Teste

Masina orchestra – Test Skoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG

De 10 noiembrie 2020No Comments
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Pentru multi, Octavia reprezinta un brand in sine, dincolo de marca Skoda. Generatii de-a randul, Skoda Octavia a fost solutia perfecta pentru familii, flotele companiilor, pentru oamenii pragmatici, ba chiar si a doritorilor de sport, daca vorbim despre RS.
Iar acest fapt este demonstrat de cele peste 6,5 milioane de exemplare vandute din 1996 si pana in prezent. Reteta cehilor este infailibila si foarte greu, daca nu imposibil, de replicat. 

Folosind de-a lungul timpului aceleasi platforme ca si verii din Grupul VW, adica VW Golf si Seat Leon, Octavia a fost dintotdeauna cea care a atras prin oferta de spatiu, polivalenta, soliditate si confort. Iar cea de-a patra generatie, prezenta in acest test, foloseste aceleasi ingrediente la care adauga mult infotainment, calitate foarte buna si un interior de ultima ora. 

Ce si cum s-a schimbat la exterior

Pentru ca dedesubt se afla platforma tehnica MQB a Grupului, noua Octavia vine cu acelasi ampatament (2.686 mm) si dimensiuni exterioare asemanatoare cu precedenta generatie. Lungimea a crescut cu 2 cm, iar portbagajul a adaugat inca 30 de litri in cazul caroseriei break, ajungand la un volum neverosimil de 640 litri.

Dupa trei generatii s-a renuntat la stopurile monobloc paralelipipedice, pentru o noua forma, tip bumerang, specifica noului design Skoda. Farurile au devenit mai subtiri si, asemenea stopurilor, sunt oferiite in serie cu tehnologie LED. Calandrul devine de-a dreptul imens, semn ca noua Octavia trece la o noua identitate vizuala frontala, regasita in toata gama.

De la primul contact, masina comunica mai mult premium decat precedenta Octavia si mai multa atentie pentru pasageri. Detalii precum proiectia luminoasa pe sol a numelui Skoda la deschiderea portierelor fata, felul in care se inchid usile, cu un “clack” imperceptibil si interiorul care a sarit doua generatii din punct de vedere al designului si infotainment-ului, nu au cum sa nu te fidelizeze. Daca umbli putin la lista de optionale si mai adaugi faruri Matrix-LED, jante de 18 inci si stopuri Top LED, atunci Octavia poate sa stea fara probleme de timiditate langa un model premium.

Revolutie in habitaclu

Precedentele generatii Octavia aveau un interior extrem de spatios, materiale peste media segmentului, asamblari solide si spatii de depozitare pentru orice. Ceea ce s-a mentinut si in cazul de fata. Insa designul a fost dintotdeauna punctul slab si vizavi de celelalte modele din Grup si comparativ cu concurenta. De asemenea, pozitia de condus, relativ inalta, inducea o senzatie de model mainstream, pe care cel putin eu o simteam ca pe un compromis facut in schimbul obtinerii unui spatiu imens pe bancheta. 

Noua Octavia schimba regulile jocului, iar plansa de bord poate sa stea oricand intr-un model Audi. Din toate punctele de vedere, incepand cu materialele fara repros (spuma moale, inclusiv pe usi si material textil pe bord) si pana la minimalismul modern, ergonomie si stemele de infotainment.

Volanul cu doua spite este oferit standard, arata premium si ofera un grip corect daca cineva isi pune aceasta intrebare (cel cu trei brate, botezat Sport, este optional si costa 211 euro). Acum se sta jos la volan, piciorul stang poate fi intins in voie, iar pentru cei care vor reglaje electrice si memorie, isi pot bifa acest lucru pe lista de optionale (398 euro). 

Mie unul imi place cum stai la volan, vizibilitatea este foarte buna de jur-imprejur, iar senzorii pentru unghiul mort pozitionati pe bratul oglinzii retrovizoare sunt mult mai vizibili decat cei incorporati pe suprafata sticlei. Nu este o noutate, Nissan a adus aceasta solutie cu ani buni in urma, dar ideile bune trebuie mentionate. Nu am fost castigat pe deplin de cotiera portierei, ceva cam jos plasata pentru a putea tine cotul pe ea cand conduc, iar spatarul scaunului in zona cervicala il gasesc prea evazat.

Design-ul plansei de bord, cu display-ul central de 10 inci si instrumentarul de bord Virtual Cockpit, tot de 10 inci (ambele in standard pentru echiparea Style), selectorul by-wire destinat transmisiei DSG si numarul mic de butoane fizice sunt exact acele detalii care fac interiorul noii Octavia drept cel mai interesant si modern din gama actuala Skoda.

Multe detalii si spatiu enorm

Partea de infotainment este din alt film comparativ cu precedenta generatie. Display-ul central este poarta de acces catre cele mai detaliate si intersante functii, de la alegerea luminii ambinetale si pana la configurarea modurilor de conducere. Doar functiile uzuale au ramas cumva reprezentate de butoane fizice, la baza touchscreen-ului, dar numai pentru a accesa rapid meniul respectiv.

Restul operatiunilor se fac tot tactil, iar din acest punct de vedere sistemul are o grafica si o rapiditate excelente. Singurul minus este ca trebuie sa umbli in meniu in timpul condusului pentru anumite functii uzuale. Skoda a incercat sa simplifice actionarea cat mai mult, ba chiar a creat niste comenzi interesante ale climatizarii, de genul “Incalzeste-mi sau racoreste-mi picioarele” ori “Incalzeste-mi mainile”.

Sunt atat de multe setari disponibile, incat a trebuit sa imi aloc zece minute sa le parcurg pe toate. Bineineteles, nu lipseste conectivitatea cu smartphone-ul, cu Apple CarPlay wireless. Cele doua porturi USB-C oferite in standard se pot suplimenta, ca in cazul modelului testat, cu inca trei (doua in consola spate si unul langa oglinda retrovizoare), plus o priza de 230V, tot in spate.

Aceste optiuni sunt prinse intr-un pachet mai mare, denumit Cleverpack Style (1460 euro), care mai include a treia zona a Climatronic-ului, asistentul de parcare, camera video spate si stopurile Top LED. Detaliu interesant, util pentru adolescentii care sunt nedespartiti de device-urile electronice, buzunarele aplicate pe spaterele scaunelor fata sunt matlasate special pentru a gazdui si proteja smatphone-ul sau o mica tableta. Si volanul este, la randul sau, un mic centru de comanda, ce acceseaza meniul de bord de pe imensul display digital, care poate fi configurat in mai multe layout-uri. 

Sigur, partea practica a masinii este in continuare la cele mai inalte cote posbile pentru segmentul C. Noua Octavia nu se dezminte si aduce un spatiu absolut imens pe bancheta, in toate directiile, plus multe locuri de depozitare. Buzunarele din portiere sunt capitonate cu material moale pentru ca vreun pix ratacit sa nu faca zgomote deranjante, iar portbagajul aproape ca nu poate fi umplut in mod normal de o familie.

Sunt agatori pentru plase si butoane pentru rabatarea spatarului banchetei (operatiunea se poate face din interior), lungimea obtinuta dupa rabatare depasind cu putin 2 metri. Aceasta suprafata nu este complet dreapta, deoarece spatarul se pliaza cu un mic unghi. In schimb pragul dintre portbagaj si habitaclu dispare doar daca se opteaza pentru podeaua variabila, care costa 141 euro. Exista in standard si roata de rezerva, intr-adevar, de uz temporar, insa este o solutie mai linistitoare fata comparativ cu un kit pentru pana.

Rutiera de profesie

Versiunea testata, 2.0 TDI DSG, reprezinta una dintre cele mai vandute configuratii. Suficient de puternic (150 CP) si extrem de economic, motorul TDI nu mai are nevoie de prezentare. Cei 360 Nm, disponibili inre 1.700 si 2.750 rpm sunt foarte bine pusi in valoare de transmisia automata cu doua ambreiaje si sapte trepte de viteza.

Adica fara delay in reprize, cu schimbari line in oras si facute in cea mai mare parte in spirit economic. Singurele sincope sunt la acceleratiile puternice facute de la viteze si turatie mici, atunci cand DSG-ul tureaza initial cam tare motorul, in afara zonei de cuplu maxim. Mi-a placut sistemul start/stop, bine setat si nederanjant, intrand si iesind pe nesimtite in/din functiune.

Pentru 90 de euro se poate avea si Driving Mode Selection cu patru programe de gestiune: Eco, Normal, Sport si Individual, ce actioneaza, printre altele asupra setarilor sasiului, directiei si sensibilitatii pedalei de acceleratie. Modul Normal este cel mai potrivit pentru o utilizare zilnica din toate puctele de vedere. Eco il vad util pentru mersul pe autostrada, unde se merge cu 140 km/h la 2.000 rpm, iar programul Sport este potrivit pe drumurile virajate sau cand se doresc parcursuri mai rapide.

Oricum, prezenta padelelor poate elimina nevoia de a mai trece in Sport in cazul depasirilor, cand te poti juca imediat cu turatia si cuplului. In aceste acceleratii puternice am regasit tonalitatea mai zgomotoaza a motorului, care tradeaza dieselul, pentru ca in restul timpului masina este incredibil de silentioasa si nu prea stii ce combustibil foloseste.

Suspensia clasica, cu roti spate interconectate (pentru 827 euro se poate opta pentru Dynamic Chassis Control, cu suspensie adaptiva), este extrem de “moale” si induce un fenomen de pompaj la aproape orice denivelare mai serioasa, gen imbinarile podurilor de pe autostrada, sosele valurite, suprafete stricate. Ruliul este de luat in seama in curbe, insa Octavia stie sa se “agate” bine de asfalt, iar motricitatea este apreciabila.

Cu siguranta prezenta Dynamic Chassis Control, iar in cazul motorizarilor de peste 150 CP si a versiunilor 4×4, a suspensiei spate multibrat, ar trebui sa diminueaze sau chiar sa elimine acest fenomen de pompaj. Per total, setarea masinii privilegiaza confortul, inclusiv asistarea directiei, care favorizeaza mai degraba progresivitatea decat promptitudinea.

O nota mare merita sistemul de franare, cu pedala ce poate modula foarte precis forta de oprire.  Una peste alta, suspensia este silentioasa si absoarbe orice soc provenit de la sosea, habitaclul ramanand izolat de zgomote parazite. Plus de asta, Octavia este o rutiera desavarsita, foarte confortabila, cu care poti parcurge sute si sute de kilometri pe zi. De altfel, cu un consum mixt care oscileaza in jurul valorii de 5 l/100 km, oricat de sportiv ai merge, autonomia se afla undeva la 1.000 de km. Spre exemplu, pe un traseu de 364 km, inclusiv autostrada, parcurs cu o medie orara de 91 km/h, Octavia 2.0 TDI DSG a consumat 4,9 l/100 km.

Buget

Trebuie stiut ca motorizarea 2.0 TDI poate fi asociata si cu o transmisie manuala cu sase trepte, situatie in care puterea maxima are doar 115 CP, fata de cei 150 CP, in cazul configuratiei cu DSG. Echiparea de baza, Ambition (pretul de lista pentru 2.0 TDI DSG fiind de 27.108 euro), aduce in standard, printre altele Climatronic pe doua zone, pornire fara cheie, sistem audio cu display de 8 inci, senzori parcare spate, Front Assist, Lane Assist, Hill Hold Control, jante de aliaj de 16 inci.

Echiparea de fata, Style (peste ea mai exista doar linia RS), aduce in standard destul de multe echipamente in plus, precum pornire/oprire motor fara cheie, sistem audio cu display de 10 inci, cruise control, Virtual Cockpit de 10 inci, jante de aliaj de 17 inci, geamuri laterale si luneta in nuanta inchisa, conectivitate Apple CarPlay fara cablu. In echipare standard, Octavia Combi Style 2.0 TDI DSG costa 29.151 euro, iar versiunea testata, cu optionale de aproape 6.000 euro, ajunge la 35.531 euro.

Share