Teste

Mai mult decat un A crossover – Test Mercedes-Benz GLA 220d

De 22 august 2021No Comments
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Daca prima generatie GLA era un soi de crossover, un A ceva mai umflat si mai ridicat, cu care nu prea aveai multe sanse in afara asfaltului, acum Mercedes-Benz propune un SUV cu acte in regula. Dezvoltat pe platforma MFA (alaturi de A, B, CLA si GLB), noua generatie s-a schimbat substantial, pe de o parte din punct de vedere tehnic, cat mai ales la nivel de interior.

Lungimea masinii a involuat cu 14 mm (acum masoara 4.410 mm), cu latimea aproape similara, insa cu inaltime tipica unui SUV. 1.611 mm are acum noul GLA, cu 11 cm mai inalt decat predecesorul sau. La randul sau ampatamentul a sarit de la 2.699 la 2.729 mm, insa diferenta interiopara de spatiu este mai mare decat o arata cifrele.

In plus, bancheta poate fi comandata cu posibilitate de culisare longitudinala pe o distanta de 14 cm, solutie intalnita si la alte SUV-uri, dar introdusa initial de monovolume. Sistemul de infotainment MBUX si noua plansa de bord sunt la ani lumina in termeni de design si inteligenta, iar motorizarea a iesit din sfera istoricului 2.2 diesel. Dar sa le luam pe rand.

Interior smart, organizare de SUV

Acum este o diferenta notabila intre A Class si GLA, pentru ca in cazul vechilor generatii, interioarele si, in special, pozitia de condus se asemanau. Acum se sta mai sus la volan, mai vertical si nu neaparat mai confortabil. Cui ii place pozitia inalta de condus se va regasi in elementul sau. Oricum, indiferent ce pozitie de condus ai adopta, plansa de bord iti aduce placere in utilizare.

Cele doua display-uri unite, late cat jumatate de masina, cu fel de fel de meniuri grafice si pictograme interesante sunt in sine un punct de atractie. Sigur, poate nu intotdeauna swipe-ul pe ecranul central nu functioneaza asa cum iti doresti sau, uneori, mai atingi din greseala butoanele capacitive de pe volan sau pad-ul de pe consola centrala, determinand schimbarea accidentala a meniurilor in computerul de bord, insa per total MBUX-ul este extrem de reusit si iti trebuie timp ca sa ii inveti toate functiile, bucurandu-te de reglaje si informatii la care nici nu te gandesti poate.

Butoane fizice au ramas foarte putine pe plansa, cateva sub displayul central si un buchet in stanga volanului, unde a fost inghesuit si micul buton al franei de stationare. De asemenea, tasta pentru luminile de avarie este cam greu de gasit in zona climatizarii. Altfel, detaliile tipice Mercedes-Benz au ramas, in sensul schimbatorului de viteze plasat in spatele volanului sau pozitionarea comenzilor electrice ale scaunelor pe portiera.

Si aici, dar si pe plansa de bod, ba chiar si tapiteria au textura relativ tare. Materialele sunt foarte bune, insa nemtii au folosit un layer suport destul de rigid, dar care, in privinta scaunelor, nu deranjeaza dupa multe ore de condus. Si, asemenea lui GLB si in noul GLA ai multe locuri de depozitare, pana si PET-uri de 1.5 litri incap fara probleme in panourile portierelor. Cei din spate au la dispozitie doua porturi USB-C, bancheta fiind vizibil profilata pentru confortul pasagerilor din extreme. Portbagajul nu a crescut mult fata de vechiul GLA, doar cu 4 litri, avand acum 425 litri, dar putand fi marit daca bancheta culiseaza spre inainte.

SUV rafinat si rapid

Desi nu simti soseaua atat de aproape precum intr-un A sau C Class, pozitia soferului poate cobora suficient de jos pentru a nu avea senzatia ca stai cocotat pe un scaun de bar, cu picioarele atarnand in aer. Chiar si asa, viziunea asupra drumului se face dintr-un punct mai inalt, iar aici vor fi bucurosi cei care considera ca a fi la inlatime – chiar si cu cativa centimetri – iti aduce mai multa siguranta…Iar din acest punct de vedere, GLA nu te mai implica atat de mult sa mergi rapid sau sportiv, chiar daca acceleraza de la 0 la 100 km/h in 7,3 secunde.

Mercedes-Benz aduce un motor de 1.950 cmc care dezvolta 190 CP/3.800 rpm si 190 Nm/1.600 – 2.600 rpm sub titulatura 220d. Este mai bine la ambele capitole, plus 20 CP, respectiv 50 Nm, comparativ cu defunctul 2.1 diesel, care devenise un fel de legenda in viata printre motoarele constructorului din Stuttgart.

GLA 220d 4Matic se simte sprinten, desi are 1.670 kg si in majoritatea situatiilor transmisia 8G-DCT, cu doua ambreiaje, are pregatit raportul optim. Sigur, sunt si momente in care retrogradarea nu se face destul de repede precum as dori si nu straluceste deloc prin rapiditate atunci cand ii ceri acest lucru, fie ca o comanzi prin intermediul padelelor, ori comuti in modul sport.

De asemenea, la o intoarcere din trei miscari, trebuie sa fii relativ rabdator pentru a cupla din D in R si viceversa. Altfel, sasiul este bine inchegat, nefiind pus in dificultate niciodata de puterea si cuplul motorului, iar suspensia are in cele mai multe dintre cazuri antidotul pentru drumurile mai putin bune. Servoasistarea electrica nu debordeaza de feedback cand o fortezi pe portiuni sinuoase, dar in schimb se poate conduce foarte usor in oras si absolut precis si sigur pe autostrada si drumurile nationale. In general, senzatia comunicata soferului face parte din categoria „safe”, iar daca mai adaugam de pe lista de optionale echipamente de siguranta activa, avem in fata o masina grijulie cu pasagerii sai.

Sistemul de tractiune integrala 4Matic nu mai de nevoie de prezentare, aducan lui GLA plusul de motriciate si liniste cand se iese in afara asfaltului, ori pe timp de iarna. La 143 mm, garda la sol nu are nimic spectaculos, fiind mai mare cu 1 cm comparativ cu vechea generatie, insa mica in valoare absoluta pentru un SUV. Insa Mercedes-Benz GLA 220d 4Matic nu este masina cu care posesorii sai vor incerca portiuni de teren imposibile si nici nu se vor aventura pe drumuri salbatice, unde unghiurile de trecere fac diferenta intre a trece si nu mai departe.

GLA a devenit mai mult decat un A suprainaltat, iar diferentele dintre cele doua modele sunt insemnate si nu se mai poate afirma ca una este alternativa la cealalta. Fiecare are concurenta sa si fiecare ofera altceva. In privinta GLA-ului, intr-o lungime de clasa compacta aduce un interior cu esente de monovolum, mai multa libertate de miscare datorita caroseriei tipice unui SUV si, mai ales, elementul de atractivitate al unei masini mai inalte, ceea ce se poarte acum pe piata. Pretul de lista al acestei motorizari porneste de la 45.565 euro, TVA inclus.

Share