Teste

Intalnire de gradul III – Test cu Mazda RX-8

De 8 iulie 2012No Comments

Cu o inima care bate diferit, Mazda RX-8 nu se deosebeste esential de semenii sai de pe piata auto. In curand se face un an de cand Mazda anunta ca va pune capat unei legende. In data de 23 august 2011 producatorul nipon lua decizia de a opri productia masinii cu motor rotativ – Mazda RX-8.

Pana nu demult masinile obisnuiau sa aiba un motor cu patru sau mai multi cilindri. Mai putin unul singur iar numele lui a stranit de multe ori mirarea, uimirea si nu in ultimul rand fascinatia. Mazda RX-8 a fost singurul model care a stat impotriva curentului, o incapatanare solitara pentru Wankel. Cateva exemplare au reusit sa-si continue existenta in showroom-urile unor dealeri iar unul dintre ele a ajuns in mainile echipei Voom.ro. Decizia de incheia un capitol unic in istoria auto a fost privita cu tristete chiar si de iubitorii lumii auto care nu erau fanii motorului rotativ, recunoscand la finalul unei vieti mai putin obisnuite curajul si nebunia care au caracterizat istoria lui RX-8.

Motor – Rotativ

Este nevoie de o adevarata expertiza in cultura motoarelor auto pentru a intelege cum functioneaza cu adevarat un motor cu clindru rotativ. Vom trece peste explicatii de ordin ingineresc si vom preciza doar ca RX-8 este prevazut cu un motor Renessis cu 2 rotoare, fiecare cu capacitate cilindrica de 645 cmc. Astfel capacitatea totala a motorului ajunge undeva la 1.300 cmc insa echivalenta ei in lumea unui propulsor termic traditional- de tip otto- este dublata. Asta pentru ca motorul rotativ- cunoscut ca motorul Wankel- are un ciclu de combustie la fiecare rotatie, si nu doua precum propulsoarele clasice.

Datele tehnice n-ar trebuie sa ne sperie pentru ca RX-8 se impune prin cei 231 cai putere, disponibili la 8.200 rpm, si cuplul maxim de 211 Nm, realizabil la 5.500 rpm.

Nimic din ceea ce este Mazda RX-8 nu poate sa se ridice peste minunea motorului cu cilindru rotativ. Este motivul pentru care modelul a stranit atata fascinatie in randurile posesorilor dar mai ales printre fanii unei tehnologii prea putin dezvoltate. Iar miracolul incepe odata cu inaintarea in ture, pentru ca Wankel stie sa mearga catre cele mai inalte culmi ale rotatiilor pe minut, ajungand pana la peste 8.000 rpm. In acelasi timp cu turatia incredibila, coloana sonora este mai mult decat incantatoare. Mazda RX-8 a fost si poate mai este o masina emotionala, iar zgomotul curat si aprins al motorului confirma din plin acest lucru. Lucrurile cu adevarat importante se intampla la turatii inalte, motorul neavand deloc panas pe primele mii de ture. La comanda unui Wankel trebuie sa apesi pedala de acceleratie pentru a trai adevarata experienta RX-8. Senzatia de masina desprinsa de pe circuit ti-o ofera indata si cutia manuala cu 6 trepte. Timoneria extrem de precisa, cursa scurta a schimbatorului, sunetul cuplajului din cutie se alatura ca intr-o simfonie raspunsului uimitor pe care motorul ti-l ofera de la 5500 rpm in sus. Este  un privilegiu sa conduci un Wankel, doar si pentru faptul ca nu sunt multi pe lumea asta care au avut prilejul sa o faca. Senzatia de masina sport facuta mai degraba pentru circuit, oferita de comportamentul blocului tehnic, este sporita in momentul in care ne uitam in portbagajul vehiculului si observam bidonul de ulei de motor. Pentru ca nu este o legenda ca RX-8 consuma ulei pe paine, insa cui ii pasa? Cine poate sa se mai gandeasca ca nivelul de combustibil din rezervor se duce cu repeziciunea unui 15-20 litri in mediul urban, optional dupa modul in care o turezi, sau ca nivelul consumului mixt ajunge undeva la 12 litri la 100 km?!

Dinamica & Comportament

De la 0 la 100 km/h are nevoie doar de 6,4 secunde iar pana la viteza maxima de constructie acul turometrului va parcurge 234 unitati. Nu cifrele spun povestea lui RX-8, ci senzatiile pe care le ofera o masina parca gandita pentru nebunia driftingului la japonezi. Modelul cu tractiune spate o avea unele probleme mai mari sau mai mici de fiabilitate insa este demential cand vine vorba despre comportamentul sau. Fiecare centimetru cu Mazda RX-8 se transforma in emotie, iar tractiunea spate pe care o ofera este un motiv pentru care toate masinile ar trebui sa o posede.

Diferenta este facuta de doua aspecte. Unul ar fi directia pentru care cuvantul precis pare prea putin. Al doilea este suspensia geniala, care nu cunoaste nicio indoiala in momentul in care soferul ia virajul in piept. Modelul sta senzational pe drumurile virajate, chiar daca in unele momente nivelul de distractie devine usor periculos, cand caracterul supravirator al unei tractiuni spate isi spune cuvantul. Cu o tinuta de drum de invidiat, Mazda RX-8 este un etalon in domeniu, o masina care fara nicio indoiala va supravietui macar prin expertiza inginereasca de care da dovada. Asta doar pentru viitoarele modele Mazda.

Principalele functii de comanda – pedalierul, volanul si schimbatorul – iti ofera pentru cateva momente senzatia de pilot, un gand fals de altfel, insa raspunsul perfect al vehiculului nu intalneste prea multe similaritati nici macar printre masinile traditional sportive. Mazda RX-8 are calitatea de a oferi senzatia unica a mecanicii pure, datorita dinamicii extraordinare pe care o poseda. Stabilitatea ei la drum intins, caracterul jucaus din viraje si raspunsul exact al directiei sunt cateva motive pentru care povestea ar fi trebuit sa mearga mai departe.

Design – Zoom-Zoom demential

Daca filosofia de design Zoom-Zoom ar cunoaste maximum sau, aceasta ar trebui sa fie RX-8. Masina nu descrie estetica unei masini, ci a unui prototip iar calitatea lui de floare rara pentru parcul auto din intreaga lume ii confera un interes deosebit din partea privitorului de pe margine. Este o incatare sa-i privesti robustetea aceasta fluida care mai are si darul de a configura o imagine stilistica superioara. Kit-ul sport este vizbil din orice unghi gratie spoilerul fata gigant, blocurilor optice marca inregistrata Mazda, jantelor uriase, pragurilor laterale sau eleronului spate. Adevarul este ca masina arata senzational si din spate si din fata si din lateral, prin liniile sale musculoase, nervurile capotei, forma aerodinamica si toata detaliile de design. Spuneam ca are o calitate speciala- aceea de a fi rara – motiv care face privitorul sa amuteasca la vederea ei. De fiecare data pare ca o aparitie prea scurta si prea incantatoare pentru a o intelege in totalitate, o tema a misterului ce se regaseste in frumos.

Interior

Daca vrem sa coboram cu picioarele pe pamant, Mazda RX-8 nu prea ne lasa, iar singurul lucru pe care il putem face este sa coboram cu picioarele pe podeaua modelului nipon. Designerii si inginerii japonezi parca au vrut sa ofere tot ce e mai rar in lumea asta intr-un singur loc – RX8. De aceea lipsa stalpului B si deschiderea centrala a usilor spate par desprinse dintr-o alta lume. Desi are un panou de bord aglomerat, relativ complicat, RX-8 nu te lasa sa pleci cu aceasta senzatie. Semn ca ergonomia se invata in primele clase in scoala japoneza. Turometrul gigant domina peisajul si ne aduce aminte de motorul rotativ si multele lui turatii. Ceasurile de bord si consola centrala pavata cu plastic glossy respecta limita de modernitate pe care i-o putem cere unui automobil contemporan, insa doar atat.

Habitaclul este simplu, asa cum ii sta bine unei masini sport, usor claustrofobic din cauza acoperisului care se apropie de cap dar si a parbrizului destul de mic. Cu toate acestea am avut loc si sustinere laterala mai mult de cat necesare in scaunele Recaro cu care era prevazuta masina.

Tapiteria tabacita de pe scaune care-ti da senzatia gecii de piele vechi de cateva decenii devine o incantare cand te atasezi de ea, odata ce ai pus mainile pe volan. Chiar si cand nu conduci, te trezesti ca mangai volanul pentru senzatia simpla si atat de placuta pe care ti-o ofera materialul. Daca ar fi sa aducem o critica serioasa interiorului, nu este legata neaparat de spatiul interior dedicat unui numar de patru persoane, care se prezinta in limite decente, ci mai ales plasticului tare desprins parca din calitatea interioarelor cu care ne-au obisnuit masinile americane. Portbagajul se situeaza in limitele decente ale unui volum de 290 litri.

Concluzie

Mazda RX-8 este o masina controversata, insa respectata. Spuneam de la inceput ca pana si criticii acestui model au varsat o lacrima la despartirea de un mit. Marca japoneza este condamnabila pentru ca a renuntat la un principiu, de care s-a agatat cu atata darzenie pana acum, impotriva tuturor calculelor. Continuatorul tehnologiei Wankel ne apare astazi, in zilele in care se pregateste sa devina piesa de muzeu, ca un adevarat extraterestru descoperit cu mirare de pamanteni.

 

Functioneaza la fel ca celelalte masini, se bazeaza pe aceleasi principii, doar ca evolutia a cunoscut alte cai. In cazul lui RX-8, motorul rotativ face diferenta. Pentru unii in plus, pentru altii in minus. Modelul mai poate fi achizitionat ca masina second-hand cu zero kilometri pentru ca legislatia europeana interzice vanzarea unor masini noi cu norme de poluare Euro IV. Acest lucru ar costa un client in Romania cateva mii de euro doar la inmatriculare, pe langa adaugandu-se pretul de 36.177 euro cu TVA.

Share

Leave a Reply

eighteen − 6 =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373