Teste

Mereu de incredere – Test Nissan Navara

De 26 septembrie 2020septembrie 28th, 2020No Comments
;;;;;;;;;;;;;;;;;

Intr-o perioada in care SUV-urile sunt in topul preferintelor publicului, segmentul pick-up cunoaste, la randul sau, o efervescenta cel putin interesanta. Iar asta datorita orientarii in ultima perioada si catre partea mai “civila”: design mai dinamic, confort interior, dotari de top, comportament cat mai bun si la rularea pe autostrada, posibilitati de personalizare. Se stie ca un pick-up a fost creat cu scopul primar de a munci, de a nu lasa soferul la greu indiferent de starea terenului. Iata ca avem un tablou complet a cum trebuie sa fie un pick-up al anilor 2020.

Downsizing pentru eficienta

Nissan a procedat cu Navara exact cum era logic. I-a conservat calitatile off-road, fortificandu-l la celelalte capitole. Incepand chiar cu downsizing-ul motorului, care a pierdut 200 cmc, pentru a ajunge la 2.3 litri. Acest lucru a adus beneficii in ceea ce priveste consumul de combustbil si emisiile de dioxid de carbon, mentinand insa putere maxima de 190 CP. De fapt, motorul este oferit in doua versiuni de putere: turbo de 160 CP si 403 Nm, respectiv bi-turbo, de 190 CP la 4.000 rpm si 450 Nm intre 1.500 – 2.500 rpm.

Pe aceasta din urma am avut-o la test, echipata cu transmisia automata cu sapte trepte. Este un pachet agreabil, cu rezerva de putere si destula verva, in special pe drumurile nationale. Pentru autostrada, o viteza de 120 km/h pare cea mai indicata pentru a obtine un consum bun, desi nu sunt probleme sa mergi sute de km cu 130 km/h setati pe cruise-control.

Spre exemplu, la 110 km/h, motorul functioneaza la 2.000 rpm. Silentiosi in cea mai mare a timpului, cei patru cilindri de sub capota se razvratesc auditiv destul de marcant la kick-down, cand in interior razbate puternic glasul diesel-ului. 

De incredere in off-road, agreabil pe sosea

Desi are o putere specifica unui SUV cu valente sporitve, Navara trebuie condus ca un pick-up pentru a te bucura de el la nivel maxim. Pentru ca inertia, transferul de mase, masa proprie si setarea generala nu sunt chiar ca ale unui SUV.  Dar, pentru ca aici este de fapt partea interesanta, Nissan Navara se conduce si se simte pe sosea mai bine decat majoritatea rivalilor.

Marele plus il reprezinta suspensia, de tip multibrat pe puntea spate, renuntand astfel la arcurile foi, care nu au nimic de-a face cu confortul pe sosea. Alaturi de suspensia fata imbunatatita si “usurata” de cateva kilograme, rezulta un confort identic cu al unui SUV, plus o manevrabilitate foarte buna. Iar sarcina utila de 1.000 kg se mentine, astfel ca cei ce folosesc Navara pentru munca nu trebuie sa isi faca griji.

Si nu numai la munca, dar si in teren accident se comporta foarte bine, bazandu-se pe sistemul de tractiune integrala ALL MODE 4×4. Este o solutie infailibila, cu mod 2WD, 4H si 4LO, acesta din urma actionand reductorul. Adaugand si posibilitatea de blocare a diferentialului spate, cursa mare a suspensiei, garda la sol generoasa, de 234 mm, ungiurile de trecere consistente (atac 31 gr., degajare 27 gr. si ventral 23 gr.) avem imaginea unei masini cu care poti ajunge cu mult mai departe decat orice asezare umana.

Cei 450 Nm, multiplicati de treapta redusa a reductorului, sunt indeajuns doar sa pisti putin acceleratia pentriu ca Navara sa lase in spate bolovani, ori gropi salbatice, unde ai impresia ca roata iti va ramane intepenita. In marea majorotate a cazurilor nici nu ai nevoie sa blochezi diferentialul spate, iar cand ai ajuns sa o faci inseamna ca te-ai aventurat destul de adanc in padure si ai dat de noroaie dramatice, denivelari imense ori alte conditii potrivnice. Transmisia automata face toata treaba, iar pedala de acceleratie se moduleaza asa cum trebuie pentru a controla fidel deplasarea cu viteza mica. 

Habitaclu si echipamente

Interiorul nu are aproape nimic in comun cu latura utilitara a unui pick-up. Plansa de bord, ce integreaza sistemul de infotainment cu display tactil de 8 inci, ce include si noul NissanConnect, cu navigatie TomTom, poate sta oricand intr-un SUV cu pretentii. Singurele detalii care iti amintesc ca esti intr-un pick-up sunt pozitia de condus inalta, posibilitatile reduse de reglare a coloanei de directie si capota musculoasa pe care o vezi de la volan. De asemenea butoanele de dimeniuni generoase – nu tocmai in trend cu actualul design minimalist al interioarelor – si zona de comanda a sistemului de tractiune integrala sunt specifice unui astfel de model. 

Habitaclul este incapator, lucru care se resimte bine si pe locurile posterioare, iunde bancheta nu este foarte profilata, precum in SUV-uri. Sunt destule locuri de depozitare, inclusiv doua locasuri pentru a-ti servic cafea alaturi de pasagerul din fata. Per ansamblu, materialele nu exceleaza cu nimic. Sunt plastice tari, cu textura placuta, rezistente si usor de curatat, avand in vedere ca Navara nu va circula numai in oras.

Iar cei care o vor folosi la munci de tot felul stiu foarte bine acest aspect. Nissan a pastrat latura utilitara in ceea ce priveste usurinta in exploatare si intretinerea. Modernismul instrumentarului si sistemele de asistenta (keyless, around view monitor, conectivitate telefon, sistem de infotainment cu display de 8 inci) se imbina cu solutiile trainice, specifice lumii off-road.

Buget si versiuni

Asa cum spuneam mai sus, Nissan Navara  este disponibil cu motorul de 2.3 litri, in doua versiuni de putere. Ca si echipari, pentru puterea de 160 CP sunt oferite 4 pachete, toate cu transmisie manuala, versiunea de baza pornind de la 32.520 euro.

In acesti bani sunt incluse suficiente dotari cat sa iti faci treaba cu Navara: aer conditionat manual, geamuri si oglinzi electrice, sistem de anticipare a franarii de urgenta, asistenta la pornirea in rampa si la coborarea in panta, diferential spate blocabil, computer de bord cu ecran TFT de 5 inci, sistem audio, cruise control si limitator de viteza. Versiunea de 190 CP poate fi comandata atat cu transmisie manuala cat si automata. Un Nissan Navara de 190 CP, automat, porneste de 40.020 euro cu toate taxele incluse, modelul de fata, echiparea Tekna fiind 43.930 euro, TVA inclus.

Share