Toyota Yaris a ajuns la cea de-a treia generatie dupa ce a debutat in lumea automobilului destul de tarziu, in 1999. Subcompacta japoneza, cunoscuta dupa diferite nume la nivel mondial, si-a consacrat existenta sub denumirea de Yaris pe Batranul Continent, locul unde a avut cea mai calduta primire.
Yaris este raspunsul marcii Toyota pentru publicul tanar si dinamic din Europa, remarcandu-se prin versatilitate, eficienta si dinamism. Privita din exterior, masina japoneza te trimite cu gandul la clasa mica, insa la interior vei descoperi ca perceptia asupra spatiului este de multe ori relativa. Yaris nu este un automobil dezirabil, insa raspunde unei alte intrebari, mult mai des pronuntata de cumparatorii auto. Este o masina corecta.
Motor
Motorul de 1.0 litru este viitorul, chiar si pentru actualul Yaris care nu aduce noutati la capitolul motorizari. Cei 69 de cai putere al acestui propulsor nu fac fata celei mai importante motorizari din gama, asigurata de cilindreea de 1,33 litri cu 99 de cai putere. Pentru clientela de diesel, Toyota si-a asigurat un motor 1.4 D-4D cu 90 de cai putere. Voom.ro a testat versiunea cea mai importanta pentru piata interna si chiar pentru gama lui Yaris: 1.3 litri cu 99 cai putere. Din fericire am scapat de chinurile unui CVT, un pas tehnologic catre o automata mai eficienta, si am avut pe mana o transmisie manuala cu 6 rapoarte. Yaris 1.33 litri ofera calitatea speciala de a lucra excelent in colaborare cu aceasta cutie de viteze. Fara sa beneficieze de un raspuns impresionant, motorul se dovedeste a fi unul corect, cei 99 de cai raspund toti la apel la 6000 rpm, in timp ce cuplul maxim destul de mic (125 Nm) este realizabil abia la 4.000 rpm. In ciuda cifrelelor, Yaris nu este deloc asa cum pare – un vehicul lent – iar sunetul motorului la turatii inalte ar putea deveni interesant daca ne-am aduce aminte ca nu vorbim despre o masina sport. Inginerii Toyota au antifonat perfect motorul, cel putin la relanti, cand practic nu exista zgomot sau vibratii. Din acest punct de vedere, au creat o masina perfecta pentru segmentul subcompact si pentru mediul urban. Un plus evident il ofera raspunsul cutiei care beneficiaza de o timonerie excelenta si este etajata corect. Succesul hibridului Prius si numeroasele camapanii de marketing au creat o imagina relativ falsa despre brandul Toyota. Fara sa acuzam marca nipona de ipocrizie, denuntam tendinta de a crede ca orice poarta numele Toyota se mananca ecologic. Yaris este un model de oras, o subcompacta cu motor mic, insa cu un consum cam mare. Cifrele oficiale arata 6,8 litri la 100 km in oras, insa in realitate, pe un ger cumplit de minus 15 grade, cel mai bun consum obtinut a fost de 9,8 litri la 100 km. Consumul extraurban anuntat de producator ajunge la 4,5 litri la 100 km. Merita notat ca la temperaturi normale, Yaris are potential sa ajunga la un consum urban de 8 litri la 100 km.
Dinamica & Comportament
Cand vine vorba despre o subcompacta de talia lui Yaris cifrele performantelor nu sunt edificatoare insa si asa merita trecute in revista. Niponul sprinteaza pe prima suta in 11,7 secunde si ajunge la viteza maxima de 175 km/h. Sunt cifre care plaseaza modelul in culmea normalitatii, fara sa se impuna pe segmentul sau la niciun capitol. Cu o suspensie setata spre confort si o directie moale, gandita in mod special pentru oras si mai putin pentru drumurile unde viteza constanta este ridicata, Yaris se detaseaza ca un vehicul proiectat spre publicul care isi doreste o masina pliabila pe criterii de trafic specifice orasului. Toyota Yaris a progresat mult fata de vechea generatie, iar o dovada clara este ruliul scazut care mai poate deranja soferul doar in cazul in care abordeaza prea curajos unele viraje pretentioase. O directie ferma ar fi fost pe placul unei clientele tinere care cauta un minim de performanta, insa volanul extrem de usor de manuit raspunde mai bine cerintelor unor soferi incepatori sau unor clienti de varsta a doua. Si cum Yaris nu are ca principale caracateristici performanta in segment, s-a facut alegerea ideala pentru publicul mai numeros.
Design
Primul Yaris a fost un adevarat “statement” in clasa subcompactelor, dar lucrurile s-au asezat odata ce celelalte generatii. La a treia infatisare, modelul testat adopta noua filosofie de design Toyota, mai ales in cazul partii frontale, unde agresivitatea este cuvantul de baza. Cu toate acestea, peisajul general nu s-a schimbat substantial, in ciuda unghiului ascutit al capotei, spoilerului masiv sau al blocurilor optice. Posteriorul continua fluiditatea agresiva a designului frontal chiar daca nu impresioneaza cu nimic pintre masinile care concureaza pe acest segment. Din punct de vedere estetic, Yaris ramane aceeasi masina pe care o bifam la toate celelalte capitole, traditia brandului nipon nefiind una revolutionara.
Interior
Asa cum am sugerat inca din titlu, Yaris pare sa fie mai mare la interior decat la exterior. In alta ordine de idei, Yaris isi depaseste statutul cand judecam din habitaclu. Cuvantul de ordine a fost spatiul interior, mai mult decat sufient pentru ocupantii locurilor din fata si corespunzator pentru pasagerii exilati pe bancheta din spate. Scaunele ofera un confort peste media din clasa. Echiparea de top – Sol- ofera o dinamica cromatica care sprijina ideea unui spatiu generos. Toate functiile sunt acolo unde te astepti sa fie, iar adaptarea la volanul lui Yaris se face in timp record. Calitatea finisajelor, o reteta de casa la Toyota, isi gaseste un concurent serios in calitatea materialelor folosite, desi cam rigide pentru gustul unora. Plansa de bord descrie o forma inedita pentru cei care nu sunt prea bine familiarizati cu masinile japoneze iar volanul este prietenul cel mai bun al soferului. Forma sportiva, cusaturile incrucisate ale pielii de pe volan si mai ales functiile de comanda vor fi placul oricui. Consola centrala este dominata de ecranul touchscreen de peste 6 inch, insotit de un panou de comanda pentru clima. Butonul start-stop este o dovada in plus ca vorbim despre o noua generatie a modelului, cu toate ca actionarea are nevoie de un usor timp de acomodare. La pornirea motorului este necesara apasarea pana la podea a ambreiajului pentru ca motorul sa o ia din loc, un lucru bine de stiut pentru orice client nou. Designerii de interior au dorit sa ofere o masina perfecta pentru oras, motiv pentru care au creat o sumedenie de spatii de depozitare. In plus, portbagajul de 286 litri ofera mai mult decat media segmentului.
Concluzie
Fara sa fie masina ideala de oras, Yaris pastreaza in ADN-ul sau cate ceva si pentru drumurile lungi. Toyota a dorit sa creeze un model care se apropie de cerintele clientelei urbane europene si nu numai. Si a reusit. Interiorul da clasa oricarui aspect legat de noul model, unde cea mai uzitata motorizare- 1,33 litri VVT-i – ar fi meritat un start-stop sau designul exterior ar fi putut aduce ceva mai mult. Japonezii exceleaza la capitolul functionalitati si asta au creat din Yaris. Modelul testat de noi are un pret de plecare de 13.661 euro, insa in varianta de echipare Sol ajunge la o suma colosala pentru clasa sa: 15.870 euro, cu TVA inclus. Versiunea de baza, echipata cu motorul de 1.0 litru si 69 de cai putere, poate fi achizitionata de la 12.691 euro cu TVA.