Incep prin a va cere sa va amintiti momentul lansarii generatiei anterioare a modelului Seria 6 si sa va aduceti aminte cum erati fiecare dintre voi in vremurile in care acest model legendar aparea oficial pe strada. Era o adevarata revolutie de design, un model iubit sau urat, ce a nascut adevarate pasiuni in randul fanilor BMW. Dar fiecare dintre noi a evoluat intr-un fel sau altul, iar virtutile unui supercar actual difera la nivelul perceptiei noastre fata de acum 10 ani. Noul Seria 6 s-a adaptat evident acestor schimbari, si socheaza la fel de mult, insa nu prin design, ci prin capacitatea de frizare a perfectiunii in materie de creatie automobilistica.
Astazi coupe-ul suprem are alte valente. Perfectiunea nu sta numai in inovatie si revolutie in design, ci are foarte mult de-a face cu felul in care aceste elemente palpabile se transpun intr-o serie de sentimente supreme pentru posesor. Perfectiunea ia forma complexitatii in esenta, dar simplitatii in fapt.
Si clientul de masina de lux s-a schimbat mult in ultimii ani. Si nu din punct de vedere al valorilor de baza, ci din punctul de vedere al modului prin care sunt atinse si puse in lumina. Vorbesc in acest test mai mult despre aspirationalul ca stare de fapt a unei masini de lux perfecte. Mai mult despre modul in care clientul de Seria 6 ajunge sa se simta la volanul uneia dintre cele mai complete masini aflate acum pe piata, si mai putin despre analiza unor simple casete tehnice.
Aminteam mai sus de o noua stare de fapt a clientului de Seria 6. Si anume de acel sentiment de a conduce un model complet. Iar 650xi este poate cel mai complet model aflat acum pe piata. De ce?
Pentru ca este un BMW.
Si acest lucru spune multe despre pedigree-ul modelului. Nu o sa enumar valorile esentiale ale marcii, ci doar o sa remarc modul in care materializarea lor propulseaza noul Seria 6 in varful gamei produse de constructorul german. Rafinamentul cu care este livrat dinamismul pregnant al modelului impresioneaza pana si un posesor de Porsche. Da, uneori ai vrea senzatiile dintr-un Porsche, ai dori agresivitatea unui M5, ai vrea sunetul unui Maserati, insa parca si ceva din nobletea si confortul unui Seria 7, practicalitatea unui Seria 5, sau siguranta unui X5. 650xi este un BMW complet tocmai pentru ca mai mult ca oricare altul, are cate putin din toate aceste modele remarcabile.
Pentru ca este puternic.
650xi este propulsat de un V8 de 4,4 litri ce produce 407 CP. Sa nu uitam ca are nevoie de doar 4,8 secunde pentru a atinge prima suta de kilometri la ora. Ma voi opri aici cu datele tehnice, spuneam ca voi vorbi mai mult despre felul in care toate elementele masinii se transpun in stari unice pentru sofer. Sunetul V8-ului in accelerari in modul Sport+ peste 6000 rpm reprezinta singurul motiv pentru care ai decide sa nu te bucuri de rafinamentul sistemului audio Bang&Oluffsen. Da, poate consuma si 12 l/100 km, dar poate consuma si 24 l/100 km. In fond, ce mai conteaza? Raportul dintre agresivitatea cu care puterea este livrata intre cele 8 rapoarte ale cutiei de viteze si rapiditatea cu care acul rezervorului scade este intotdeauna supraunitar. La un asemenea nivel, e singura cifra care conteaza cu adevarat.
Pentru ca are tractiune integrala.
Ajungem iarasi la conceptul automobilului complet. Avem in piata putine cazuri de coupe-uri de lux echipate cu tractiune integrala. Si mai putine echipate cu motoare care au peste 350 CP. Plusul dat de tractiunea integrala in acest caz este unul simtitor, spre deosebire de o serie de conceptii gresite, nu stirbeste absolut deloc placerea condusului. Ba mai mult, dupa o perioada de acomodare cu masina, realizezi ca cele peste 2 tone si lungimea de peste 5 metri, nu reprezinta niciun impediment in calea obtinerii unui comportament dinamic exemplar. Subvirarea sau supravirarea exista la nivel teoretic, insa practic sistemul de tractiune integrala anuleaza mult din toate aceste comportamente deloc dezirabile.
Tractiunea spate are beneficiile ei in materie de placere a condusului, insa setarea sistemului de tractiune integrala xDrive ofera o permisivitate pentru derapaje scurte, dar controlate, ce aduc aminte de senzatiile traite intr-un model cu tractiune spate. Practic, avem atributele unui model complet si din acest punct de vedere. Fermitatea unei directii active completata de posibilitatea de selectare intre 4 moduri de rulare Confort +, Confort, Sport si Sport + face din noul 650xi un etalon in materie de placere a condusului in categoria sa. CL500 4Matic e singurul model comparabil, insa cei de la Mercedes pun mai mult accentul pe confort ca forma de obtinere a placerii.
Pentru ca este un coupe de lux.
Cresterea in dimensiuni fata de generatia anterioara nu s-a tradus prin sporirea simtitoare a spatiului interior. Noile scaune, introduse intial pe seria 6 cabrio, ofera posibilitatea multiplelor reglaje, pozitia la volan fiind un element definitoriu in obtinerea placerii condusului. S-a tot vorbit despre spatiul pentru pasagerii spate. Comparativ cu generatia anterioara, confortul pentru pasagerii spate a avut de suferit, din cauza formei noi a banchetei, ce ofera un oarecare disconfort pe distante medii si lungi pentru pasagerii de peste 1,70 m. Insa 650xi e un adevarat “driver’s car”, fiind totusi practic si pentru situatii in care e nevoie de deplasarea a 4 pasageri. Portbajajul de 460 de litri ofera destul spatiu pentru depozitare, avand in vedere ca vorbim de un coupe. Modalitatile de configurare a unui astfel de model sunt extreme de variate, insa nu recomandam achizitionarea unui Seria 6 coupe fara cateva dintre optiunile care il fac cu adevarat special. Una dintre acestea este revolutionarul sistem audio Bang&Olufsen, o optiune de aproximativ 5000 de euro care isi merita fiecare cent. Pielea ventilata Nappa, sistemul de tractiune integrala, directia activa, Head-Up-Display-ul sau pachetul M sunt alte cateva elemente care potenteaza placerea la volanul noului 650xi, desi maresc factura semnificativ. Insa revenim iarasi la raportul de mai devreme. E supraunitar si de aceasta data, deci merita!
Pentru ca merita din toate punctele de vedere.
Concluzia noastra la finalul celor 3 zile petrecute in compania noului 650xi are la baza tot feeling-ul. Tot senzatiile pe care le traiesti cand o conduci, cand o admiri, cand stii ca o detii. Are o discretie fascinanta, si pe buna dreptate urca in lupta cu modele cu care pana acum nu concura cu succes : Bentley Continental GT, Maserati Granturismo, Jaguar XK V8. Un salt calitativ, dar si un salt la capitolul pret. Pe buna dreptate te gandesti de multe ori cand esti dispus sa platesti peste 125.000 de euro daca sa iei tot un BMW sau sa treci la modelele amintite mai sus. Aceasta fost si intrebarea mai multor posesori de astfel de automobile, carora le-am prezentat noul 650xi: nu e cumva un salt mult prea mare pentru BMW? Nu e o competite mult prea grea cu astfel de modele? Raspunsul este : Da, e o competitive acerba, insa dupa ce ai ocazia sa mergi cu toate, ajungi la concluzia ca BMW 650xi este poate cel mai complet dintre aceste coupe-uri de lux. Si cand spui complet in acest segment, e clar ca sistemul de referinta are la baza o serie de valori orientate evident catre perfectiune. E 650xi un model perfect? E clar ca perfectiunea nu poate fi atinsa, insa numele 650xi rezoneaza mult cu acest concept dezirabil pentru industria auto.