
E greu să găseşti vreo legătură între numele unui trib ca oricare altul din Iran şi un automobil care s-a impus frumos pe piaţa europeană. Dincolo de alegerea exotică a denumirii, Nissan poate că a vrut să ofere o aură nomadă unui SUV compact destinat în mod aproape exclusiv asfaltului. Dar Qashqai a mers mai departe şi n-a deranjat pe nimeni în drumul lui, nici măcar pe nomazii care i-au împrumutat fără să ştie numele. Aflat la a doua generaţie, Qashqai parcă a venit dintr-o dată şi tot la fel brusc, dar natural, şi-a continuat existenţa.
Crossover-ul nipon păstrează şi de această dată calităţile sale incontestabile, dar de această dată se alătură şi ceva mai mult la capitolul estetică. Fără să rupă munţii, Qashqai a luat o doză serioasă de agresivitate, arătând acum, la maturitate, muşchii promişi odată cu încheierea copilărie. Nissan a continuat să ofere şi prin cea de a doua generaţie un model tânăr din toate cele 1595 kg ale sale.
Suntem la a doua întâlnire cu modelul nipon produs la Sunderland, carevasăzică tocmai în Europa, dar am rămas fideli diesel-ului, chiar dacă acum am luat în primire versiunea 1.5 dCi cu tracţiune 4×2, motorul mai bătrân, mai cumpătat şi poate chiar mai înţelept.
Motor
Pare mult mai interesant noul 1.6 dCi cu cei 130 de cai ai săi, însă rămâne totuşi mai decent şi mai cumpătat deja celebrul 1.5 dCi cu 110 cai putere, care pare să ducă la nesfârşit în spate greul Alianţei Renault-Nissan.
Motorul este deja o banalitate, însă pentru noi e important să aflăm cum se simte în carapacea noului Qashqai. Merită trecut în revistă că cei 110 cai putere sunt disponibili în totalitate la 4.000 rpm iar cuplul maxim de 260 Nm este realizabil la 1.750 rpm. Nimic nou până aici. Propulsorul are limitele sale şi pare să se îndrepte mai degrabă către cei preocupaţi de consum. Cu toate acestea, chiar în termeni de performanta dacă vorbim, Qashqai 1.5 dCi nu este tocmai de lepădat. Reprizele sunt bune iar agilitatea nu lipseşte la un SUV care abia depăşeşte o masă de o tonă jumătate. Cutia manuală etajată în 6 trepte răspunde corect solicitărilor venite din partea şoferului, având o cursă lungă, dar corectă. Nissan mai putea lucra la timonerie, însă pentru segmentul lui Qashqai nu există probleme deontologice în acest sens.
Personal, aş fi vrut mai multă putere de la motor, aş fi optat în prima fază pe ideea propulsorului diesel de 130 de cai, însă dacă te gândeşti la drumurile lungi, criteriul consumului poate înclina balanţa. Nissan susţine în fişa tehnica că acest Qashqai poate consuma 4,2 litri la sută în oraş şi 3,6 litri în afara lui. Dar am învăţat că aceste informaţii trebuie privite cu o uşoară detaşare. Totuşi, pentru un SUV e imposibil să poţi consuma 4,2 litri la 100 km într-un oraş precum Bucureştiul.
Cel puţin, Nissan-ul nostru n-a făcut-o. Dacă eşti atent cu stilul de condus şi laşi activat sistemul start-stop, lucru greu de realizat într-un anotimp canicular, consumul real se poate îndrepta către 6 litri la 100 km în oraş. Într-un oraş mai mic, consumul ajunge chiar la un 5,7 litri la 100 km, ceea ce este, fie spus din capul locului, excepţional.
La drum întins, Nissan Qashqai 1.5 dCi a înghiţit carburantul cu o medie de 5,9 litri la 100 km atunci când ne-am aflat pe autostradă şi am rulat şi la viteze mai puţin ortodoxe. Mai important e că pe drumurile normale, Qashqai şi-a aşezat consumul către 4,3 litri la 100 km dacă viteza de croazieră n-a depăşit 110 km/h.
Grosso-modo, Qashqai-ul diesel 1.5, condus cumpătat, te poate ajuta cu un singur plin circa 900 km. Ceea ce nu e deloc rău.
Dinamica & Comportament
În termeni de performanţă, motorul nu ajută SUV-ul prea mult. Viteza maximă de 180 km/h pare una decentă pentru acest crossover iar sprintul de 12,4 secunde pe prima sută chiar că nu pare să mai intereseze pe nimeni.
Comportamentul urban al vehiculului este unul extrem de important. Clienţii lui Qashqai îl cumpăra pentru a-l folosi în viaţa de zi cu zi, pentru a străbate cu el urbea, iar nivelul de manevrabilitate pare să fie un criteriu esenţial. Direcţia cam tare necesită un timp de acomodare pentru călătoriile din oraş, dar îşi arată colţii la drum lung. Precizia ei este de bun-augur şi reprezintă un plus evident câştigat de nouă generaţie a SUV-ului.
Qashqai şi-a păstrat din ADN-ul corect al vechiului model, impunând acelaşi tip de suspensie confortabilă, excelentă pentru deplasările lungi. Modelul dă dovadă de o stabilitate de nota zece la drumul tip autostradă, la viteze ridicate, şi se prezintă chiar şi în varianta cu tracţiune față plăcut pe viraje. Dacă te angajezi cu el într-o cascadă de depăşiri pe serpentine, să zicem, intervine şi chiar se simte limita segmentului. În acest sector, deloc prietenos cu crossoverele, Qashqai prezintă suficient ruliu, însă totul se opreşte la o limită de siguranţă. Cu alte cuvinte, ai stăpânire pe maşină, chiar dacă exagerezi cu viteza pe viraje.
Garda la sol mare nu poate fi decât o invitaţie pe drumurile neasfaltate bune, în rest, unghiul de atac şi cel de degajare nu permit pătrunderea pe un teritoriu accidentat.
Design
Ar fi prea mult să zicem că noul Qashqai e frumos. Ar trebui să-l privim doar din anumite unghiuri şi n-ar fi tocmai drept. Modelul a câştigat acum agresivitatea care-i lipsea acum 7 ani, a pus mai mulţi muşchi pe el, adică s-a lucrat frumos la formă şi la îmbinări. Striațiile de pe capotă au căpătat un alt sens iar estetica bombată a vechiului model a dispărut. SUV-ul Nissan arată maturitatea unui model venit aici, printre noi, să stea pentru mult timp.
Blocurile optice angulare prevăzute cu LED-uri, aripile musculare, forma picată a acoperișului şi micul eleron care parcă se desprinde neascultător din marginea lui, stopurile masive, hayonul frumos desenat şi bara spate proeminentă sunt elementele unui design reuşit. Dar ceea ce impresionează cu adevărat este profilul modelului, acolo unde toate elementele par să se îmbine perfect între ele.
Interior
Noua generaţie a adus un plus evident habitaclului. Creşterea calităţii a fost preocuparea de bază a designerilor care au lucrat pentru confortul imediat al pasagerilor lui Qashqai. Finisajele sunt executate exemplar pentru nivelul de preţ iar calitatea materialelor a crescut mult, chiar dacă au mai rămas porţiuni cu plastic tare. Mai important, desenul bordului şi al consolei este mult mai prietenos şi mult mai atractiv din punct de vedere vizual.
Numeroasele spaţii de depozitare şi spaţiul interior generos aduc aminte de natura utilitară a acestui model care poate găzdui lejer până la 5 ocupanţi adulţi. Instalaţia multimedia cu navigaţie beneficiază de un ecran generos montat în consola centrală, ecran care este folosit şi de cameră pentru mersul cu spatele. Aceasta, împreună cu senzorii de parcare, s-au dovedit a fi de un real folos în spaţii strâmte, deoarece linia caroseriei nu oferă o vizibilitate foarte bună în spate.
Singurul minus semnificativ al interiorului este nivel slab al antifonării, o moştenire a vechiului regim în cazul lui Qashqai. La drum lung şi mai ales pe autostradă, noul Qashqai nu este din punct de vedere sonor tocmai prietenos cu ocupanţii.
Concluzie
Noul Nissan Qashqai nu face decât să continue munca primului model. Era în 2007 când Nissan lansa pe piaţă ceva greu de înţeles. Nissan a forţat limitele şi a câştigat, iar acum, 7 ani mai târziu, ideea unui SUV compact este absolut normală. Noul Qashqai are un preţ de pornire de 18.690 de euro cu TVA. Pentru motorizarea 1.5 dCi 4×2 şi nivelul de echipare Tekna, testat de noi, trebuie plătit preţul de 26.790 euro cu TVA.{gallery}Qashqai Test{/gallery}