TesteElectric

Jazz in ritmuri de hibrid – Test Honda Jazz e:HEV

De 6 decembrie 2020ianuarie 12th, 2021No Comments
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Dintotdeauna, Honda Jazz a fost un model mai altfel in clasa B. Da, nu a avut un design care sa atraga tinerii precum o floare galbena albinele, dar a fost atat de bine realizata, incat a atras clienti care cochetau cu segmentul compact. Jazz a venit mereu cu un spatiu interior urias, aproape imposibil de imaginat de la o masina in limita a 4 metri lungime, cu scaune spate tip cinematograf, care fac loc pana si unei mici biciclete nedemontate.

Un mic monovolum, cu o suprafata vitrata enorma, care se conduce in oras cu aceeasi usurinta ca si cum ai spune “Jazz”. Sigur, nu a fost niciodata in topurile de vanzari europene, alaturi de Corsa, Clio sau Polo, pentru ca Honda Jazz a fost intotdeauna o masina dotata cu mult peste ceea ce ofera concurenta ei si, de aici, a insemnat un pret de achizitie mare comparativ cu modelele enumerate mai sus. 

Cine si-a cumparat un Jazz din generatiile trecute s-a bucurat de o fiabilitate incredibila. Chiar vorbeam deunazi cu unul dintre mecanicii mei si imi spunea ca daca toti clientii lui ar avea Honda, probabil ca ar da faliment. Pe de alta parte, la o simpla privire pe cel mai mare website dedicat masinilor second hand din Europa, se poate vedea cat de bine isi mentine pretul un Jazz, dupa ani si ani de zile.

Cu cea de-a patra generatie, prezenta in acest test, Jazz o ia din nou inaintea vremurilor si propune exclusiv o motorizare hibrid, dar si un sistem nou de infotainment, cu care spera sa atraga si clientii mai tineri. Designul de mic monovolum s-a pastrat, asa ca nici acum Jazz nu poate concura cu modele precum Peugeot 208, spre exemplu, la capitolul cool factor. Dar linia exterioara, cu montantii A si C sectionati de mici triunghiuri vitrate, capota scurta, desenata la acelasi unghi cu parbrizul si farurile expresive arata modern si fresh.

Grupurile optice cu LED, asistentul de faza lunga si jantele de aliaj (15 inci la echiparea de baza, Elegance si 16 inci la topul Executive) sunt in dotarea de serie, care, asa cum spuneam mai sus, este mai buna chiar decat a unor modele de segment C.

Solutii interesante la tot pasul

Primul contact pe care l-am avut cu noua Honda Jazz mi-a confirmat grija pentru detalii pe care au avut-o proiectantii, pentru ca este acea senzatia ca masina provine dintr-o clasa superioara. Usile se inchid super elegant, fara nici un efort, fara sa le trantesc prea tare, cu un zgomot infundat si placut. Mai mult, la urcare sunt intampinat de un jingle sonor de intampinare. Sunt detalii care nu au cum sa treaca neobservate. Pana si covorasele prinse cu clipsuri arata ca inginerii au vrut ca totul sa fie si sa stea la locul lui.

De altfel, totul este asamblat cu mare grija, fara lufturi neatente intre elemente. Plasticele raman insa tari, absolut toate, inclusiv la partea superioara a plansei de bord. Din fericire, atentia este cumva abatuta de la aceasta realitate prin folosirea unor aplicatii de piele eco pe usi, cotiera centrala, capacul torpedoului superior, in spatele volanului si al tabletei centrale si, foarte important, pe tunelul central, unde soferul isi sprijina genunchiul drept. 

Pozitia de condus rezulta foarte buna, usor inalta, in stilul monovolum si cu spatarul scaunului care se regleaza cu clicket. Sezutul chiar este dimensionat cu generozitate, detaliu de luat in seama la o masina de clasa mica. In acest context, cotiera de pe portiera este cam departe pentru a conduce cu cotul pe ea. Trecand peste acest detaliu, am gasit loc suficient pentru odihna piciorului stang, care nu este foilosit deloc in procesul de condus, avand in vedere ca Jazz are exclusiv transmisie automata. Sau, mai precis spus, un reductor cu o treapta, denumit e-CVT si despre care voi vorbi ceva mai jos.

Infotainment si spatiu 

Jazz trece intr-un registru modern in ceea ce priveste interfata interioara. In spatele volanului cu doua brate se regaseste un display de 7 inci, integrat relativ simplu, fara o imaginatie debordanta. Insa serveste foarte bine scopului, este intuitiv, logic si afiseaza o gramada de informatii. Nu exista turometru din simplul motiv ca turatia motorului termic nu prea mai are nici o legatura cu viteza de deplasare a masinii.

Majoritatea informatiilor sunt accesate de pe display-ul tactil de 9,1 inci pozitionat in centrul plansei de bord. Oferit, bineinteles in standard. Imi place ca Honda a prevazut butoane fizice rapide pentru Home, Back si volumul radioului. Altfel, pictogramele de pe tableta sunt mari, meniul relativ simplu, telefoanele se pot conecta fara probleme cu Android Auto sau Apple CarPlay (acesta chiar wireless), exista doua porturi USB in fata si doua in spate, asa ca la nivel de infotainment, Jazz este perfect la zi cu totul.

Dar mosteneste predecesorii sai si in ceea ce priveste polivalenta si spatiul interior. Chiar incepand cu cele doua locasuri pentru bauturi din extremitatile plansei de bord, pozitionate nu fara motiv in dreptul gurilor de ventilatie, pentru a fi racite sau incalzite de fluxul de aer. Sunt destule de depozitare, inclusiv doua torpedouri pe plansa de bord, fara iluminare interioara insa.

Buzunarele din usi nu sunt foarte mari in cazul in care va asteptati sa inghesuiti vreun PET de 1,5 litri. Dar inovatia Magis Seats s-a perpetuat si la aceasta a patra generatie si consta intr-una dintre cele mai stralucitoare idee din industrie in aceasta privinta. Prin rabatarea spatarului intocmai ca scaunul de la cinema, se degaja un loc enorm unde poate intra o bicicleta mai mica, nedemontata, ghivece de flori, ori alte obiecte agabaritice. Podeaua in zona gleznelor este plata, asa ca accesul este cu atat mai bun. 

Portbagajul a fost dezvoltat mai mult pe verticala, avand in vedere ca vorbim despre o lungime a caroseriei de 4.044 mm. Sistemul hibrid si mai ales bateria, pozitionata dedesubt, au rapit insa 50 de litri din volumul de incarcare, comparativ cu vechea generatie, astfel ca Jazz are acum 304 litri disponibili. Podeaua nu este perfect plata, dar dupa plierea banchetei se obtine o suprafata corecta de incarcare. Si, bineinteles, pasagerii din spate au ceea ce au avut mereu in Jazz: spatiu enorm pentru picioare.

Aproape ca nu iti vine sa crezi ca in cei 2.517 mm ai ampatamentului poti sta in spate ca intr-o limuzina de clasa mare. Nu este nici o exagerare, iar cine nu crede acest lucru poate sa mearga intr-un showroom sa incerce. Sigur, nu sunt prezvazute guri de aerisire pentru pasagerii de aici si nici nu gasesti locasuri pentru pahare, ceea ce aminteste ca te gasesti inca intr-o masina de clasa B. Pentru ca vorbeam despre climatizare, aceasta este automata cu o zona, oferita in standard pentru ambele versiuni de echipare. Am apreciat ca interfata acesteia a ramas fizica, cu butoane clasice, foarte usor de setat in timp de conduci.

Hibrid excelent

Asa cum spuneam mai sus, Honda a renuntat la motorizarile conventionale pentru Jazz si ofera un singur tip de propulsie: hibrid. Asa numitul i-MMD (intelligent MultiMode Drive) are o putre totala de 109 CP si 253 Nm, fiind format dintr-un motor cu ardere interna de 1.5 litri cu ciclu de functionare Atkinson si doua motoare electrice (unul cu rol de generator si altul de propulsie). Poate la prima vedere pare complicat, dar sistemul Honda este pe cat de logic, pe atat de eficient. Si cum sa nu fie eficient cand in oras consumul pe care l-am inregistrat a fost de 4,5 litri, fara sa ma cramponez in a merge economic sau cu piciorul mai usor pe acceleratie. 

Pratic, in aglomeratii, unde se circula bara la bara sau chiar si in mers, la viteze mici, cand nu abuzezi de pedala de acceleratie, Jazz poate merge electric atata vreme cat bateria este destul de incarcata. Modul se numeste chiar EV drive, motorul electric fiind alimentat direct din bateria li-ion. In marea majoritate a timpului si in special cand iesi din oras, motorul termic actioneaza generatorul care produce curent, directionat pe de o parte catre motorul electric ce actioneaza rotile fata si pe de alta parte catre baterie.

Acest mod, denumit Hybrid drive, are o eficienta incredibila, reusind pe drumuri nationale un consum de 3,6 l/100 km cu o media orara de 66 km/h, in cazul de fata. Motorul termic nu are legatuta, ca si turatie, cu viteza de deplasare. Transmisia are o singura treapta, nu mai este clasicul CVT, comportandu-se mult mai bine. Nu se simuleaza schimbari, iar la kickdown motorul termic sare in turatie puternic, moment in care masina devine zgomotoasa pana in momentul in care am ajuns la viteza dorita si relaxez acceleratia. Este singura situatie in care Jazz ridica tonul si iese la iveala punct slab al transmisiei. Altfel, in croaziera, chiar la acceleratii medii, motorul nu se mai tureaza atat de puternic si masina ramane linistita.

In fine, al treilea mod de functionare se numeste chiar Engine drive si intra in actiune la viteze constante mari si sarcini mici, cum este rularea pe autostrada. Atunci, un ambreiaj se inchide si conecteaza direct la roti motorul de 1.5 litri (care apropo, are 97 CP la 5.500 rpm si 131 Nm la 5.000 rpm). Sunt singurele momente in care Jazz are propulsie conventionala, daca o pot denumi asa, de unde si scaderea usoara a eficientei.

Spre exemplu, parcurgerea autostradei Bucuresti-Pitesti cu 135 km/h pe cruise control a insemnat un consum mediu de 6,2 l/100 km. Toate acestea in conditiile in care masina a gazduit cinci persoane cu bagajele aferente. Una peste alta, la sfarsitul zilei, dupa aproximativ 400 km, ce au inclus 200 km de autostrada, drumuri nationale si aproximativ 20 km urban, media a fost de 5 l/100 km, la o viteza medie inregistrata de 70 km/h.

Dincolo de comportamentul sistemului hibrid, Honda Jazz se conduce cu placere in oras, unde suprafata vitrata imensa ii aduce vizibilitate foarte buna de jur-imprejur, iar directia are docilitate si precizie, fara feeling artificial. Asistarea ramane soft si la viteze mai mari, insa feelingul in volan este corect, dar nu rapid.

In zona de confort se situeaza si suspensia, mentinand caroseria in limitele normale clasei si aducand un ruliu care apare treptat si controlabil. Spatele descarca uneori zgomotos la gropi, semn ca puntea posterioara nu are arhitectura multibrat. O nota foarte buna acord pedalei de frana foarte bine modulabila in special la viteze mici, in oras, unde, complice cu functia brake hold care intervine elegant, deplasarea se poate face extrem de lin.

Buget

Asa cum spuneam mai sus, Honda Jazz nu este o masina ieftina si nici nu vrea sa fie perceputa asa. Contine tehnologie de ultima ora, eficienta si care isi merita banii avand in vedere consumul mic in conditii de trafic real. Honda nu mers in directia downsizing-ului si nu a adus un motor mic, turbo, ci a sarit etapa pentru a ajunge intr-o cu totul alta sfera, cea a electrificarii. Iar din acest punct de vedere, in afara de Toyota Yaris nu mai are alt concurent. Este o placere sa vezi cum, intrand in oras, de pe autostrada, consumul in loc sa creasca incepe sa scada. Si sa poti merge cum vrei, iar masina sa se incapataneze sa nu consume mult.

Pe de alta parte, echipamentele pe care Honda le ofera in standard si care pot fi consulate aici, nu se regasesc la unele modele de clasa mica nici macar pe lista de optionale. La 23.850 euro in versiunea Elegance si 25.350 euro pentru topul Executive, Jazz costa cat o masina de clasa compacta. Iar in afara de portbagaj, ceea ce ofera la interior este specific unei masini de segment C. Ba in ceea ce priveste locul in spate, cu mult peste acestea. Jazz trebuie privita ca acea masina mica, dar mare pe dinauntru, perfecta pentru oras si care nu se da inapoi de la drumurile lungi, cu un sistem de rulare acordat perfect vremurilor noastre. Mai trebuie adaugat ca tichetul rabla este in valoare de 2.052 euro, iar hibridul ii confera parcare gratuita in locurile administratre de primarie, cel putin in Bucuresti.

Este Jazz masina perfecta? Asa ceva nu exista. Este clar ca plusurile sunt mult mai numeroase decat punctele mai putin reusite. Sigur, se poate ca  paleta de culori fistichii, cu care ne obisnuisera generatiile anterioare a disparut. Asadar, adio roz, vernil, galben sau portocaliu. Acum cea mai “nebuna” culoare este rosu sau bleu, pentru versiunea Country.

Unii ar putea spune ca nu exista o versiune de echipare mai saracacioasa, cu dotari minime, dar care sa ofere un pret de achizitie mai mic, permitand astfel accesul mai usor la tehnologia de sub caroserie. Iar altii nu vor fi multumiti cu linia de monovolum a caroseriei, ori cu faptul ca nu exista o motorizare mai puternica. Una peste alta, Honda Jaz aduce in clasa mica unul dintre cele mai avansate sisteme hibrid aflate la ora actuala pe piata, cel mai spatios interior, infotainment de ultima ora, echipare de serie excelenta. Este o masina cu care incepi sa economisesti din momnetul achizitiei sale, avand in vedere consumul si, cu siguranta, are o valoare reziduala extrem de buna.

Share