Dintre toate cele opt generatii si toate versiunile modelului Honda Civic, hatchback-ul de acum este de departe cea mai sexy. Modelul a ajuns in punctul in care se pregateste sa lase loc unei noi generatii, insa nu inainte sa dea o ultima reprezentatie de marca prin versiunea GT.
Civic hatchback a reusit sa se impuna drept cel mai frumos model Honda, insa puncteaza alaturi de modele precum Toyota Celica sau Mazda Miata in topul celor mai atractive japoneze de pe piata. Japonezii au prelungit cat au putut de mult viata actualei generatii datorita succesului deosebit. Civic hatchback nu a fost doar o masina reusita, a fost o masina ideala, descoperirea unei formule geniale care poate fi greu inlocuita. Honda Civic GT vine sa cante prohodul actualei generatii, insa o face oferind un pachet de dotari suplimentare de luat in seama. Sub capota se ascunde motorul i-VTEC de 1.8 litri iar in spatele volanului regasim echipa Voom.ro pentru un test cu noua versiune GT.
Batranul i-VTEC si tanara transmisie automata
Cine nu are batrani, sa-si cumpere, suna un vechi proverb care poate fi judecat pe buna dreptate redundant. Nu si in cazul lui Civic GT care prezinta vechea tehnologie i-VTEC, pe alocuri depasita, si trasmisia automata cu 5 trepte care nu poate face fata versiunii manuale la niciun capitol. Motorul dispune de 140 de cai putere, disponibili la 6.300 rpm, si un cuplu maxim de 174 Nm la 4.300 rpm. Ca orice i-VTEC se descurca excelent la turatii inalte unde soferul poate dispune de cat mai multi din caii din dotare. In ciuda acestui aspect, propulsorul se dovedeste a fi destul de fasnet si la turatii mici, insa imaginea generala este afectata de comportamentul cutiei automate, care pacatuieste in fata concurentei prin cele 5 rapoarte. Pedala de acceleratie isi face simtita serios prezenta abia dupa 4.000 rpm. Dar sa revenim la cutie.
Cele doua componente de baza ale partii tehnice fac casa buna in traficul urban, mai ales in cel aglomerat, unde necesitatea schimbarii frecvente a treptelor nu mai este o problema. Din acest punct de vedere, cutia automata a lui Civic da dovada de eficienta in relatia cu soferul. Relatia cutie – motor se strica la drum lung unde delay-ul de la retrogradare se face simtit cu adevarat la viteze mai mari. Din pacate, cutia sufera foarte mult pentru ca nu poate schimba fluent vitezele nici din levierul schimbatorului, nici cu ajutorul padelelor din spatele volanului. Putem concluziona ca Honda a creat o transmisie care lasa mult mai liber motorul, astfel incat cel aflat in spatele volanului sa poata impinge turatia pana la limite superioare. Spre deosebire de versiunea manuala, unde feelingul oferit de motor este mai apasat, Honda Civic automata sufera la capitolul reprize si pare o varianta ideala pentru incepatori sau pentru soferii care adora condusul defensiv. Honda promite un consum urban de 10 litri la 100 km, iar Civic GT consuma 10 litri la 100 km. Lucrurile se schimba la dum lung, unde japonezii ne promit 5,8 litri la 100/km, insa la un regim de rulare cu viteze mai mari cifrele reale urca pana la 7 litri la 100 km.
Dinamica & Performante
Am stabilit ca transmisia este dedicata unui tip de client care doreste design cu carul, doreste o masina cu personalitate, motor mai mult decat decent insa nu este pregatit sa manevreze agresivitatea pe care masina ti-o poate oferi. Iar cifrele vin sa confirme tocmai ce am concluzionat mai sus, pentru timpul de acceleratie de la 0 la 100 km/h ajunge la 10,2 secunde iar viteza maxima se opreste la 205 km/h. Fara sa paraseasca zona bunului-simt, performantele lui Civic GT cu transmisie automata sunt mult sub ceea ce ofera acelasi motor intr-o relatie cu o transmisie manuala.
Noul Civic promite o dinamica de vis, insa nici cu versiunea GT a actualului hatcback nu ne facem de rusine. Directia extrem de precisa vine in compania unei tinute ireprosabile si acoperite de prezenta standard a sistemului de control al stabilitatii VSC. Trebuie notat ca suspensia lui Civic GT se descurca excelent si pe drumurile denivelate ale orasului, unde cei din interior vor avea parte de un strop in plus de confort fata de ceea ce se asteptau. Comportamentul sportiv, tinuta ireprosabila din viraje si stabilitatea la drum lung sunt elemente care demasca adevarata fata a lui Civic. Ce gasim la suprafata –designul exceptional – vom intalni si sub asternuturi. Traditia sportiva a modelului nu este tradata in niciun moment, insa cumva inginerii japonezi au reusit sa imbine acest lucru si cu confortul.
Design
Este povestea lui Civic hatchback. Asa cum am spus de la inceput, modelul cu 5 usi este de departe cel mai atractiv Honda de pe piata, insa acest lucru nu vine gratuit. Pentru a configura tabloul au fost necesare elemente precum grila frontala, spoilerul masiv, manerele portierelor din fata sau evacuarile triunghiulare. Honda Civic cu 5 usi abunda de agresivitate din toate unghiurile ei ascutite. Totul incepe cu profilul nervos al capotei si continua cu gaselnita geniala a menerelor destinate portierelor spate. Designul manerelor din fata este o o adevarata miniatura a liniei stilistice generale adoptate de modelul japonez. Partea din spate este poate si mai interesanta decat fata. Aici stopurile care se alungesc pe orizontala hayon-ului, evacuarile sau eleronul integrat perfect in geamul spate si prevazut cu un stop pentru frana descriu acelasi peisaj desprins din proiectiile SF.
Interiorul ofera aceleasi senzatii deosebite pe care le traiesti atunci cand vezi masina din exterior. Habitaclul parea desprins dintr-o naveta spatiala in momentul in care a fost lansat pe piata si in mod ciudat, la cativa ani distanta, continua sa mai ofere aceeasi senzatie, semn ca designerii au gandit mult inaintea vremurilor. Asezarea ergonomica a comenzilor pare sa intalneasca perfectiunea iar calitatea materialelor si a finisajelor continua sa impresioneze daca ne gandim la concurenta din segment. Un novice la curtea regelui Civic nu ar sti unde sa se uite mai intai. Multitudinea de comenzi de pe bord, cadranul alungit al afisajului digital care porneste chiar deasupra ceasului principal de bord si continua pana la acelasi nivel cu consola centrala, butonul de start din stanga si yala de cheie din dreapta pot crea confuzie. Pedalierul de aluminiu si simplitatea consolei centrale sunt elemente menite sa aduca un pic de liniaritate in haosul organizat de un design futurist, pe care multe concepte auto si l-ar dori.
Concluzie
Noua generatie a modelului a fost lansata pe piata si este mai degraba o evolutie a actualului model. Nu poti picta peste Mona Lisa. Civic ramane una dintre cele mai reusite si moderne masini din prezent, fie ca vorbim despre noua generatie sau chiar despre vechiul model, testat de noi sub denumirea GT. Honda a reusit sa-si cucereasca fanii pentru eternitate in momentul in care a lansat hatchback-ul Civic, aducand practic in faata lor un nou model in haina unui prototip. Agresivitatea, sportivitatea, natura lui futurista il confera dreptul de a se numi modern pentru totdeauna, iar noul Civic hatchback vine doar sa confirme acest lucru. Honda Civic GT 1.8 AT are un pret de catalog de 17. 480 de euro fara TVA, insa Honda Romania ofera o reducere de 1.500 de euro plus TVA din pretul de lista si cutia automata cadou, ceea ce duce la o reducere de 2.500 euro plus TVA. In asemenea conditii putem spune ca este momentul ideal sa ne despartim cumparandu-l de vechiul Honda Civic hatchback.