Clar, Renault stie sa deseneze break-uri, fiind un specialist al acestui tip de caroserie. Si, asa cum ii sta bine unui break, spatele este mai frumos decat fata, situatie regasita, din punctul meu de vedere, si la Megane Estate. Caroseria a castigat 26 de centimetri in lungime comparativ cu hatchbackul si, pentru ca au avut mai mult spatiu de manevra, designerii s-au jucat mai ingenios cu linia geamurilor laterale. Cine isi ia un Megane break nu il alege doar pentru ca arata bine, ci are o lista mai lunga de cerinte decat clientul de hatchback, cel putin cu trei sacose, doua baxuri de apa si un copil. Pentru acest lucru s-a lucrat destul de bine, avand in vedere ca ampatamentul a crescut cu 4,2 centimetri, ceea ce aduce o libertate de miscare marita pentru picioarele celor de pe bancheta. Plus ca micutul care da din picioare pe scaunelul lui nu mai ajunge atat de usor la spatarul din fata ca sa-l murdareasca.
Si portbagajul a castigat 137 litri (total 521 litri), iar rabatarea banchetei – atat din interior, cat si prin simpla actionare a unui buton-parghie din portbgaj – aduce o suprafata de incarcare aproape plata. Renault a avut grija sa monteze si agatatori pentru sacose in compartimentul pentru bagaje, iar podeaua mai ascunde un spatiu, sub capac, acolo unde ar fi trebuit sa fie roata de rezerva (optional 110 euro).
Am apreciat atentia pentru detalii, precum ascunderea bridei de fixare a hayonului si montarea unor protectii anti zgarieturi, chiar la margine, unde ai pune, spre exemplu, o valiza pe care o impingi apoi inauntru. Ca o constatare, dar nu neapart un punct in minus, bara de protectie este relativ voluminoasa si pentru a ajunge la bagajele mai indepartate te lipesti uneori de ea, asa ca trebuie putina grija in situatiile in care masina este murdara sau uda.
Desi inaltimea caroseriei a evoluat insignifiant, cu 1 cm, spatiul la nivelul capului pe locurile posterioare este mai generos. Motivul ar fi ca plafonul plonjeaza mai progresiv decat la hatchback. Pe locurile anterioare nu s-a schimbat nimic si foarte bine s-a facut avand in vedere ca iti poti gasi fara probleme pozitia ta de condus preferata. Mi-au placut mult scaunele, cu un suport lateral cu mult peste ceea ce te astepti la un break de 140 CP, destinat unei familii linistite.
Ergonomie buna, Easy Link reusit
Plansa de bord este aceeasi ca si la hatchback. Inca de la lansarea acestei generatii, Megane a transferat destul de mult tehnologie din segmentul D, iar aici este vorba in primul rand de sistemul multimedia Easy Link, cu disply tactil (de 7” sau 9,3” in functie de echipare) pozitionat pe verticala. Este elementul care acapareaza atentia la interior, pentru ca in jurul lui se intampla aproape toate activitatile. De aici se pot seta si configura toate sisteme masinii, incepand cu culoarea iluminarii, ori tema ecranului si pana la sistemele de asistenta, navigatie si entertainment. Senzitivitatea la atingere este buna (nu de top), meniurile sunt in general usor de gasit si, chiar daca pe modelul din test am avut tableta mica, de 7 inci, eu o consider mai buna ergonomic decat cea mare. In primul rand pentru faptul ca sistemul de climatizare se regleaza exclusiv din interfata cu butoane fizice, mult mai rapid si fara abatarea atentiei de la drum.
Sigur, unii pot considera ca display-ul mai mare arata mai bine, insa imi mentin opinia ca cel de 7 inci este suficient si ofera acelasi meniu si reglaje. Indiferent de marime, rama ce inconjoara touchscreen-ul va colecta si va expune, deranjant pentru unii, amprente si praf, insa acest “defect” il au toate sistemele de acest fel. Vorbeam despre interfata climatizarii si trebuie mentionat ca exista aeratoare si pentru locurile posterioare, alaturi de care sunt prevazute si doua porturi USB.
Inca doua porturi USB se regasesc la baza plansei de bord, in fata schimbatorului de viteze, insa intr-o zona fara iluminare si, din acest punct de vedere, mai greu de gasit noaptea. Apropo de iluminare, pentru doar 70 de euro se poate opta pentru asistent de faza lunga al farurilor LED. Activarea functiei se face impingand maneta in pozitia de faza lunga (cu modul Auto selectat), adica mai indepartat de volan si, implicit de deget, nemaifiind perfect ergonomic pentru semnalizarea schimbarii directiei de mers.
Fiind o masina destinata calatoriilor, Megane Estate ofera destule locuri pentru depozitare, inclusiv buzunare generoase in portiere pentru a primi o sticla de 1,5 litri. Pasagerii din spate au cotiera rabatabila cu suport pentru doua doze, iar intre scaunele fata un alt spatiu configurabil pentru doua doze, insa cu adancime relativ mica.
Motor cu nerv, EDC interesant
La drum, Renault Megane Estate se dovedeste confortabil, suspensia avand o imunitate admirabila la orice tip de drum. In aceeasi nota este setata si asistarea directiei, usoara in oras, dar fara capacitatea de a oferi un feedback la fel de bun pe drumurile sinuoase, ori cand se merge mai sportiv. Motorul turbo de 1,33 litri cu benzina, dezvolta 140 CP/5.000 rpm si 240 Nm/1.600 rpm, putand purta masina in ritm alert daca i se cere. In oras elasticitatea si momentul maxim obtinut la turatie joasa aduc liniste in functionare, alaturi de schimbari line ale transmsiei automate EDC7, cu doua ambreiaje.
Poate doar la plecarea de pe loc, cuplarea se face ceva cam brusc, mai ales comparativ cu o transmisie cu convertizor. Reaccelerarile se pot face relaxat fara a forta prea mult, doar din rezerva de cuplu a motorului. La fel si pe autostrada, ori pe drumurile nationale, cand se merge normal, fara excese sportive, EDC-ul face o treaba foarte buna. Insa nu mai este la aceeasi inaltime cand maresti ritmul, avand in vedere ca sunt situatii in care softul pare usor confuz si gandeste daca sa pastreze treapta si sa tureze motorul, ori sa o schimbe in sus si sa relaxee turatia.
O mica metamorfoza se mai poate obtine si prin intermediul sistemului Multi-Sense, cu modurile Eco, Comfort, Sport si My Sense, ce aduce anumite tente, fie de sportivitate, fie de confort, fie de „leneveala” si economie, in functie de selectia soferului. In ceea ce priveste dinamica, Megane Estate are un comportament sincer, ruliul si pierderea gripului facandu-se simtite cu suficient de mult timp inainte si fiind pentru ca soferul sa nu ajunga la manevre dramatice de corectie.
In ceea ce priveste consumul, pe autostrada, la 135 km/h pe cruise control, consumul s-a mediat la 7,5 l/100 km, iar poentru o deplasare la munte, incluszand autostrada si DN, mers in ritm normal spre alert, masina a consumat 7,2 l/100 km.
Concluzie
Una peste alta, pachetul TCe 140 EDC este unul cat se poate de competitiv, imbinand economia motorului, cu confortul transmisiei si tinuta de drum predictibila si sigura. In aceasta configuratie, Megane Estate este o masina placuta pe orice tip de drum, relaxanta in oras si capabila de croaziere lungi si odihnitoare. In echiparea Intens aduce in standard climatizare automata, instrumentar de bord digital si Easy Link, ambele cu display de 7 inci, Multi-Sense, geamuri si oglinzi cu reglaj electric, jante de 16 inci, senzori de lumina si ploaie, scaune frontale RS, senzori de parcare fata-spate, cruise control. Celeltate functii de asistenta sunt optionale, bifarea tuturor adaugand o suma de aproximativ 2.000 de euro. Un Megane Estate cu aceasta motorizare, in echioparea de baza, Zen si cu transmisie manuala cu sase trepte pornerste de la 20.800 euro.