Iata-ne fata in fata cu Grand Vitara. O intersectare care evidentiaza designul atractiv, spatiul interior, manevrabilitatea, performanta si, nu in ultimul rand, confortul. Cat despre abilitatile in regim off-road, acestea sunt aproape sinonime cu marca japoneza. De unde si distractia!
Nu degeaba i se spune Grand. Pentru ca este o masina mare atat la propriu, cat si la figurat. De aici si alintul din titlu. Indiferent vechimea designului, ori de subtilitatea facelift-urilor, consider ca Grand Vitara ramane o masina atractiva, care etaleaza o personalitate unica in segmentul sau. Si sunt convins ca nu sunt singurul care gandeste asa.
Caracterul polivalent defineste Grand Vitara. Este o masina care indeplineste foarte bine cerintele moderne din industrie, dar care iti mai rezerva si un bilet la distractie si aventura fara programare. Putine lucruri se compara cu evadarea de pe sosea in natura sau in orice alt spatiu pustiu, misterios, parca nedescoperit. Iar cand vine vorba despre asa ceva, Grand Vitara reprezinta una dintre alegerile mele preferate din segmentul SUV-urilor compacte.
De ce? Pentru ca este echilibrat si capabil. Intr-un Grand Vitara, in fata unui obstacol, nu pierzi timp gandindu-te daca poti trece, ci pur si simplu mergi inainte. Unghiurile de atac si de degajare sunt de 29 si, respectiv, de 27 de grade, tractiunea integrala este excelenta, iar diferentialul blocabil cu reductor este ca o arma secreta impotriva razboiului cu natura.
Daca pe sosea, garda la sol (190 mm) si greutatea masinii (circa 2 tone) permit ruliului sa se faca remarcat, la valori decente totusi, pe teren denivelat suspensia independenta (McPherson fata si multibrat spate) lucreaza ireprosabil. Aparent suspensia poate parea dura, dar dupa ce descoperi viteza ideala, in functie de nivelul denivelarilor, ai parte de o calatorie lina.
Motorul testat, benzina 2,4 litri, Euro 5, produce 169 CP la 6.000 rpm si un cuplu de 227 Nm la 3.800 rpm. Asociat transmisiei automate cu patru rapoarte, performantele dinamice se traduc in 12 secunde pentru demarajul 0-100 km/h si in 175 km/h pentru viteza maxima. In cadrul testului, consumul in oras a fost de 12-14 l/100 km, iar in extraurban de 8-10 l/100 km.
Interiorul este spatios si bine structurat. Pozitia de condus este placuta si confortabila, singurul dezavantaj fiind vizibilitatea spate, nu tocmai buna. In ceea ce priveste bancheta, spre binele celui de-al treilea potential pasager, cat si spre confortul celorlalti doi, nu l-as gazdui pentru o calatorie mai lunga. Spatiul nu este chiar atat de Grand in spate. De altfel, chiar si portbagajul aproba aceasta decizie, totalizand un volum de incarcare de 398 de litri (758 litri cu bancheta pliata).
Versiunea testata, Grand Vitara 2.4 JLX-EL AT, costa 26.900 de Euro (TVA inclus). Dotarile numara, printre altele, tractiune 4×4 permanenta cu reductor si blocaj diferential, aer conditionat automat, geamuri electrice cu tenta verde, volan multifunctional imbracat in piele, tapiterie din piele, scaune incalzite (fata), pilot automat, faruri xenon, proiectoare, trapa, sistem audio cu sase incinte, jante din aliaj, de 17 toli, si keyless start. Iar lista reprezentativa sigurantei adauga airbaguri frontale, laterale si cortina, ABS+EBD, ESP, asistare la franare si alte facilitati destinate sigurantei copiilor.
Verdict
Locurile din spate nu sunt cele mai spatioase, masina gazduind confortabil doi pasageri pe bancheta, nu trei. Iar portbagajul are un volum decent. Nu s-ar supara nimeni daca transmisia automata cu patru rapoarte ar primi un upgrade. Trebuie adaptata cu atentie viteza pe drumurile denivelate, in vederea atingerii confortului optim.
Per total, apreciez motorul, dinamica pe sosea, designul special, structurarea interiorului, asamblarea calitativa, caracterul practic si, nicidecum in ultimul rand, abilitatile off-road!
Dar ceea ce imi place cel mai mult este caracterul polivalent. In Grand Vitara te simti bine si multumit. Indiferent de drumul pe care rulezi, esti constient ca ai un fel de buton secret pe care scrie distractie. Iar acest buton nu este altceva decat decizia ta de a parasi suprafetele asfaltate.