Teste

La limita imposibilului – Test cu Citroen DS5

De 8 iulie 2012No Comments

Eleganta trebuie sa fie interpreta esteticii si nu invers, mentalitate care a condus la adoptarea ideologiei futuriste. Nu a fost o intamplare, pentru ca scopul este de a soca, de a imbata atat privitorul cat si utilizatorul. Nu stim daca le-a reusit, dar la finalul zilei, cand te dai jos din masina, un lucru este cert: DS este mai mult decat Citroen.

Aspirationalul. Probabil aceasta este veriga lipsa pe care Citroen incearca sa o descopere prin linia DS. Al treilea membru al gamei – DS5 – are o calitate exceptionala: ne face sa uitam ca premium inseamna doar BMW, Mercedes sau Audi. Dar oare chiar asa este?

La primul contact cu DS5, masina nascuta pe o platforma de Citroen C4/ C4 Picasso, te vei simti vrajit si sedus de noua bijuterie Citroen, probabil cel mai spectaculos model construit vreodata de francezi. DS5 este o masina atipica, pentru ca nu apartine niciunei categorii, stramutand granitele unui hatchbach si a unui shooting break. Responsabil cu ministerul premium din clasa medie, Citroen DS5 este un exponent perfect al culturii frantuzesti, marsand pe mana unui design exceptional sau a unor tehnologii de ultima generatie, un avant la letre de toata frumusetea cum s-ar spune. Insa nu este destul, ceva lipseste, chiar daca nimeni nu stie exact ce. Probabil traditia premium. Citroen a demonstrat ca poate face masini de lux – limuzina C6 este un cec in alb in aceasta privinta –  insa a tinut inadins sa faca altfel de masini premium.

Motor – hibrid diesel

Voom.ro a testat noul Citroen DS5 2.0 HYbrid4 Airdream, vehicul ce propune un amalgam de tehnologii de ultima generatie. Daca toate muzele luxului s-au gasit in interiorul acestei masini, toata tehnica de varf a incaput sub frumoasa caroserie pe care Citroen o propune. Un diesel hibrid poate fi cosmarul oricarui iubitor de performanta in materie de masini, doua laturi a ceea ce poate fi mai putin sportiv cand vine vorba despre propulsoare. Pana sa ajungem acolo, trebuie sa recunoastem ca meritele ecologice ale trenulului de rulare full hibrid. Inginerii au combinat caracterul economic al motorizarilor eHdi cu eficienta unui motor electric, totul ducand la un total de 200 cai putere si emisii de doar …99 g/km. Full hibrid inseamna un motor termic HDi 160, un sistem Start&Stop, un motor electric si nu in ultimul rand o unitate de management a trenului de rulare. Luate pe rand, lucrurile par simple. Motorul electric, responsabil pentru propulsia rotilor spate, genereaza o putere de 37 cai si un cuplu de 200 Nm. Motorul diesel traditional se impune prin cei 163 cai putere, disponibili la 3.850 rpm, si un cuplu maxim de 300 Nm, realizabil foarte jos, la 1.750 rpm. Lucurile se complica cand privim pe consola si langa micuta maneta a cutiei de viteze si observam un cursor cu patru moduri de selectare: Auto, Sport, 4WD si ZEV (electric).

Dincolo de libertatea de a alege modul in care vrei sa-ti raspunda masina, sta acest sistem Hybrid4 care negociaza cu ideea de performanta, dar care nu ajunge sa o satisfaca indeplin. Dar sa vedem cum functioneaza complicatul sistem hibrid! Motorul traditional trimite puterea catre puntea fata, in timp ce motorul electric Bosch este responsabil cu puntea spate. Cele doua generatoare de putere pot functiona si concomitent la nevoie – in ceea ce se numeste 4WD- dar fara prea mari satisfactii oferite soferului. Cutia pilotata, preferata de Citroen in locul celei automate, nu se ridica la nivelul asteptarilor iar masina cere un timp de acomodare cu regimul transmisiei. Lucrurile se imbunatatesc cand modul rulare este selectat pe Sport, dinamica si raspunsul lui DS5 fiind mult mai satisfacatoare.  

Un hibrid nu inseamna nimic la capitolul consum daca nu este condus cu maximum de aport pe care il poate aduce motorul electric sau sistemul Start&Stop. Cu bateria incarcata, in regim electric se poate rula in mediul urban pana la viteze de 60 km/h, insa nu o sa va tina prea mult. Realitatea este ca trenul de rulare hibrid se afla la inceputul existentei sale, motorul electric la fel, iar fiabilitatea lor lasa de dorit. Spunem acest lucru pentru ca consumul mixt anuntat de producator este de 3,8 litri la 100 km, in timp ce media noastra a ajuns la 6,5 litri la 100 km. In mediul urban lucrurile stau si mai rau, pentru ca consumul mediu poate ajunge undeva spre 8 litri la 100 km, in conditiile in care pedala de acceleratie nu este menajata iar modul Sport a fost intotdeauna o placere cand a venit vorba sa alegem intre cele patru setari.

Dinamica & Comportament

La nivel de performante, Citroen C5 Diesel Hybrid poate sprinta de la 0 la 100 km/h in 8,6 secunde in timp ce viteza maxima ajunge la 211 km/h. Modelul francez sta relativ bine din acest punct de vedere, chiar daca accentul marcii a fost pus pe simbioza dintre sportivitate si eleganta. Raspunsul maxim poate fi oferit de modul Sport, dar trebuie recunoscut faptul ca selectarea modului Auto este mult mai reconfortanta atat pentru traficul urban cat si la drum lung. Regimul 4WD pare a fi cel mai stangace si mai incomod pentru DS5, iar cutia robotizata este de departe cel mai mare minus. Comportamenul modelului Citroen pe viraje este unul corect, chiar daca nu se poate spune ca este ireprosabil. Cu toate acestea, suspensia setata un pic prea tare isi aduce aportul in momentele in care rulati pe un traseu cu serpentine.

In mod clar nu avem de a face cu o masina perfecta daca vorbim despre dinamica ei, semn ca Citroen mai trebuie sa mai bata ceva la usa producatorilor premium. Dorinta de a oferi o tinuta de drum excelenta i-a determinat pe francezi sa impuna o suspensie mult prea rigida si deseori incomoda pentru drumurile denivelate sau gropile asfaltului romanesc. Chiar daca directia este ferma si se intareste de cate ori accelerati brusc, aceasta nu este atat de precisa pe cat am fi sperat. Masina este spectaculoasa daca ne referim la modul Sport, dar devine si usor nesigura din cauza masei destul de mari. Versiunea testata de noi este singura din gama prevazuta cu o suspensie independenta pe puntea spate, lucru care ofera un avantaj clar in ceea ce priveste tinuta de drum si raspunsul oferit de vehicul.

Design – eleganta futurismului

Citroen DS5 are darul de a-si ascunde stangaciile care il indeparteaza de statutul unui model premium. In acelasi fel are si calitatea de a scoate in evidenta tot ce este cu adevarat magic la acest model. Designul este fara indoiala, alaturi de interior, punctul forte al celui mai luxos model propus de fabricile Citroen. Mergand pe mana unui stil futurist, cu accente puternice si linii agresive, DS5 isi face loc printre concurenti si paseste in fata multimilor cu stilul lui inconfundabil, cu o energie debordanta descrisa aproape ideal. Vehiculul francez abunda de originalitate si expresivitate, de la agresivitatea iesita din comun a partii frontale pana la eleganta si lateralului si naturaletea spatelui. Masina este cu adevarat frumoasa, iar ochii privitorilor de pe strada ne-au confirmat acest lucru.

La DS5 te uiti cu un sentiment de uimire si desfatare, este ceva nou, atat cat priveste forma – combinatia de hactbach cu shooting break – dar si in cazul elementelor componente. Pornind de la bara impozanta a partii frontale si grila care parca descrie gura deschisa a unui animal de prada, trecand pe la nervurile geniale de pe capota sau blocurile optice cu LED-uri, DS5 este o poveste a fiecarui centimetru patrat, o poveste care se termina cu posteriorul maret unde nici nu stii ce sa admiri mai intai, gurile de evacuare incorporate in bara, stopurile mari, in forma de bumerang, sau linia inconvoiata a acoperisului panoramic. Designul nu i-a tradat nici de aceasta data pe francezi, ba din contra, DS5 fiind cea mai inalta expresie a marcii Citroen de la desenarea primului DS de catre Flaminio Bertoni.

Interior  – visul de a zbura

Tendinta exteriorului de a oferi imaginea unui inceput de avion de vanatoare devine mult mai clara la interior. Cockpit-ul futurist al noului DS5 pare desprins mai degraba din povestile SF decat din realitate. Interiorul este locul unde munca inceputa la exteriorul masinii a fost desavarsita. Habitaclul este cu adevarat exceptional si iti ofera instant senzatia de masina premium. Daca n-ar trebui sa-i pornesti motorul, DS5 ar fi magic. Te simti coplesit, odata urcat la volan, – noroc cu sigla DS pe volan care te mai linisteste putin- pentru ca multitudinea de butoane te trimite cel putin cu gandul la cateva mii de picioare altitudine. Forma fascinanta a volanului, cu baza aproape dreapta, este o incantare, la fel si consola centrala impozanta. La bordul noului model ai nevoie de ceva timp sa-ti revii din miile de senzatii care te cuprind, sentimentul transei trecand doar cu timpul. Si toate acestea pentru ca lucruile au fost aranjate sa arate genial. Nu incape discutie asupra calitatii deosebite a materialelor, a plasticelor moi folosite, sau a finisajelor perfecte.

Zona cadranelor este acoperita in laterale de doua afisaje digitale si in centru de un vitezometru analogic insotit de un afisaj digital care serveste vitezei, amplasat in partea inferioara. Designerii francezi au pus din toate ingredientele segmentului premium la interiorul lui DS5, dar au ales sa o faca in stilul lor, adica diferit de restul lumii. Asa se explica cum portierele sunt lipsite de comenzile pentru geamuri sau oglinzi. Acestea si-au gasit loc fie pe consola centrala, fie in stanga volanului. Habitaclul este dominat de lumina, pentru ca aceasta vine din toate partile. Suprafata vitrata mare este sporita si mai mult gratie aportului unui plafon panoramic compus din trei parti distincte, fiecare insotita de un panou protector de lumina actionabil electric. La fel ca in avioane, controlul functiilor se face de la nivelul consolei sau al butoanelor din plafon. Sus, pe plafon se regaseste butonul pentru cel mai prestigios element din cockpit-ul lui DS5- head-up display-ul -, al carui inaltime poate fi reglata.

Scaunele sunt confortabile, la fel si pedalierul din inox iar o serie de elemente menite sa transpuna ideea de eleganta sunt vizibile in cazul calitatii tapiteriei din piele, a formei minuscule a schimbatorului sau prin accentele cromate. Versiunea hibrid ofera un usor dezavantaj la nivelul portbagajului care este mai mic din cauza amplasarii bateriilor litiu-ion.

Concluzie

 

Eleganta bizara de la exterior si futurismul aproape electric de la interior sunt stalpii pe care se poate construi ideea de masina premium in cazul lui DS5. In niciun caz nu se poate spune acelasi lucru despre cutia robotizata sau tehnologia hibrida, oricat de salutara ar fi tineretea ei. DS reprezinta drumul de la o gama exclusivista la un brand de lux, iar DS5 pare a fi maturizarea acestui proces. In asteptarea lui DS9, care probabil va trimite Citroen in emisfera producatorilor cu adevarat premium, DS5 vine sa demonstreze ca marca din Saint-Quen nu se joaca. Cat despre DS5, modelul incepe de la un mai mult decat rezonabil pret de 26.901 euro cu TVA. Masina testata de noi a platit un tribut prea mare tehnologieii full hibrid si a ajuns, in varianta de echipare Sport Chic, la colosala suma de 40.650 euro cu TVA. Romanii vor spune ca te duce deja in zona de BMW sau Mercedes, insa cine, dintre cei care l-au testat, poate spune ca nu are dreptul?

Share

Leave a Reply

15 − 3 =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373