Teste

Maturitate tehnologica – Test Kia Rio 1.0 T-GDi 7DCT mild hybrid

De 28 martie 2021No Comments
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Trecuta recent printr-un facelift, a patra generatie Rio a fost primul model Kia care a folosit sistemul de propulsie mild-hybrid, MHEV. Chiar daca nu este in varful topurilor de vanzari din clasa mica, Rio s-a fortificat foarte bine si ar trebui luata in calcul pentru multe calitati interesante, dintre care, poate mai mult ca niciodata, tehnologia incorporata. Iar aici ma refer atat la grupul motorpropulsor, cat si la sistemele de asistenta si infotainment. In testul de fata avem chiar varianta de top a gamei Rio, cu motorul 1.0 T-GDi de 120 CP, sistem mild hybrid, transmisie automata si echipare GT-Line.

GT Line, o tusa de sportivitate in plus

Designul lui Rio a evoluat progresiv de-a lungul generatiilor, pastrand o nota de maturitate si prestanta. Comparativ cu modelul coreean, concurenti precum Peugeot 208, Toyota Yaris, Mazda 2 sau Ford Fiesta vin cu un look exterior mai futurist si mai agresiv. Insa echiparea GT Line ii aduceo nota de sportivitate in plus, data de jantele de 17 inci – in standard -, spolierele si pragurile cu insertii negre, pseudo difuzorul spate si evacuarea dubla. Dimensional, Kia Rio ramane in limita celor 4 metri ai segmentului B (mai precis 4.065 mm lungime), cu un ampatament de 2,58 metri.

Interior dominat de ergonomie

Constructorul coreean a lucrat mult la interfata cu pasagerii, astfel ca plansa de bord aduce un design fresh pentru o masina de clasa mica. Punctul de atractie al habitaclului il constituie noul display de 8.0 inci al sistemului de infotainment si instrumentarul de bord digital de 4.2 inci.  Este tipul de design germanic, fara exuberanta unui 208, spre exemplu, dar totul pare pus acolo unde trebuie, nu sunt nici butoane multe, dar nu lipseste nici interfata fizica necesara unor comenzi uzuale. Volanul tesit la ora 6, pedalele de luminiu si textura nervurata de pe zona centrala a plansei de bord aduc un aer dinamic, asa cum exteriorul are tuse sportive.

Din punctul meu de vedere, Kia a gasit fonturile potrivite, dimensiunile optime ale butoanelor si o arhitectura a postului de condus care se muleaza foarte bine pe nevoile soferului. Sigur, sunt si detalii care nu sunt la fel de bine gestionate, precum butonul luminilor de avarie prea mic si mai greu de gasit la o manevra de urgenta. Materialele sunt rigide, indiferent de zona, cu plastice care, pe alocuri, au o textura modesta. Iar aici ma refer la panourile usilor, care par sensibile la zgarieturi, lipsite de orice zona moale, fie ea si o aplicatie textila. 

In traditia marcii sunt multe locuri de depozitare corect dimensionate, in usi si intre scaunele fata. Pa bancheta, doi pasageri au conditii bune, dar Rio nu este totusi in topul segmentului la acest capitol. Spatiul pentru cap este in regula, datorita plafonului nu foarte curbat, iar le genunchi este loc adecvat pentru persoane ce pana in 1,75 – 1,80 metri inaltime, cu conditia ca scaunul din fata lor sa fie intr-o pozitie medie. Nu sunt guri de aerisire in spate, chiar si in cazul echiparii cu sistemul automat monozona de climatizare. Exceleaza insa in cazul portbagajului, cu 325 de litri si o forma regulata, fiind pintre cele mai incapatoare din segment. 

Mild Hybrid nou si dinamica imbunatatita

Sistemul hibrid este format din noul motor pe benzina smartstream, trei cilindri, 1.0 T-GDi si sistemul MHEV de 48V. Propulsorul inlocuieste generatia anterioara a motorului ‘Kappa’ de 1 litru, oferind aceeasi putere – 100 sau 120 CP – dar permite un cuplu maxim cu 16% mai mare pentru versiunile echipate cu motorul de 120 CP si transmisie automata 7DCT, adica 200 Nm/ 2.000 – 3.500 rpm.

Cu versiunea de 120 CP, prezenta aici in test, Rio vine cu o partitura foarte interesanta. In practica inseamna ca masina raspunde rapid la turatii joase, in special de la 2.000 rpm in plus, cand are o vivacitate apreciabila. Motorul este elastic si nu comunica acele caracteristici specifice unui motor cu trei cilindri, precum vibratii la rece, ori glas mai ascutit in acceleratii. Are o rezerva buna de putere si cuplu, iar la viteze de pana la 110 – 120 km/h isi pastreaza rezerve suficiente pentru a redemara pe autostrada, spre exemplu.

Transmisia automata cu doua ambreiaje si sapte rapoarte este, in mare parte a timpului, agreabila si rapida in reactii. Sunt insa si situatii cand pare indecisa in gasirea raportului potrivit sau are unele ezitari la ruperile de ritm. Nu sunt disponibile padele la volan si nici nu am condus in poarta manuala, disponibila la levierul de pe consola. In schimb m-am jucat cu cele trei moduri ale sistemului Drive Mode Select – Eco, Sport si Normal. Eco il gasesc potrivit la rularea pe autostrada, cu cruise controlul activat sau pe drumuri nationale cu doua benzi pe sens. Modul Sport l-am apelat exclusiv cand am vrut sa am o masina ceva mai reactiva, insa in cea mai mare a timpului programul Normal este ceea ce trebuie. 

Poate si mai interesant este faptul ca Rio are ca dotare standard, incepand cu nivelul median de echipare (sunt Urban, Trend si GT Line), sistem de mentinere si asistare a benzii, pe scurt un mod semi autonom de rulare, care implica doar atingerea volanului la intervale scurte de timp. Pe autostrada isi face treaba foarte bine, Rio stiind sa isi pastreze banda si ruland “singura”.

Setarea directiei, cu servoasistarea potrivita ca o manusa exploatarii urbane, este doar ponderata in feedback la condusul sportiv. Aici se poate face o mica discutie vizavi de comportamentul masinii. La nivel micro, jantele de 17 inci aduc o rigiditate interesanta, buna pe drumurile de calitate, in vreme ce la nivel macro, suspensia se poate inscrie in partea confortabila. Este un mix bun in cea mai mare parte a timpului, pentru ca drumurile stricate aduc ceva zgomote de lucru. Rio este, din punct de vedere al comportamentului dinamic, undeva in zona confortabila – dinamica a segmentului mic. 

Consumul inregistrat in test a fost de 8 l/100 km in trafic urban, iar in afara orasului, pe autostrada, la 130 km/h setati pe cruise control valoarea s-a stabilizat la 7,5 litri /100 km. Combinat cu drumuri nationale, in proportii aproape egale, unde am mers alert, media extraurbana a coborat la 7 l/100 km. Sigur, aceasta valoare include autostrada, pentru ca Rio poate rula cu valori sub 6 l/100 km in afara orasului, pe drumuri non-expres.

Oferta, preturi si concluzii

Rio mai are in oferta motorul 1.0 T-GDi de 100 CP (fara tehnologie mild hybrid), disponibil acum cu transmisie manuala cu sase trepte (in loc de cinci), respectiv transmisia 7DCT, dar si o noua versiune a motorului aspirat de 1.2 litri si 84 CP. Practic, cel mai ieftin Rio are un pret de lista de 13.084 euro cu TVA inclus (pret care coboara la 10.730 euro cu programul Rabla si promotia importatorului). Dotarile standard sunt bune chiar de la echiparea de baza, Urban, urcand in consistenta la Trend si devenind foarte interesanta la topul GT Line. Cu motorizarile mild hybrid, transmisia automata si sistemele de asistenta a condusului, Kia Rio poate sa se dueleze cu orice model din clasa mica. 

Modelul poate fi personaliza si echipat cu o lista extrem de lunga de echipamente. Spre exemplu, exemplarul testat are un pret de lista de 20.207 euro si are bifate 28 de optionale, in valoare de 3.578 euro. Intre acestea, climatizare automata (108 euro), faruri, stopuri si proiectaoare ceata LED (486 euro), navigatie cu ecran TFT de 8 inci (870 euro),  sistem monitorizare unghi mort (298 euro), smart cruise control (232 euro) si camera video spate (77 euro).

Ceea ce vreau sa spun este ca, daca in urma cu doua generatii diferenta dintre un Rio stock si unul cu dotari optionale full nu era dramatica, acum se ajunge la sume de ordinul a mii de euro. Si nu din cauza pretului optionalelor – apropo, optionalele Kia au printre cele mai competitive preturi de pe piata -, ci pentru ca acum se poate dintr-o lista froarte lunga. Iar pretul la care se ajunge poate duce Rio chiar la o eventuala concurenta cu fratele mai mare Ceed, ce are, la randul sau, o oferta excelenta. Iar asta nu poate fi decat in avantajul clientului.

Share