, iar în prezent, ocupă funcţia de asociat şi director tehnic la firma producătoare de filtre supraaspirante universale.

  • Interviul exclusiv cu Corneliu Birtok-Băneasa, realizat de Voom.ro, face parte din colecţia de interviuri „Mercedes-Benz: Ghidul Excelenţei. Până în prezent, Ghidul Excelenţei a mai înregistrat interviuri cu personalităţi contemporane, a căror carieră este marcată de excelenţă: Ticu Lăcătuşu, Cristi Puiu, Coco Popescu, Marcel Iureş, Maia Morgenstern, Alexandru Tomescu, Dan Puric, Raed Arafat, Cătălin Ştefănescu şi Tudor Giurgiu.
Share

Leave a Reply

20 − 14 =