Conectivitatea cu masina si intre masini este noua realitate si, de acum inainte, drumul este pavat catre momentul in care autovehiculele vor deveni niste entitati ce vor comunica intre ele, dar si cu producatorul lor. Acesta din urma va putea sa intre in creierul masinii, chiar in garajul proprietarului, pentru a-i face un update de soft, o verificare sau chiar o reparatie. Mai mult, masina va stii cu ce viteza maxima legala se poate merge pe un tronson de drum, daca tu, cel de la volan, nu esti cumva obosit si trebuie sa iei o pauza, ori sa iti invete traseele zilnice si sa eficientizeze astfel deplasarile.
Totul pleaca de la autonomie, pentru ca a fi autonom nu inseamna doar ca masina sa ajunga singura din punctul A in punctul B. Acest lucru se va intampla, insa nu chiar in viitorul foarte apropiat. Pana cand o masina va merge cu adevarat singura, iar toti pasagerii sai sa poata face altceva (sa scrie mailuri, sa doarma, ori pur si simplu sa admire peisajele) mai sunt cateva etape (a se citi ani buni de zile sau peste o decada).
Dincolo de aspectele legislative (pana la urma cine este vinovat de un accident provocat de o masina autonoma?), nu trebuie uitat ca in aceasta ecuatie exista cel putin o constanta: conectivitatea. Autonomia este un concept ce implica si comunicare intre masini, acces instantaneu la orice informatie din trafic si legatura continua cu producatorul. Exemple sunt multe, pentru ca multe branduri auto dezvolta noi generatii de platforme software utile la condusul autonom. Acestea vor actualiza softul vehiculelor in acelasi mod in care se primesc astazi update-uri pentru smartphone-uri, dar si pentru o parte dintre automobilele electrice.
Asadar, trebuie sa ne asteptam ca in viitor fiecare vehicul sa beneficieze de o echipa de experti in inteligenta artificiala si ingineri specializati in domeniul software care, in mod continuu, vor dezvolta, rafina si imbunatati masina pe durata ei de functionare. Iar aici nu este vorba numai despre conducerea autonoma, ci de o adevarata telemetrie, la mii de kilometri distanta. Mai precis, update instant la sistemul de infotainment, la cel de gestionare a bateriei, la echipamentele de confort. Desi pare relativ usor, sa nu uitam ca doar un senzor video, precum al camerei video stereo Bosch, genereaza 100 Gb de date intr-un kilometru parcurs. Iar in cazul conducerii autonome este vorba de un volum imens de date, pe care un utilizator obisnuit al automobilului nu le poate cuantifica.
Usurinta cu care soferul isi conduce masina inseamna si gasirea unui loc de parcare. Pentru acele locuri de parcare din parcari subterane ori supraetajate, la mall-uri, aeroporturi etc. se dezvolta deja solutii ingenioase. Spre exemplu, Here Technologies si Inrix au fost primii care au pus la punct – soft-ul este intr-un upgrade continuu – o aplicatie de gasire a locurilor de parcare disponibile pe strada in peste 20.000 de orase din 150 de tari si in zone indoor in peste 1.100 de orase din 65 de tari. Iar posesorii de vehicule electrice vor fi condusi direct la locul liber unde exista statie de incarcare. Pare SF, poate un pic infricosator ca masina va stii atat de multe, dar acesta este viitorul.
Revenind la autonomie si conectivitate, diverse companii au facut pasi inainte in ceea ce priveste softurile ce permit vehiculelor sa comunice intre ele. Asa ca nu va fi de mirare daca masina va frana… inexplicabil, pentru ca ea afla ininte de la celelalte masini ca in fata urmeaza un ambuteiaj, ori o alta masina a franat brusc.