Teste

Maturizarea perfecta – Test cu noul Dacia Lodgy

De 23 octombrie 2012No Comments

Gazda perfecta pentru familiile numeroase, modelul Lodgy cunoaste o noua abordare, pe care clientii europeni n-au cum sa o rateze. Monovolumul low-cost este gaselnita marcii Dacia pe un segment de piata in care utilul se imbina cu placutul atat cat sa-l tina in frau pe cel din urma.

De pe vremerea romanilor numele Dacia n-a mai fost de actualitate pentru nordul Africii. La cateva picioare distanta de stramtoarea Gibraltar se inalta Tangerul, locul de casa a noului Dacia Lodgy. Noul model romanesc made in Maroc ne demonstreaza ce inseamna globalizarea sub imperiul Renault, insa este poate lucrul de care ne putem mandri cel mai mult cand vine vorba despre exporturile romanesti. Pentru ca Dacia Lodgy este cel mai reusit automobil al marcii de la Mioveni, daca luam in calcul absolut toate aspectele.

Lodgy este primul model Dacia despre care se poate spune fara a gresi ca low-cost inseamna doar pret si nu se mai refera la calitate. Cine visa la un Logan pe vremurile vechiului 1310, cine credea ca Dacia va putea scoate un SUV precum Duster si chiar si cu aceasta istorie in spate cine credea ca Lodgy ar putea semana tot mai mult cu o masina occidentala. Sunt unii care au facut-o si au crezut in destinul Dacia, fie el si unul berber daca ne referim la modul in care productia din Romania se tot muta din directia Mioveni catre Maroc via Paris. Duster a fost prevestitorul unei noi ere Dacia si e oarecum bizar cum Dacia incepe sa miroase european tocmai cand apare acest Lodgy cu sange african.

Motorul perfect 1.5 dCi 110 CP

La o masina destul de voluminoasa trebuie sa te gandesti in primul rand la doua aspecte, daca poate trage si daca nu consuma astronomic. Desi este in mod traditional mai scump, motorul diesel pare mai interesant pentru un Dacia Lodgy, mai ales daca luam in calcul modul in care benzinele de la Renault nu prea dau satisfactie cand vine vorba despre consum.

Am avut noroc la test cu versiunea 1.5 dCi cu 110 cai putere. Motorul este absolut perfect pentru aceasta masina care prin esenta ei cere de la un propulsor costuri de intretinere mici si randament corect. Cei 110 cai putere sunt suficienti pentru un Lodgy care impresioneaza prin agilitatea si potenta motorului. La acest aspect contribuie din plin momentul maxim al motorului. Cuplul de 240 Nm, disponibil inca de la 1750 rpm, ofera un confort dinamic pe care il puteam banui mai putin inainte sa ne urcam la volan. Ca orice dCi, motorul Renault isi face treaba exact cum trebuie insa ceea ce impresioneaza cu adevarat pentru Dacia este cutia manuala cu 6 rapoarte.

Etajata mai lung pentru a ajuta consumul, cutia cu 6 trepte este o adevarata incantare la drum lung, unde in treapta a 6-a se ajunge la 3000 rotatii per minut abia spre 160 km/h. Pe langa configuratia cutiei care dispune de o cursa precisa, extrem de placuta pentru utilizator, sistemul Start-Stop implementat chiar si pe un model Dacia vine in sprijinul consumului. Dacia sustine ca media ajunge la 4,4 litri la 100 km, cu un consum urban de 5,3 litri la 100 km si unul extraurban de 4 litri la 100 km.  Daca dezactivati butonul Start-Stop, primul lucru pe care il face romanul cand da nas in nas cu aceasta tehnologie, cifrele consumului anuntat vor parea ireale. Intr-un mediu urban aglomerat, un consum usor sub 7 litri la 100 km este mult mai probabil, pe cand la drumul lung consumul scade daca rulati in treapta a sasea a cutiei, la viteze care depasesc limita legala. Pe autostrada, consumul lui Dacia Lodgy urca in functie de viteza. Media inregistrata pe o distanta de 500 km a ajuns la 8 litri la 100 km. Asta si pentru ca, in ciuda formei sale, Lodgy da dovada de o stabilitate exemplara si o tinuta de drum corecta la viteze foarte inalte.

Dinamica & Comportament

Cum un monovolum nu se impaca deloc bine cu performantele nu putem critica timpul de acceleratie de 11,6 secunde inregistrat de la 0 la 100 km/h sau nivelul spunem noi orientativ al vitezei maxime de 175 km/h. Pentru ca Dacia Lodgy poate mai mult, insa 175 km/h pare o cifra suficienta pentru autostrazile si soferii din Romania. Daca comportamentul vehiculului pe viraje nu este o incantare – unul dintre inconvenientele venite odata cu segmentul – tinuta la drum intins este una calma si placuta. Suspensia a fost gandita sa ofere maximul de confort necesar ocupantilor lui Lodgy, disponibil atat pentru 5 cat si pentru 7 pasageri.

Setarea moale a suspensiei te ajuta in momentul in care denivelarile din asfalt par a fi insuportabile, desi la o succesiune de gropi tangajul destul de mare este cam suparator. Ruliul si caracterul subvirator sunt la ele acasa in Lodgy, pentru ca nu e o masina in care sa faci sport pe viraje. Un automobil de familie este predestinat sa ofere un confort la rulare si senzatia de siguranta.

Pe langa ruliul care poate fi deranjant chiar si in virajele largi, de viteza, inaltimea vehiculului Dacia poate fi o problema pentru stabilitate in momentul in care se trece pe langa un camion sau se patrunde intr-o depresiune unde de regula se intalnesc mai multi curenti de aer. Lodgy este un model destinat clar soferilor cu responsabilitate, celor care merg linistit si civilizat. Cascadele de depasiri si pilotajul pe viraje nu-si au locul in cazul monovolumului Dacia. Un ultimul aspect al acestui capitol ar fi directia, mai putin ferma decat ar trebui insa destul de satisfacatoare prin felul in care suprafata de rulare se simte in volan. In cazul in care se forteaza nota, Lodgy va corecta de la sine eroarea de traiectorie prin sistemul ESP, insa nu va bazati pe acest lucru decat daca masina detine aceasta dotare suplimentara. Lipsa unui ESP in standard va fi motivul principal pentru care Lodgy va fi depunctat la viitorul test Euro NCAP.

Design

Nu poti cere unui automobil intr-un singur volum sa arate spectaculos, desigerii fiind extrem de limitati la conturarea formei. Totusi, ii poti cere sa nu arate dezastruos, lucru pe care il demonstreaza si Lodgy. Preluand o serie de elemente de pe Duster sau Sandero, Lodgy a facut proba unei evolutii a designului Dacia. Elementele stilistice au fost domesticite iar limbajul a fost cel destinat si noilor Logan sau Sandero. Chiar daca in acel caz lucrurile devin mai rafinate. Lodgy exprima mai putin dinamism si mai multa eficienta. Detaliile nu sunt spectaculoase, dar nici nu sunt urate. Partea frontala si lateralele modelului arata chiar bine, insa spatele pare usor anapoda din punct de vedere estetic. Peste simplitatea hayonului s-au trasat doua stopuri de lumini extravagante care nu fac atat de bine imaginii generale. Manerele specifice lui Sandero si oglinzile retrovizoare “furate” de la Duster contureaza un peisaj coerent, in care totul este la locul lui.

Interior – marea schimbare

Este lucrul in care odata ce vei pasi, vei constata ceea ce a devenit Dacia cu adevarat. Este adevarat ca nivelul materialelor nu se ridica la nivelul calitativ al altor producatori, insa asta nu inseamna ca imbunatatirea nu este una majora. Lipseste plasticul moale din configuratie, insa cel folosit este unul satisfacator pentru un client care nu are pretentii deosebite. Plansa de bord a fost reconfigurata fata de Duster pentru a se adapta nevoilor unui monovolum. Astfel isi face loc un spatiu de depozitare suplimentar chiar pe bord, un torpedou urias, suporturi de pahare dar si unele buzunare destul de stramte, unde nu poti baga mai mult de o sticla de plastic, si aia indoita. Dacia continua traditia plasticului glossy la nivelul consolei centrale si corecteaza insuficientele ergonomice existente pana acum in gama. Mai putin claxonul care ramane marca inregistrata. Detaliile cromate de la nivelul comenzilor de pe consola, butoanele de pe volan si noutatea absoluta – ecranul LCD cu sistem Media Nav – aduc un aer usor pretentios pentru o Dacie.

Realitatea este ca marca a facut un pas mare inainte, iar acest lucru se poate simti atat la nivel dinamic cat mai ales in habitaclu. Jocul cromatic al bordului, spatiul de depozitare suplimentar gandit desupra torpedoului, in fata pasagerului din dreapta, si nu in ultimul rand schimbatorul cu maner cromat confirma evolutia. Butoanele de pe consola sunt odata cu Lodgy mai placute la atingere iar comenzile pentru geamurile electrice au fost mutate pe portiere, acolo unde le era locul. Spatiu, cel mai bun prieten al celor de la Dacia, continua sa fie unul dintre plusurile marcii. Varianta cu 7 locuri chiar ofera locuri pentru 7 oameni, iar varianta cu 5 locuri este mai mult decat incapatoare pentru orice ocupant. Portbagajul ofera nu mai putin de 875 litri ca volum si peste 2600 in configuratia cu scaunele din spate rabatate. Chiar si varianta neprevazuta cu LCD ofera satisfactie daca ar fi sa ne referim la functia audio, care a scapat de vechile ieftineli din trecut.

Optional se poate instala si o cotiera, care este pozitionata un pic prea sus pentru a nu interfera cu zona in care activeaza mana pe schimbator. Daca tot vorbim de optional, Media Nav, o dotare de doar 300 euro, isi face toti banii. Costul suplimentar este prea mic pentru a nu face un efort la cumpararea modelului. Dacia ofera pachetul tehnologic complet, gandit mai ales pentru utilizatorii de varsta a doua din Occident, care nu sunt straini de LCD, USB, conexiune pentru iPod sau Bluetooth. Ultima surpriza a interiorului vine la inchiderea usii. Izolarea fonica este cu adevarat uimitoare pentru ceea ce ne-a obisnuit Dacia pana acum.

Concluzie

 

Dacia a reusit sa faca din Lodgy cel mai bun model de pana acum. Pentru marca romaneasca, modelul pare sa fie cu o generatie inaintea vremurilor sale, o Dacie care se apropie foarte mult de rivalii de pe piata. Cine visa la ecran LCD, sistem ESP, comenzi pe volan sau chiar monovolum de la Dacia? Si toate acestea vin cu un pret. Pretul de a ramane ieftin. Dacia Lodgy pleaca de la 9.500 euro, un nivel la care marci rivale nici macar un cazan nu pot visa sa-l puna pe patru roti. Partea diesel-ului este putin mai piperata, plecand de la 13.100 euro cu TVA, imbatabil in raport cu concurenta. Un Lodgy echipat la maxim poate ajunge la circa 15.750 euro cu TVA, cu vreo 5 mii de euro mai putin decat urmatorul clasat in acest top. 

Share

Leave a Reply

13 + 12 =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373