Teste

Influencerul – Test Nissan Juke 1.0 DIG-T

De 7 februarie 2021No Comments
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Daca in 2010, cand s-a lansat prima generatie Nissan Juke, ar fi existat termenul de influencer, cu siguranta ca modelul japonez ar fi avut un astfel de statut. De atunci s-au schimbat multe, iar in prezent aproape ca nu exista constructor auto care sa nu aibe in gama un crossover de segment B.

Juke a fost creat cu viziune, atat din punct de vedere conceptual, cat si al designului. 10 ani pentru o generatie este mult in momentul de fata, iar faceliftul pe care l-a avut modelul anterior a fost unul domol. Insa Juke a continuat sa faca volume de vanzari, fiind ales de peste 1 milion de clienti.

Mai matur, dar la fel de special

Unul dintre atuurile generatiei precedente a fost designul, iar noul Juke continua saga estetica, in cheie moderna, adaptata actualului limbaj al marcii. Insa elementele principale au ramas, precum manerele ascunse ale portierelor spate, farurile pozitionate sus, alaturi de blocurile optice rotunde de dimensiuni mari, nervurile proeminente ale aripilor si bandourile negre de jur-imprejurul caroseriei.

Referitor la faruri, de la volanul vechiului model puteam vedea proeminentele acestora, luminate noaptea, care urcau pana sus pe aripa, iar acea senzatie era cu totul particulara. La noul Juke, farurile au devenit mai subtiri si nu mai interfereaza cu campul vizual al soferului. Dar acum folosesc tehnologie full LED (inclsiv stopuri si proiectoare de ceata LED). 

Folosirea platformei CMF-B, a Aliantei Renault-Nissan-Mitsubishi, a adus cu sine o crestere dimensionala, de 7,5 cm in lungime, 3,5 cm in latime si, o diferenta importanta, de 11 cm in cazul ampatamentului. Acest lucru se simte cel mai bine pe bancheta, unde pasagerii din spate au spatiu vizibil mai generos si conditii mai bune pentru a calatori si pe distante lungi. Portbagajul a crescut spectaculos, cu 171 de litri, pana la un total de 422 litri, are podea dubla si forma regulata. Este cu totul altceva comparativ cu vechiul model, la care trebuia sa fii foarte cumpatat cand iti pregateai bagajele pentru o iesire de weekend. 

Habitaclu reinterpretat modern

Noul Juke a pastrat ideea stilistica a schimbatorului de viteze pozitionat relativ sus, pe tunelul central, intr-un suport circular. Au fost preluate integral de la vechea generatie butoanele pentru deschiderea geamurilor si inchiderea centralizata, respectiv manetele din stanga si dreapta volanului (care au fost rotunjite la extreme). Altfel, ergonomia a castigat, butoanele pentru reglarea oglinzilor retrovizoare au fost aduse pe panoul portierei si nu mai trebuie sa intinzi mana dupa ele pe plansa de bord. 

Digitalizarea a insemnat eliminarea vechilor ceasuri de bord, cu fonturi cam mici si inghesuite, pentru a avea acum un instrumentar aerisit, ce inglobeaza ecranul de 7 inci al computerului de bord. Tableta centrala de 8 inci a sistemului Nissan Connect reuneste toate functiile masinii, cu exceptia climatizarii, care are interfata separata.

Din punct de vedere al utilizatorului, tableta are si butoane fizice pentru meniurile principale, grafica este reusita, insa eu am experimentat de cateva ori intarzieri in raspuns pe partea tactila. Sistemul de climtatizare automat monozona nu are prevazute si guri de aeriasire pentru pasagerii din spate. Acestia au insa la dispozitie un port USB, iar in fata mai este prevazut inca unul. 

Calitatea materialelor a crescut, pe plansa de bord, in zona de contact, fiind aplicata piele ecologica. Mi-a placut faptul ca Nissan a avut grija sa proiecteze locuri de depozitare reale, nu doar sa le bifeze pe hartie. Iar acest lucru inseamna, pe langa cele doua locasuri de sticle dintre scaune, buzunare incapatoare in usi si o cotiera centrala spatioasa. Adaugata si inaltimea interioara superioara unui hatchback, Juke ofera senzatia unei masini mai mari decat cei 4,21 metri lungime ai sai. 

Echiparea de fata, N-Connecta (22.380 euro, TVA inclus) ofera in standard echipamentele pe care le-am nominalizat mai sus, la care se adauga frana de stationare electrica, selector D-MODE (Eco, Normal si Sport), conectivitate Android Auto si Apple Carplay, cruise control si limitator de viteza, keyless, sistem de franare de urgenta cu recunoasterea pietonilor si biciclistilor, asistent faza lunga, sistem de interventie si avertizare la parasirea benzii, recunoasterea indicatoare rutiere, camera video spate si senzori de parcare posteriori.
Aceste doua dotari din urma sunt bineveninte, avand in vedere ca montantii C relativ grosi si linia ascendenta a geamurilor rapesc grade bunicele din vizibilitate inspre treimea spate.

O singura motorizare disponibila

Juke a renuntat complet la diesel, iar in acest moment singurul motor disponibil este cel de 999 cmc turbo, care dezvolta 117 CP la 5.250 rpm si 180 Nm la 1.750 rpm. Poate fi cuplat la o transmisie automata cu doua ambreiaje sau la o manuala cu sase trepte, ca si in cazul modelulului testat. Usor trepidanti la rece si in faza de repornire a sistemului Start/Stop, cei trei cilindri devin apoi liniari si lucreaza placut, avand suflu iunteresant dupa 2.000 rpm si pana inspre 5.000 rpm.

Spun dupa 2.000 rpm, deoarece sub aceasta valoare, exista o intarziere vizibila in raspuns la o solicitare brusca. Insistat asupra acceleratiei si alegand raportul just al cutiei, Juke are o vivacitate placuta, complice fiind si masa proprie de 1,2 tone. Cat despre consum, acesta depinde destul de mult de stilul de condus. In oras se poate merge cu 7,5 l/100 km, dar si cu 10,5 l/100 km. in afara orasului valorile sunt bune, chiar daca se merge sustinut.

Pentru un parcurs de aproximativ 210 km, cu 100 km de autostrada, unde am mers cu 130 km/h (putin suh 3.000 rpm) si drumuri nationale parcurse alert, consumul a fost de 7,6 l/100 km. In cazul in care se merge interurban, fara autostrada se poate cobora pana spre 5 l/100 km.

Cu o pozitie de condus superioara vechiului model din punct de vedere al reglajelor (volanul se poate ajusta si in adancime si pe inaltime) si scaune tip scoica neasteptat de confortabile (reglajul spatarului este de tip clicket, nu la fel de precis ca in cazul unui buton rotativ) te simti ca la volanul unei masini mai puternice de 117 CP. Este si senzatia data de schimbatorul de viteze asemanator cu al unor masini sport, cu timonerie precisa, chiar daca rapoartele nu sunt tocmai scurte. In modul Sport, raspunsul masinii se mai ascute, in special raspunsul motorului, diferentele fiind clar sesizabile comparativ cu modul Normal, ca sa nu mai zic de Eco. 

Cu jante de 17 inci in standard si anvelope 215/60, suspensia se descurca si cu suprafete mai stricate, in vreme ce garda la sol de 17,2 cm este indeajuns de mare pentru abordarea in liniste a bordurilor sau, alaturi de ungiurile de atac/degajare de 21, respectiv 34 de grade, a unor denivelari in afara asfaltului. Pentru ca este un crossover urban, directia a fost setata in zona de confort, cu asistare generoasa la viteze mici si cu un feedback decent in regim sportiv. 

Reteta infailibila

Nissan Juke continua ceea ce prima generatie a facut. Sa fie un crossover cu personalitate puternica, distractiv de condus si cu vino-ncoa. Sigur, concurenta a devenit mai puternica si diversificata astazi, decat in urma cu 11 ani, insa numele Juke si continuitatea stilului sunt elemente cheie in reteta de succes Nissan.

Dotat foarte bine in standard si cu valente net superioare de habitabilitate si confort, Juke are un potential foarte bun pe piata, iar transmisia automata cu doua ambreiaje (ce ia locul vechiului CVT) este binevenita si cu siguranta va fi aleasa de multi clienti. Singurul capitol unde trebuie sa se fortifice este partea de motorizari.

Cu doar un singur propulsor in oferta si fara electrificare (sa ne amintim ca prima generatie avea si versiuni 4×4 de 190 CP, dar si sportivul Nismo de 200 CP), Nissan Juke nu are cum sa aibe alternative pentru clientii care isi doresc mai mult. Alianta are insa destule solutii, inclusiv PHEV, destinate platformei CMF-B, asa ca nu este exclus sa vedem in viitorul apropiat un Juke mai puternic sau electrificat.

Share