E o dimineaţă liniştită, nici caldă, nici rece. Exact cum trebuie să fie diminețele tuturor începuturilor reuşite de septembrie. Bulevardele largi sunt deja scăldate într-un soare care pare că a pierdut din puteri. Pe străzile lăturalnice, înghesuite şi înguste, ale Bucureştiului o răcoare plăcută te lasă să măreşti pasul. Tragi un aer relativ curat în piept, cât s-a putut pe la noi, până când să o ia totul razna. Odată cu soarele căldicel care inundă bulevardele apare şi furnicarul de automobile. Este o nouă zi într-un mare oraş al Bătrânului Continent, cel mai mare de pe la noi. Dar nu ne pasă. În fiecare zi e la fel, în fiecare zi haosul vine odată cu soarele şi cu maşinile care desenează rânduri pe şosele. Se stă la coadă în trafic, ca pe vremuri la carne. În acest haos o maşină mică îţi face viaţa mai uşoară. Măcar un pic.
A face maşini mici în lumea aceasta poate fi trecut drept minimalism, deşi nu e. E o utilitate la care mai aspiră puţini. Străzile înguste ale Bătrânului occidental cu aglomeraţiile sale rutiere impun continuarea unui obicei banal transformat astăzi în amintire. Nu sunt nici mai bine de cinci decenii de când lumea se mulţumea cu micile maşini. Generaţiile longiline care au urmat n-au fost cauza care a dus la schimbarea paradigmei, din contra, capitalismul care are nevoie să se reinventeze a făcut-o. Dincolo de motivele culturale sau economice, maşinile mici dispar. Dar câţiva constructori continuă să scoată pe piaţă chicinete pe patru roţi care sunt pe de o parte șic, pe de altă parte utile. Maşina mică de astăzi este un Sport Utility Vehicle în sens invers şi e foarte bine că este aşa. Stereotipurile au atribuit-o în mod special femeilor şi tot stereotipurile au considerat că e rolul lor să conducă astfel de maşini. În Occident, maşina minionă este, de fapt, un stil de viață urbană. Avansul economic de acolo o impune ca o primă maşină, iar pe post de „maşina a doua” stă maşina de familie. La noi e tocmai pe dos.
Maşina de fugă…prin oraş
Am testat noul Citroen C1, lansat acum în România, mai întâi în traficul bucureştean. Totul a început din joacă. O serie de indicii te purtau de colo-colo. De la un edificiu la altul al Bucureştiului. Dacă te grăbeşti, şi vrei să ajungi cât mai repede, traseul este esenţial. O combinaţie între bulevard şi străzi mai mici te scoate cât mai repede la locul potrivit. Maşina este fâşneaţa, deşi motorizările sunt mai degrabă modeste dacă ne apucăm să numărăm caii putere. Masa mică (840 kg) ajută mult şi când ai sub tine numai 68 cai putere. Dacă-l forjezi pe micuţul C1, vei plăti la capitolul consum. Dacă nu te grăbeşti, dacă soarele nu e atât de periculos, C1 poate scoate nişte valori uimitoare.
Fuga de colo-colo pe străzile Capitalei noastre îţi arată de fapt muşchii noului C1. Poţi face cu uşurinţă slalom printre maşinile din trafic, poţi să te bagi pe străduţele mici şi înghesuite, dar aceste lucruri nu sunt tocmai un secret. Mai important este că poţi să te vâri în orice colţişor de parcare cât de cât. Deşi nu pare, Citroen C1 este o maşină de fugă. Dar nu vă gândiţi la viteză. Toţi alergam prin oraş, cu treaba. Aici o maşină mică te ajută cel mai mult. Dacă nu te grăbeşti, C1 poate deveni extrem de eficient cu cifre de-a dreptul ridicol de mici pentru consum. E adevărat că pentru a scoate în oraş sub 5 litri la sută, e nevoie să cobori geamul şi să opreşti aerul condiţionat. Important e să realizezi cât de ajuta o astfel de maşină în traficul urban.
Maşina de oraş utilă
Noul C1 oferă un confort interior corect pentru pasagerii din față. Pentru cele două locuri din spate, pare mai indicat să-ţi arunci o servietă, un maldăr de hârtii, o geantă, o sticlă de apă. La nevoie, vor încăpea şi doi pasageri adulţi.
Maşina pare destinată însă pentru cei care încalecă locurile din faţă. Şi în egală măsură este gândită pentru amândoi. Pentru variantele economice, fără sistem de climatizare automată şi touchscreen, C1 devine interesant ca maşina folosită în scopuri comerciale, cu spaţii mici dar numeroase de depozitare şi o menvrabilitate care vine manuşă oraşului. Ca maşină personală, recomandăm varianta mai bine echipată, care aduce tehnologia la bord. În traficul zilnic, un astfel de Citroen C1 este tocmai potrivit ca maşină personală.
Prin intermediul tabletei tactile de 7 inch, funcţia Mirror Screen permite copierea şi utilizarea aplicaţiilor de pe smartphone. Pentru a face acest lucru, trebuie doar să verificaţi compatibilitatea smartphone-ului, să instalaţi aplicaţia care permite schimbul de date şi să-l conectaţi la port-ul USB al autovehiculului.
C1 dispune de o cameră video pentru marşarier care transmite imagini direct pe display-ul de 7 inch. Acesta dispune şi de un sistem de acces şi pornire hands-free. Această funcţie permite accesul în autovehicul şi demararea fără utilizarea cheii electronice. Deja prezent la autovehiculele din segmentul superior, acest sistem simplifică viaţa utilizatorilor săi.
O altă tehnologie practică este funcţia de asistenţă la pornirea în rampă Hill Assist, disponibilă ca dotare standard. Această caracteristică se poate dovedi indispensabilă în oraş, de exemplu la ieşirea din parcările subterane. Funcţia asigură menţinerea automată timp de 2 secunde a autovehiculului în stare de frânare şi permite astfel redemararea cu uşurinţă în pantele cu o înclinaţie mai mare de 3%. Portbagajul funcţional de 196 de litri este practic şi uşor de accesat, datorită suportului din spate care se ridică la deschiderea hayonului. Volumul portbagajului poate fi extins până la 780 L prin rabatarea scaunelor din spate.
Maşina mică, motoare mici
Motorizarea VTi68 S&S cu cutie de viteze manuală în 5 trepte în combinaţie cu tehnologia Stop&Start şi un pachet aerodinamic special permit poziţionarea noului C1 la un nivel optim din punctul de vedere al consumului (3,8 l/100 km) şi al emisiilor de CO2 (88 g/km). Motorizarea VTi 68 CP este disponibilă şi cu o cutie de viteze pilotată – ETG (Efficient TronicGearbox). Cutie de viteze în 5 trepte, aceasta beneficiază de funcţia antipatinare şi de o cursă optimizată a pedalei, care permit un control mai bun, o pornire lină şi o manevrabilitate sporită.
Noul Citroen C1 este disponibil şi cu motorizarea PureTech 82. Produs în Franţa, acest motor cu 3 cilindri pe benzină de 1,2 litri şi 82 CP utilizează tehnologii inovatoare, eficiente şi economice, afişând un consum de 4,3 l/100 km şi emisii de CO2 de 99 g/km şi asigurând în acelaşi timp o agilitate şi o manevrabilitate sporite în timpul condusului. Cu un cuplu de 116 Nm şi o accelerare de la 0 la 100 km/h în 11 secunde, motorizarea contribuie la capacitatea noului Citroen C1 de a se deplasa uşor chiar şi în afara oraşului.
Surpriza de la marginea orașului
Ceea ce impresionează este că C1 devine o opţiune interesantă pentru cei care fac naveta. Consumul mic, dinamica maşinii şi configuraţia sistemului de direcţie oferă siguranţă şi pentru deplasările din afara oraşului. În această ecuaţie am introdus şi consumul care scade văzând cu ochii odată ce eşti la drum întins. Desigur, cele 5 trepte ale cutiei de viteze şi motorul mic nu te vor lăsa să fii foarte rapid, însă pe distanţe relativ scurte, C1 este o soluţie. Mai ales pentru navetişti. În comparaţie cu generaţia precedentă, noul C1 este dotat cu o nouă punte spate mai uşoară cu 4 kg, noi arcuri de suspensie, amortizoare noi şi o nouă bară stabilizatoare cu diametru mare. Aceste modificări îmbunătăţesc confortul suspensiilor şi ţinuta de drum.
În plus, noua sa servodirecţie electrică îmbină precizia cu plăcerea la volan. Astfel, conducerea autovehiculului devine în acelaşi timp uşoară, agreabilă şi precisă, atât în oraş cât şi în afara acestuia, contribuind din plin la confortul pe durata deplasării. Fie că eşti în oraş, fie că ai treabă în apropierea lui, Citroen C1 se distinge prin manevrabilitatea sa.
Am testat aceste veleităţi ale modelului de oraş pe circuitul ATA (Academia Titi Aur). Cu o maşină de oraş n-ai ce să faci pe pista de viteză, motiv pentru care am luat parte la o serie de probe de îndemânare. Practic, am testat manevrabilitatea vehiculului, avantajele dimensiunilor mici şi ceva din dinamica lui la viteze normale. În continuare, totul a fost un joc, un joc din care poţi realiza însă cât de utilă, cât de uşor de condus şi cât de faină poate fi o maşină mică.
C1 spune NU rozului cu fundiță
Citroen oferă noul C1 în varianta cu 3 sau 5 uşi. Pentru cei aflaţi în căutarea unei maşini de oraş sic, pot opta pentru versiunea Airscape, semi-decapotabila, cu acoperiş textil rabatabil. Şi pentru că designul contează, merită menţionat ca noul C1 pleacă de la câteva puncte stilistice pe care le putem regăsi în linia DS.
Luminile de zi permanente cu LED-uri adoptă designul atrăgător al fălcilor de rechin, blocurile optice duble, încorporate în lateralele grilei până în adâncimea capotei, capota sculptată şi desenul agresiv al întregii părţi frontale sunt elementele unei reuşite estetice. Spatele impresionează prin stopurile de lumini, ingenios desenate, dar parcă suferă la configurarea hayonului.
Interiorul urmează conceptul minimalist şi se orientează mai degrabă către partea utilă a lucrurilor. Un display central prevăzut cu funcţia Mirror Screen va colora atmosfera de aici. Comenzile pe volan, spaţiile de depozitare şi spaţiul interior şterg serios din minusurile normale ale lui C1, capitol la care ţinem să trecem în revistă calitatea plasticului interior, nu cea mai rea, dar nici cea mai bună, nivelul finisajelor ascunse, lipsa mânerelor de susţinere laterală sau a cotierei. Citroen a pregătit o maşină de oraş orientată mai mult spre utilitar decât spre fiță. Nu vedem o sută de culori și motive de personalizare, nu găsim alte briz-briz-uri antipatice, nu găsim rozul cu fundiță al altor modele de oraş. Există, deci, speranță!
Fotografii de Dragoș Savu