Nu sunt multe cai de intors cand vine vorba despre segmentul compact si greii sai incontestabili care stau pe umerii lui Ford Focus si Volkswagen Golf. Totusi, aternativele sunt sanatoase si din ce in ce mai cautate intr-o societate contemporana care sufera de globalizare si in mod paradoxal cauta tot mai multe elemente de originalitate.
A fi oarecum original inseamna, in unele cazuri, sa ai o masina la care multimea s-a uitat mai putin. Un nou venit in acest joc este Toyota Auris, un model aflat la a doua generatie. Lansat in Romania, Auris incepe sa prinda pretentii odata cu maturizarea care in cazul noului model nu putea veni decat de la sine. Nu ne putem gandi inca la o masina care sa fie pe buzele si mai ales in mintile tuturor, dar tocmai din aceasta perspectiva de usoara inferioritate incearca Toyota Auris sa exploateze un cotlon de piata. Doar timpul va demonstra daca va reusi sau nu.
Motor
Am testat versiunea diesel de 1.4 litri D-4D cu 90 de cai putere. Puterea maxima a motorului este disponibila la 3800 rpm iar momentul maxim de 205 Nm este realizabil inca de la 1800 rpm. Propulsorul Toyota nu dezamageste in niciun fel fanii diesel-ului si da dovada de silentiozitatea specifica ultimelor generatii de propulsoare care functioneaza pe motorina. Unitatea cu 4 cilindri in linie impresioneaza, daca este sa ne gandim la 90 de cai putere, prin agilitatea oferita la aceasta categorie de putere, aportul cuplului maxim fiind decisiv la feelingul pozitiv transmis atunci cand masina pleaca de la semafor. Desigur, la drum lung, Auris isi pierde din caracterul vioi si se aseaza cuminte pentru o calatorie mai degraba confortabila si economica.
Cuplat la o cutie manuala cu sase rapoarte, motorul raspunde foarte bine pe primele trepte si se cuminteste odata ce inaintezi in rapoarte. Daca un 1.4 diesel nu poate oferi satisfactii pentru cei care cauta performanta, cutia este cu adevarat incantatoare pentru oricine. Precizia cu care schimba si cursa perfecta a schimbatorului ofera satisfactie deplina celui aflat la volan.
Daca pedala de acceleratie este abuzata, consumul urban va trece usor peste 8 litri la 100 km, insa un sofer moderat se va descurca perfect intr-un oras aglomerat cu un consum de 6,4 litri la 100 km. Sigur, este inca mult peste cei 5.0 litri anuntati oficial de constructor. In afara oraselor, consumul oficial este de 3,7 litri la 100 km, iar media inregistrata de noi pe 100 km s-a situat la 5,0 litri, in conditiile in care am rulat la o viteza de croaziera de 110 km/h.
Dinamica & Comportament
In materie de performante, noul Auris diesel 1.4 D-4D se poate lauda cu un timp de acceleratie de la 0 la 100 km/h de 12,5 secunde si o viteza maxima de 180 km/h. Sunt performante normale avand vedere caracteristicile tehnice pe care modelul le are. Realitatea este ca Toyota nu a incercat sa faca din Auris un vehicul de performanta ci unul bazat pe eficienta. Dinamica lui Toyota Auris nu dezamageste insa este in mod evident subordonata confortului.
Pasagerii lui Auris nu au voie sa resimta socurile soselor iar orice suprafata de drum asfaltat va trebui petrecuta in liniste. Suspensia este setata in mod special pentru acest aspect de baza, un fel de semnatura a modelului nipon. Cu toate acestea, Auris se comporta bine pe viraje iar ruliul nu se face simtit decat atunci cand se forteaza nota. Cand vine vorba despre viraje, nu acelasi lucru se poate spune si despre directie, care sufera la capitolul precizie, dar care devine foarte placuta intr-un trafic urban aglomerat.
Tinuta de drum a modelului construit de Toyota in mod special pentru clientii europeni nu este orientata catre iubitorii unui sofat sportiv, fiind subordonata confortului cautat de soferii mai linistiti, asa cum se preteaza aproape orice cumparator al unui diesel de 1.4 litri.
Design
[widgetkit id=30]Noua generatie a modelului Auris a facut un pas inainte la acest capitol. Monotonie si spiritul conservator au disparut iar in prim-plan am descoperit o masina atractiva, mai ales daca o privim din fata. Bara masiva, blocurile optice alungite si capota care descrie un V ne-ar putea aminti de un Alfa Romeo iar daca n-am avea acel spate un pic prea ciudat pentru gusturile estetice ale publicului european, lucrurile ar sta si mai bine.
Agresivitatea si mai ales fluiditatea cu care se imbina elementele partii frontale este completata de unghiurile drepte ale posteriorului si forma usor futurista. Designerii n-au mai mers deloc la sigur, au riscat si au castigat o masina frumoasa. Asa cum Akio Toyoda, CEO Toyota, a cerut in urma cu ceva timp un limbaj de design mult mai atractiv, Auris pare sa fi indeplinit dorinta celui care se trage direct din fondatorul companiei.
Interior
Daca privim in clasa compacta, cred ca Toyota Auris are cel mai ciudat interior. Asa cum japonezii ne-au obisnuit, exceleaza la capitolul ergonomie dar o cam dau in bara cand vine vorba despre conturarea unor forme placute vederii. Intr-un fel, interiorul ne aduce aminte de designul vechii generatii, prin raceala si neatractivitatea lui. Din acest punct de vedere, Auris pare mai degraba o masina de pensionari. Dincolo de acest aspect, cel al formei, calitatea nu lasa de dorit.
Chiar daca nu sunt folosite cele mai calde materiale, nivelul calitativ se simte iar perfectiunea finisajelor nu poate fi pusa la indoiala. In plus, usurinta cu care se pot accesa comenzile si confortul specific marcii Toyota cand vine vorba despre afisarea informatiilor schimba senzatia oferita de calitatea designului interior.
Daca nu ai pretentii stilistice, habitaclul se ridica la un nivel bun, chiar daca spatiul interior nu este tocmai la cele mai inalte valori din segment. Scaunele ofera relaxare la drum lung, insa bancheta din spate nu este tocmai ceea ce trebuie cand vine vorba despre trei pasageri adulti plecati intr-o calatorie lunga. Portbagajul este mai mic decat ne-am fi asteptat si ofera doar 360 de litri.
Concluzie
Noul Auris a castigat un plus evident la capitolul design exterior dar n-a reusit sa aduca un habitaclu atractiv pentru clientela tanara. Sub capota, cand vine vorba despre Toyota sunt putine lucruri de comentat, motorizarile primului producator auto la nivel mondial fiind mai mult decat satisfacatoare.
Realitatea e ca nu stii exact de unde sa apuci aceasta masina iar smecheria este sa o iei asa cum e. Dupa ce se trage linie, se poate spune ca am intalnit un vehicul corect, aflat in progres evident, dar necopt pentru pretentioasa clientela europeana. In ceea ce priveste pretul, Auris pleaca de la 15.994 euro cu TVA si ajunge in jurul cifrei de 18.000 euro cu TVA cand vine despre diesel-ul de 1.4 litri si 90 de cai putere.