MotorsportSpecial

Jumatate de secol de la prima cursa de 24h de la Nürburgring si victoria BMW

De 8 decembrie 2020No Comments
;;;;;;

Anul 1970 marca prima cursa de 24 de ore din istorie organizata pe acum legendarul „circuitul de teste si experimente” Nürburgring-Nordschleife, lung de 22,835 de kilometri, binecunoscut drept „Iadul Verde„. Aceasta insemna 24 de ore de parcurs la limita absoluta a fortei mentale a pilotilor, a calitatilor dinamice si fiabilitatii masinilor. Victoria obtinuta surprinzator aici de Hans-Joachim Stuck, de numai 19 ani, alaturi de Clemens Schickentanz, intr-un BMW 2002 ti, inscris de Koepchen BMW tuning, a ramas inscrisa in istoria motorsportului. Performanta a deschis drumul catre o cariera lunga pentru tanarul pilot si o legatura speciala intre BMW si Nordschleife.

Mostenire de familie

Putin pot spune ca inaintea cursei l-au considerat pe Stuck ca fiind un candidat serios la victorie. „Strietzel„, asa cum era deja cunoscut in randul veteranilor din Bavaria natala, avea doar 19 ani la acea vreme. Totusi, tatal sau, Hans Stuck, era o adevarata legenda. Pilotul si „Regele curselor de coasta” fusese una dintre vedetele motorsportului din perioada interbelica. Ulterior, in anii ’60, el a organizat cursuri de pregatire la Nürburgring pentru piloti – spre bucuria fiului sau, care deseori l-a insotit la circuit si a dezvoltat cunostinte profunde despre ceea ce insemna „Ring-ul”.

Unul dintre baietii buni: Koepchen BMW tuning

Hans-Peter Koepchen a fost un pilot de curse si unul dintre cei mai renumiti tuneri BMW. Alaturi de mult mai cunoscutii acum Alpina si Schnitzer, Koepchen reprezenta marca BMW in competitii la aceea vreme, inainte de organizarea oficiala a BMW Motorsport. Modelele BMW 2002 ti pe care el le-a pregatit pentru performante si fiabilitate maxime au obtinut o serie de victorii. Nimic nu dovedea adevaratele calitati ale unei masini mai mult decat o cursa de anduranta. Cu setarile de sasiu si motoare, modelele BMW au devenit aproape invincibile.

Strietzel” Stuck s-a dezlantuit pe faimosul circuit – inregistrarile de la acea vreme sunt marturia stilului lui de condus impetuos. Ulterior avea sa glumeasca mereu spunand ca, spre disperarea tatalui sau, avea un stil de condus in derapaje spectaculoase. Atat de lungi erau derapajele, spunea „Strietzel” cu mult umor, incat la boxe mecanicii nu curatau parbrizul, ci geamurile laterale.

Munca de echipa

Hans-Joachim Stuck si Clemens Schickentanz au incheiat cursa cu un avantaj impresionant de doua tururi fata de echipajul clasat pe locul al doilea. La acea vreme, ei au trecut linia de sosire de 123 de ori de-a lungul cursei, facandu-si drum prin tronsoanele inguste si crestele inca existente ale circuitului original indiferent ca era zi sau noapte. Recompensa lor a fost o victorie glorioasa.

Pe Nordschleife, la 27-28 iunie 1970, noua dintre masinile clasate in top 10 au purtat logo-ul BMW pe capota, asa ca prima editie a cursei de 24 de ore de la Nürburgring a fost aproape o afacere de familie. Pentru tanarul Stuck, acest succes a fost rampa de lansare pentru o cariera competitionala care il va purta pana in Formula 1. BMW 2002 ti a avut o cariera spectaculoasa in motorsport, castigand cam tot ce era de castigat pe circuite si in raliuri.

O istorie de jumatate de secol

Hans-Joachim Stuck a avut o cariera lunga in motorsport, cu participari pentru marci de prestigiu precum BMW, Porsche sau Audi. A avut o serie lunga de competitii in care a fost implicat, mereu pe circuit. Stuck a luat startul in Formula 1, a fost prezent in cele doua campionate BMW M1 Procar, in cursa de 24h de la Le Mans (cu doua victorii, in 1986 si 1987), DTM (cu un titlu in 1990), dar si in campionatele americane IMSA, trans-am si american LeMans series.

Cursa de 24h de ore de la Nürburgring are insa un loc special in cariera lui Stuck. Dupa ce a castigat editia inaugurala si a reusit astfel una din primele victorii mari din cariera, a mai participat aici de 20 de ori! „Strietzel” a mai reusit doua victorii in clasamentul general, de fiecare data foarte speciale. In 1998, intr-un echipaj alaturi de belgianul Marc Duez, germanii Christian Menzel si Andreas Bovensiepen (acum directorul general Alpina), a castigat una din primele curse importante pentru un diesel in motorsport, cu BMW 320d – a fost si singura victorie a unui diesel aici. In 2004 a marcat o alta performanta istorica, alaturi de Dirk Müller, Jörg Müller si Pedro Lamy, cu primul M3 V8 din istorie – legendarul E46 GTR. Tot cursa de 24h de ore de la Nürburgring a marcat si retragerea lui Stuck din motorsport, in 2011, la 41 de ani de la prima participare aici.

Pentru BMW, bucla Nürburgring-Nordschleife, cel mai dur circuit din lume, a ocupat mereu un loc special si este una din provocarile obisnuite in testele de lansare a noilor modele. In cursa de 24h de la Nürburgring, BMW are mai multe victorii ca orice alt constructor – un total de 20 in ultimii 50 de ani, ultima reusita fiind marcata chiar in acest an, cu BMW M6 GT3, intrerupand o pauza de 10 ani.

Share