Teste

Hibrid cu topping de SUV – Test Honda Jazz Crosstar

De 15 august 2021No Comments
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Goana dupa libertatea de miscare, apetitul pentru ingrediente de genul garda la sol mai mare, bandouri de jur-imprejurul caroseriei si pozitie mai inalta la volan au devenit un “must” al vremurilor actuale. Practic, nu exista producator de automobile care sa nu aibe in gama una sau mai multe versiuni de echipare ce duc cu gandul la evadarea in afara asfaltului. Apelativele sunt nenumarate, insa reteta este aceeasi: look de crosover. Honda Jazz Crosstar este unul dintre aceste exemple, fiind un model aproape identic cu un Jazz conventional, insa cu ceva mai mult cool factor.

Ce inseamna Crosstar?

In primul rand o garda la sol mai mare cu 37 mm, o crestere sensibila in dimensiuni – plus 46 mm in lungime, 31 in latime si 30 mm in inaltime -, determinata de barele fata si spate usor modificate, o culoare exclusiva in paletar (Surf Blue, exact ca masina testata) si un sistem audio mai performant, inclusiv cu subwoofer. Jazz Crosstar se deosebeste de versiunea normala prin bandourile negre care inconjoara caroseria 360 de grade, jantele cu design special si calandrul cu design particular. Se adauga sinele de amarare de pe plafon – modelul de fata are caroserie bi-ton, cu plafon negru -, care dau masinii un aspect mai robust.

La volan stau mai sus, iar tapiteria a primit un tratament special fiind rezistenta la apa. Altfel, tot ceea ce are un Jazz normal s-a translatat si aici. Bine… nu chiar tot. Spre exemplu, Crosstar nu mai dispune de incalzire pentru volan. In rest, echiparea standard este absolut completa si nu exista alt model in segment, care sa vina cu o lista atat de lunga de echipamente oferite din fabrica. De altfel, singurul optional disponibil este vopseaua exterioara metalizata sau perlata, care costa 450 euro. Singura nuanta fara cost suplimentar este alb.

Interior de segment C

In doar 4.090 mm lungime, Jazz Crosstar ofera un spatiu interior incredibil. Pe locurile din spate ai atata spatiu incat si un model de segment mediu ar fi pus in dificultate. Este adevarat, nu sunt guri de ventilatie acolo, plasticele sunt toate cu textura tare, locurile de depozitare din portiere sunt de convenienta, insa toate acestea sunt picaturi care se pierd intr-o mare de solutii inteligente pe care Honda le-a inghesuit cu generozitate in habitaclu.

Incepand cu Magic Seats, care permite ridicarea sezutului banchetei in genul scaunelor de cinematograf, pana la multitudinea de spatii de depozitare: doua torpedouri, respectiv locasurile pentru pahare pozitionate in extremele plansei de bord. Desi este un model de clasa mica, Jazz te primeste in interior cu un jingle sonor, iar usile se inchid cu un “clanc” infundat si elegant. Stai relativ sus si vertical la volan, in genul unul mic monovolum sau, in acest caz, crossover, pozitie care este pe placul celor care conduc mai mult in oras.

Interesant este ca scaunele fata sunt dimensionate generos la nivelul sezutului, ceea ce asigura un confort bun dupa cateva ore de condus. Parbrizul aflat departe de postul de conducere, cu micile geamuri laterale triunghiulare care sporesc senzatia de spatiu, plansa de bord fara artificii de design si distanta apreciabila fata de cotierele incorporate in panourile portierelor, concura la o atmosfera interioara relaxanta. Pe de alta parte, Jazz nu ma implica pe mine, ca sofer, asa cum o fac un Fiesta, un Polo sau un 208. Volanul cu doua spite, lipsa turometrului si glasul sistemului hibrid sunt alte detalii care imbie la un condus calm.

Conectivitate si motorizare

Majoritatea informatiilor sunt accesate de pe display-ul tactil de 9,1 inci pozitionat in centrul plansei de bord. Oferit, bineinteles in standard. Imi place ca Honda a prevazut butoane fizice rapide pentru Home, Back si volumul radioului. Altfel, pictogramele de pe tableta sunt mari, meniul relativ simplu, telefoanele se pot conecta cu Android Auto sau Apple CarPlay (acesta chiar wireless), exista doua porturi USB in fata si doua in spate, asa ca la nivel de infotainment, Jazz este la zi.

Singura motorizare disponibila este sistemul hibrid i-MMD (intelligent MultiMode Drive), ce dezvolta cumulat 109 CP si 253 Nm. Acesta este format dintr-un motor cu ardere interna de 1.5 litri cu ciclu de functionare Atkinson si doua motoare electrice (unul cu rol de generator si altul de propulsie). In cea mai mare parte a timpului rotile fata sunt antrenate de motorul electric alimentat de energia produsa de motorul termic sau chiar de bateria special dedicata, in modul EV drive. Da, Jazz poate merge electric in aglomeratiile urbane, insa pe distante scurte si cu viteza mica.

Modul Hybrid drive este cel preponderent, cand turatia motorului termic nu are legatura cu viteza masinii. Eficienta este uimitoare, Jazz multumindu-se cu maximum 5 l/100 km/h in oras, iar in afara lui, pe drumui nationale, coboara chiar sub 4 l/100 km, mers legal. La viteze constante mari, motorul de 1.5 litri (care dezvolta singur 97 CP la 5.500 rpm si 131 Nm la 5.000 rpm) se cupleaza direct la roti printr-un ambreiaj, modul numindu-se chiar Engine. In aceste conditii, la 130 – 135 km/h, consumul trece usor de 6 l/100 km.

In ceea ce priveste transmisia, Jazz are un reducdtor cu o singura treapta, care s-a dovedit mai placut in exploatare decat un CVT. Cu toate acestea, nu au fost eliminate situatiile in care motorul se tureaza excesiv si zgomotos, atunci cand masinii i se cere o repriza rapida. Sunt singurele momente in care Jazz nu mai este la fel de elegant auditiv ca in restul cazurilor. Plus ca trebuie insistat pe pedala pentru a obtine raspunsul optim, chiar daca in primele momente ai senzatia ca doar se accelereaza si nu prea se intampla nimic. Ca orice hibrid, transmisia are si un mod B, care aplica o frana suplimentara, incat in multe cazuri, cu putina estimare si antrenament, nici nu mai ai nevoie sa calci pedala de de frana.

Suspensie mai dezinvolta

Crosstar aduce o garda la sol marita, in vreme ce cursa suspensiei a devenit mai generoasa, ceea ce in practica se traduce printr-o lejeritate interesanta in abordarea drumurilor mai proaste. A se citi cu denivelari sau carii in asfalt, ori macadam, la care se adauga bordurile sau liniile de tramvai proeminente. Chiar acesta este si plusul pe care il aduce aceasta versiune, comparativ cu un Jazz conventional. Desi daca masina este mai inalta, comportamentul dinamic este identic, cu o inclinare inspre confort si cu ruliu moderat in majoritatea timpului. Modul in care suspensia filtreaza drumul, alaturi de garda la sol mai mare te fac uneori sa mergi mai rapid pe portiunile de drum de slaba calitate, unde, altfel, cu alt Jazz ai fi fost mai atent. De altfel, cursa mai mare a suspensiei aduce un comportament mai bun al puntii spate in cazul portiunilor cu gropi, diminuand zgomotul de lucru comparativ cu restul gamei Jazz.

La randul sau, directia are o setare adaptata traficului urban, desi nu se descurca rau nici in afara orasului. Are promptitudine, insa feedback-ul ramane discret la viteze mai mari, cand asistarea putea fi ceva mai barbateasca. Oricum, masina nu are pretentii sportive, este un crossover cu care poti te poti misca mai in voie in afara asfaltului, fara grija ca poti atinge pe dedesubt. Despre sportivitate nu poate fi vorba, iar acest detaliu trebuie cautat la alte modele din segment.

Sigur, Jazz Crosstar nu este un 4×4, dar publicul nu cere acest lucru, ci o pozitie mai inalta la volan, alaturi de garda la sol marita. In serie sunt burdusite multe sisteme de asistenta a condusului, inclusiv sistem de franare pentru atenuarea coliziunilor (CMBS), avertizare la coliziunea frontala (FCW), mentinerea benzii (LKAS), avertizarea la parasirea benzii (LDW), cruise control adaptiv i-ACC, recunosterea semnelor de circulatie (TSR). O multime de acronime menite sa faca din Jazz o masina inteligenta si sigura. Chiar si airbag-ul central, inclus in spatarul scaunului fata este prezent in serie.

Buget

La un pret de lista de 26.950 euro, TVA inclus, Jazz Crosstar nu este ieftina. Chiar daca in prezent beneficiaza de o oferta speciala, la  care se adauga si facilitatile din programul Rabla, iar pretul coboara la 23.550 euro, este totusi o suma specifica unui model de clasa C. Honda nici nu vrea ca modelele sale sa fie percepute ca fiind ieftine, ci tehnologizate, echipate bogat si inteligente. Adevarul este ca un Jazz Crosstar are unul dintre cele mai eficiente sisteme hibrid de pe piata la ora actuala si o echipare standard arhicompleta.

Comparativ cu un Jazz Executive, ce are o echipare asemanatoare cu Crosstar, acesta din urma ramane mai scumop cu 1.600 euro. Iar fata de modelul de baza, Elegance, sunt 3.100 euro diferenta. Raportandu-ne la Executive, difrenta se regaseste exact in toppingul de SUV despre care am vorbit mai sus si ramane la latitudinea clientului sa aleaga in cunostinta de cauza o versiune sau alta.

Share