Există un loc în Franţa care se numeşte Mont-Saint-Michel. Vin mulţi la stânca aceasta de granit înconjurată sau nu de apele mării peste care cetăţenii mai vechi ai Regatului Franţei au pus un castel, de fapt e o mănăstire fortificată. Alţi cetăţeni, mai noi , probabil republicani, au ridicat şi ei câteva vile în care locuiesc 41 de oameni. Toţi săteni. Din Mont-Saint-Michel faci câteva sute de paşi prin nisip şi ajungi în Bretania franceză.
Asta la reflux, căci la flux Mont-Saint-Michel este înconjurat de ape. Fortificaţia a fost singura palmă de pământ francez care n-a putut fi cucerită de britanici în istoria Războiului de 100 ani şi este acum locul din lume din care poţi vedea cel mai bine mareea şi tot ceea ce lasă ea în urmă. Localnicii de aici trăiesc bine, ies la reflux şi adună cu mâna fructele de mare pe care le distribuie la restaurantele din zonă, care prosperă şi ele de pe urmă milioanelor de turişti care vin anual să vadă minunăţia. Totul pleacă şi totul se întoarce la Mont-Saint-Michel.
Dacă tot am început cu o poveste franceză, să continuăm cu alta: Renault şi anii săi de reflux cu Laguna, anii în care francezii au dat, dar puţini au vrut să ia. Era şi timpul ca Fortuna să le surâdă din nou celor de la Renault pe partea aceasta şi aşa cum fluxul înconjoară Mont-Saint-Michel, tot aşa lumea s-a adunat buluc în jurul noului Talisman, maşina franţuzească cu pretenţii nemţeşti.
Motor
Renault Talisman oferă trei motorizări diesel şi una pe benzină. Pentru cei care doresc un motor frugal au la îndemână credinciosul 1.5 dCi. Pentru un plus de cai putere şi mai multă actualitate, Renault vine cu acest nou 1.6 dCi, disponibil fie cu 130, fie cu 160 cai putere. Pentru fanii benzinei, ceea ce vă recomandăm şi dumneavoastră, ar fi motorul 1.6 Tce cu 200 cai putere. Vi-l recomandăm pe aceasta tocmai pentru că ne-am nimerit în compania lui şi n-a fost deloc rău. Nu poate fi un secret, acum că am enumerat motorizările noului sedan francez, că Talisman 1.6 TCe este şi cel mai rapid dintre toate toate Talisman-urile.
Cu 200 cai putere, disponibili în totalitate la 6.000 rpm, şi un cuplu maxim de 260 Nm, realizabil la 2000 rpm, motorizarea pe benzină este ideală pentru cei aflaţi în căutarea unui sedan de performanţa. Motorul dă dovadă de elasticitate şi agerime chiar de pe primele turaţii, însă răspunsul lui este condiţionat în mod primordial de modul de rulare. Selectaţi Sport şi veţi vedea despre ce este vorba! Însoţit doar de o cutie automată cu dublu ambreiaj –EDC -, aceasta motorizare ar putea să nu convingă din prima publicul conservator de pe la noi, mai puţin familiarizat cu automatele. Dincolo de discuţii de altfel subiective, decizia Renault este cea justă. Cutia cu 7 trepte are o şi o hibă, pe care n-ai cum să nu o sesizezi atunci când viteza se află în retrogradare, un delay cu care e bine să te împaci. În funcţie de sistemul Multisens, care oferă 5+1 moduri de rulare, va fi şi răspunsul dinamic al EDC-ului, care scoate untul din motor pe Sport şi care aproape că închide reactoarele pe modul Efficiency.
Benzină, 200 de cai, sedan mare, la ce ne putem aştepta de la consum? Renault prezintă în fişa tehnica un consum urban de 7,5 litri la 100 km şi unul extra-urban de 4,6 litri.
În cadrul testului nostru, am reuşit să scoatem în oraş o medie de 8,3 litri la 100 km, folosind alternativ şi modul de rulare Sport, despre care nu mai e nevoie să zicem că este cel mai mâncăcios. În afara oraşului, este destul de greu de te apropii la un consum de 5 litri la 100 km, pentru că maşina cere mai mult decât un şofer liniştit, calm, pensionar. Cu toate acestea, dacă nu se exagerează, se poate ajunge la o medie de 6,5 litri la 100 km, fără să facem eforturi de eficientizare a consumului. Cu alte cuvinte, se pare că benzinarul poate şi mai bine.
Dinamica & Comportament
Noul Renault Talisman 1.6 TCe cu 200 CP accelerează de la 0 la 100 km/h în 7,6 secunde şi are o viteză maximă de construcţie de 237 km/h. Sunt valori excelente pentru un sedan şi chiar pentru un sedan de la care se caută performanţă, desigur, fără să intrăm în zona sedanurilor premium.
În ceea ce priveşte comportamentul maşinii, merită să precizăm din capul locului că lucrurile diferă în funcţie de opţiunea modului de rulare. De la Efficiency la Sport, Talismanul acesta pare să fie două maşini diferite. Dar indiferent de opţiunea de rulare, care mai cuprinde Eco, Comfort, Individual sau Normal, sau de numărul de cai putere, noul Talisman este un sedan al confortului în esenţa sa. Suspensia modelului este setată pentru a o oferi confort, pentru a elimina neplăcerile pe care drumurile valonate de pe la noi le-ar putea cauza. Apropo de drumurile de la noi, Talisman rămâne un concept occidental, care nu poate face faţă gropilor şi denivelărilor grosolane. Suspensia orientată către confort nu este tocmai ideală când linia drumului este descrisă de viraje, moment în care apare un ruliu uşor neplăcut.
Într-un fel, Renault a oferit un sedan confortabil, cu un motor performant şi o dinamică cuminte. Direcţia este mai tare sau mai moale în funcţie de modul de rulare iar sistemul 4Control oferă un plus bine-venit oricărui şofer, care va simţi cum maşina virează şi cu rotile din spate. 4Control virează rotile din spate până la 3,5 grade în aceeaşi direcţie cu rotile din faţă sau în direcţie inversă în funcţie de ceea ce are nevoie vehiculul pentru a-şi păstra trasa ideală.
Design
Cu fiecare generaţie, Renault pare să devină tot mai bun la capitolul design. Noua generaţie condusă de Laurens van den Acker este una excepţională dacă ne gândim mai ales la Talisman. Sedanul franţuzesc este o reuşită în sine, dar este şi o încununare a muncii estetice începute cu noul Megane. Trăim într-o epocă în care nu mai există maşini originale, dar totuşi Talisman oferă ceva ce deocamdată este doar al său – configuraţia LED-urilor. Dincolo de aceste detalii, în care merită să remarcăm grila şi capota îmbinate perfect, spatele uşor curbat care exprimă eleganţa sau linia coborâtă a acoperişului, forma generală este cea care face din Talisman unul dintre cele mai frumoase sedanuri din actualul peisaj auto.
Interior
Renault face de câţiva ani buni maşini cu interioare mult peste nivelul de preţ al automobilului. Este un fel de plus gândit să atragă cât mai mulţi clienţi şi a fost o strategie bine-venită pentru păstrarea cotei de piaţă. Dar interiorul lui Talisman nu este tocmai la fel. Este şi mai mult. Pe cât de atrăgătoare este maşina la exterior, pe atât mai mult vei fi cucerit odată ce paşeşti la interior. Aici Talisman devine maşina pe care vrei să o cumperi, dacă te afli, să zicem, în căutarea vreunui sedan. E de ajuns să inspiri adânc şi să te laşi cufundat în moalele scaunului, să treci mâna peste pielea volanului ca într-o mângâiere pe care toţi şoferii o dau afectiv maşinilor lor.
E suficient să palpezi plasticul moale al planşei de bord, să te bucuri tactil chiar şi de calitatea corectă a suprafeţelor care nu sunt la vedere, să mai treci o ultimă dată peste inserţia de lemn din bord. Era destul. Era destul cu butonul de start, cu display-ul central masiv, orientat pe verticală, cu volanul în trei spiţe şi baza plată şi comenzile de pe el puse parcă instinctiv. Dar pentru Renault n-a fost. Au plusat cu scaune ce oferă o susţinere excelentă şi care vin însoţite chiar şi de o funcţie de masaj pentru nivelul de echipare Aut Intens. Renault a reuşit să facă din cabina lui Talisman o atmosferă premium, fără ca această maşină să fie una premium. Culmea e că nu lipsesc spaţiile de depozitare elementare, de bun simţ, iar accesul în zona butonului de comandă pentru display este perfect dacă nu obişnuieşti să-ţi bagi scaunul prea în volan. Şi mai important este că sedanul oferă un spaţiu interior care poate mulţumi fără probleme cinci pasageri şi un portbagaj cu un volum de 515 litri. E mai mult decât suficient.
Concluzie
Renault Talisman este cea mai reuşită maşină a francezilor din ultimele decenii. Talisman rămâne în esenţă un Renault, dar calcă apăsat în zona maşinilor germane. Culmea e că francezii au încercat să se întreacă pe sine, să ofere şi mai mult, şi mai mult. Şi oferă, deocamdată ca pe o promisiune, şi mirajul fiabilităţii. Dar asta va rămâne de văzut. În versiunea standard, noul Renault Talisman are un preţ de pornire de 21.800 de euro cu toate taxele incluse. Pentru versiunea testată de noi, preţul creşte considerabil, ajungând la 29.900 euro cu TVA.