Teste

Mercedes japonez – Test cu Lexus RX 450h

De 8 iulie 2012No Comments

Lexus RX 450h si-a depasit de mult statutul de SUV odata cu implementarea unui sistem hibrid mai mult decat special, compus din doua motoare electrice si un V6 de 3.5 litri.

Nu exista multe sanse sa impaci si capra si varza de Bruxelles cand vine vorba despre masini. Tocmai de aceea putem banui Lexus RX 450h de un fel de strutocamila fara niciun sens, asta daca nu am lua in considerare rolul jucat la capitolul imagine. Insa RX 450h este mai mult decat atat, este motivul pentru care bogatii pot dormi linistiti cand vine vorba despre relatia lor mediul. Cu sau fara incalzire globala, modelul nipon a tras bine la publicul roman si a populat strazile Bucurestiului, daca este sa vorbim de segmentul masinilor cu pretentie. Tot romanul stie ce e un Mercedes, iar pentru a invata ce este un Lexus este de ajuns sa ne uitam la vecinii nostri de peste Ocean, americanii. Lexus este pentru americani ceea ce e Mercedes pentru europeni. Acolo rolurile se inverseaza, chiar daca marca nipona a fost creata relativ recent (1989) special pentru americanii cu dare de mana. Orice american care bate la portile high-class-ului, adica un cetatean al middle class-ului superior, conduce un Lexus. Ei bine, nu chiar orice american, dar multi. Revenind la lucruri mai apropiate noua, merita salutat modul in care romanii s-au napustit in mod special pe acest model SUV dominat de indicativul unei minuscule litere “h”. Cea de a treia generatie a modelului japonez a ajuns intr-o onorabila faza de pre-facelift si isi asteapta, de pe o zi pe alta, soarta unei operatii estetice. Pana la intalnirea cu versiunea restilizata prezentata la Geneva, echipa Voom.ro s-a bucurat de compania unui model cu adevarat premium, care doreste sa ofere o doza de responsabilitate prin trenul de rulare hibrid.

Motor – 3 in 1

Nu sunt multi iubitori de masini de lux in Romania care dau doi bani pe mediul ecologic si cerintele lui. Insa cumparatorii de Lexus RX 450h sunt fara indoiala exceptiile care confirma regula. Insa nu o fac fara vreun beneficiu, tradus simplu prin cei 299 cai putere ai trenului de rulare hibrid.

Pentru a stabili de la inceput regulile jocului hibrid, mentionam ca RX 450h dispune de un motor termic, un V6 de 3.5 litri cu 249 cai putere, alaturi de care functioneaza si gestioneaza putere doua motoare electrice. In regim combinat, cele trei motoare furnizeaza 299 cai putere si un cuplu maxim impresionant daca luam in considerare ca doar motorul termic dispune de 317 Nm. Motorul cu ciclu Atkinson este reglat pentru o eficienta energetica maxima, performantele acestuia fiind suplimentate de catre motorul electric oricand acest lucru este necesar. Lexus Hybrid Drive combina doua puternice motoare electrice si un motor V6 pe benzina pentru a produce o putere de 299 CP cu numai 148 g/km de C02 emise. O caracteristica unica in segmentul premium, tehnologia hibrida a modelului RX 450h permite utilizarea acestuia in Modul Electric integral (EV) – realizand astfel performanta de zero emisii.

La deplasarea in regim de croaziera si in timpul franarilor, surplusul de energie este recuperat si convertit in energie electrica, utilizata pentru incarcarea bateriei. La accelerarea ferma, motoarele electrice suplimenteaza sensibil performantele motorului pe benzina.

Cele doua motoare electrice, unul amplasat pe puntea fata si cel de-al doilea pe puntea spate, au darul de oferi putere in regim instant. Aici se creeza un declic pentru cei care ajung sa testeze un RX 450h, un declic care de multe ori duce la cumpararea vehiculului. Un cuplu impresionat de 335 Nm pentru motorul din fata, alaturi de cei 139 Nm pentru motorul electric din spate plus cei 123 respectiv 50 kW, inseamna un raspuns imediat al pedalei de acceleratie. Pentru a simplifica treaba cu acest complicat tren de rulare hibrid, mentionam ca cele doua motoare electrice sunt alimentate de o baterie pe litiu-ion, care nu seaca de putere niciodata, fiind realimentata ori de cate ori se franeaza sau cand motorul termic face mare parte din treaba acestui hibrid sofisticat. Fara sa avem pretentia ca am inteles tainele unei tehnologii inca tinere, rasfoim cartea tehnica si observam cum o masina de 2,2 tone poate emite doar…148 g/km CO2. Aici e smecheria cu “h”-ul mic, care mai nou nu mai e inscriptionat pe spatele masinii. Lexus RX 450h este prevazut cu o cutie de viteze automata CVT – vinovata de pacatul de a schimba un pic cam sus – cuplata la un sistem de tractiune integrala E-Four. Cu un raspuns deosebit de bun, sistemul E-FOUR aloca instantaneu o cantitate de cuplu motric din cea livrata de catre motorul electric, insa numai atunci cand acest lucru este reclamat de catre stilul de sofat sau de conditiile de drum. Din punct de vedere mecanic totul decurge intr-o simfonie desavarsita astfel incat cel aflat in spatele volanului sa se poate bucura de ospitalitatea nipona sau sa concentreze pe parametrii ceasurilor de bord care ne indica functionarea sau modul ideal de condus pentru un consum cat mai eficient.

Sa nu visam insa cai verzi pe pereti cand vorbim despre 300 de cai putere reali. Consumul mediu de 6.3 litri la 100 km este pus in umbra de consumul real din mediul urban, care ajunge intr-un trafic precum cel al Bucurestiului la o medie de 10,5 litri la 100 km. Destul de bine pentru un SUV masiv, insa destul de prost pentru un hibrid. Dar lucrurile trebuie puse in balanta, si doar asa vom observa avansul tehnologic al celui mai luxos SUV din patrimoniul gigantului Toyota. 

Dinamica & Comportament

Cu putin efort, pe strazile unui oras, o vei putea tine in regim electric. Asta doar pana cand soseaua se deschide iar linistea motoarelor electrice prevesteste furtuna acelui V6 senzational la care speri. Lexus RX 450 fie el si “h” nu te dezamageste din acest punct de vedere. Poate accelera de la 0 la 100 km/h in 7,8 secunde si ajunge in siguranta, cu o tinuta impecabila, la maximul de 200 km/h. Feeling-ul sportiv al marcii coboara cu picioarele pe pamant de la inaltimea unui SUV, insa nu dispare complet. Nu exista sofer de pe lumea asta care sa nu simta in fotoliul de acasa atunci cand urca la volanul acestui Lexus. Singura grija este pedala de acceleratie pentru ca volanul raspunde unei directii usoare in oras, care are acea fascinanta calitate de a se intari in momentul in care pedala din dreapta se apropie catre podea. Daca ne gandim la modul in care pleaca de pe loc, gratie cuplului mare al motoarelor electrice si disponibilitatii lui inca de la 1 km/h, vom trece cu vederea ca puntea fata iti joaca usor sub maini, dar este pretul unui sentiment asumat. Singura chestie enervanta este CVT-ul care trebuie tratat cu prea mult respect, pentru o gestiune corecta fiind necesara inaintarea constanta in turatie si nu brusc. Dar cum sa sacrifici acel sunet bestial al motorului. In oras veti descoperi un SUV atipic, dimensiunile mari avand un singur impediment – gasirea unui loc de parcare potrivit. In acest mediu, dinamica nu are de suferit, iar confortul oferit de interior acopera toate prejudecatile legate de locul unui SUV pe strazile urbei. La drum lung este una dintre cele mai relaxante masini pe care o poti conduce, cu o tinuta impecabila din toate punctele de vedere care mai are si darul de a iti oferi o senzatie constanta de siguranta.

SUV-urile nu sunt iubitoare de trasee virajate, garda la sol si suspensia orientata catre confort a modelului Lexus tradand pe acest teritoriu. Nu are ruliul altor SUV-uri, insa se simte, si se simte bine, in momentul in care ai negociat virajul prea dur. In antiteza sta suspensia pneumatica care ne aduce aminte pe drumurile forestiere de expertiza Toyota in domeniu.

Insa locul lui RX 450h este pe sosea, iar pe autostrada se simte ca pestele in apa. Merita subliniat ca numeroasele neregularitati ale asfaltului turnat in Romania sunt gestionate perfect de SUV-ul de lux japonez, gratie unei setari a suspensiei pe care o condamni in momentul in care vrei sa te iei la tranta cu trasa ideala a unui viraj complicat.

Design – SUV-ul care si-a schimbat destinul

Lexus mentine linia clasica cand vine vorba de design iar RX 450h nu face rabat de la acest lucru. Totusi, artistii diviziei de lux de la Toyota au tinut sa aduca un plus de energie unui exterior care fara atentia scontata putea foarte usor sa cada in vina plictiselii. Norocul a fost de partea niponilor in cazul lui 450h pentru ca masina reuseste sa exprime un soi de clasicism modern pana in maduva oaselor. Cred ca descrierea mai potrivita ar fi “eleganta”.  Fluiditatea liniilor stilistice are rolul precis de a flirta cu domnii de varsta a doua. Modelul arata mai mult ca oricand relatia lui speciala cu viitorul, iar designul extremitatilor confirma din plin acest lucru.

Lexus RX 450h cutremura privirile audientei in special prin grila lui cu bare cromate verticale, dispuse intr-o armonie perfecta cu celelalte forme ale masinii. Si blocurile optice alungite catre aripile frontale ridica nota tehnologica pe care designul tinde sa o exprime. Lexus a dorit sa ne arate pe modelul SUV si un pic din ADN-ul sportiv al marcii, motiv pentru care a implementat o serie de unghiuri ascutite in linia barei fata. A rezultat mai multa masculinitate si mai multa agresivitate, un semn bun pentru clientela tanara. Un pic mai sexy pare spatele masinii nipone, care primeste acel plus de nebunie necesar celor mai frumoase fotomodele. SUV-ul nipon ramane una dintre cele mai frumoase masini ale unui segment care nu exceleaza, de obicei, la acest capitol. Insa RX 450h are darul de schimba destinul. 

Interior – sufrageria tehnologica

Originea sa japoneza nu-l tradeaza nici in acest caz. Daca vorbim despre comenzi, totul se afla acolo unde trebuie, unde merge mana instinctual. Ceasul electronic de pe consola, traditie a marcii, stabileste de la inceput un contrapunct perfect cu multitudinea de tehnologii de ultima generatie. In ciuda numarului mare de tehnologii, gasirea unui echilibru vizual, care sa nu afecteze pasagerii ori soferul a fost obiectivul de baza al celor de la Lexus. Astfel a luat nastere conceptul dual-zone cockpit, un fel de futurism ergonomic care fereste soferii de supraincarcarea informationala.  Modelul dispune de un ecran tip multi-info color, de 8 inch, ce beneficiaza de avantajele oferite de tehnologia OLED, amplasat in plansa de bord pentru asigurarea unei vizibilitati superioare. Accesul intuitiv si controlul informatiilor sunt asigurate prin intermediul comenzilor aflate pe volan si prin sistemul Remote Touch. Remote Touch revolutioneaza interfata clasica sofer-vehicul.

Pozitionata la indemana si cu utilizare facila, Remote Touch se adapteaza la fel de natural mainii soferului ca si mouse-ul unui computer. Optimizat din punct de vedere ergonomic pentru a reduce miscarea ochilor si nivelul de distragere al atentiei soferului, Remote Touch permite acestuia si pasagerului dreapta controlul facil al sistemelor de climatizare, navigatie si divertisment. Tehnologia Head-Up Display (HUD) proiecteaza la baza parbrizului sub forma unor caractere alfanumerice datele cheie privind statusul vehiculului precum viteza de deplasare, instructiunile sistemului de navigatie. Luminozitatea si pozitia acestuia pot fi reglate in functie de preferintele soferului. In ceea ce priveste confortul superior oferit de habitaclul SUV-ului merita mentionat ca locurile fata sunt reglabile electric, incalzite, si asigura un excelent sprijin zonei lombare.

Tapiteria din piele este oferita ca dotare standard iar locurile din spate pot dispune, in functie de dotari, de un sistem entertainment cu ecrane de 7 inch LCD, DVD player, audio player sau consola de jocuri.  In interior, noul RX dispune de asemenea de spatii de stocare convenabile, ocupantii vehiculului beneficiind de avantajele consolei centrale modulare, de un torpedo generos, de o cotiera pentru locurile spate precum si de numeroase alte spatii de stocare.

Concluzie

Desigur ca Lexus are identitatea sa si este evident ca titlul nu poate fi decat unul metaforic. Insa daca este sa gasim o marca mai apropiata de spiritul Mercedes, fara sa incercam acum sa facem o clasificare intre ele, Lexus este alegerea perfecta.

Japonezii sunt primii care au oferit prilejul de a conduce un SUV cu tehnologie hibrida, un cec in alb celor cu mustrari de constiinta pentru mediu, iar RX 450h merita aplaudat pentru acest lucru. Trecand peste economiile prea mici pe care le poate face un hibrid, Lexus RX 450h iese in lumina reflectoarelor prin designul sau, manevrabilitatea exceptionala, puterea motorului termic si eleganta desavarsita. Este expresia epocii nostre la cel mai inalt nivel, imbinand perfect frumosul clasic cu functionalul contemporan. Un fel de templu antic din care se inalta un zgarie-nori.

 

Pretul de catalog incepe de la 65.500 euro cu TVA, dar reprezentanta marcii din Romania ofera un discount de 11.000 de euro, cu TVA inclus. 

Share

Leave a Reply

sixteen + 5 =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373